تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 - 16:02
کد خبر : 72875

چرخیدن چرخ صنعت چاپ بدون حمایت و پشتوانه

چرخیدن چرخ صنعت چاپ بدون حمایت و پشتوانه

صنعت چاپ تحولی شگرف در زندگی بشر به وجود آورد که توسعه و پیشرفت را در جهان تسریع بخشید. اختراع دستگاه چاپ در سده ی پانزدهم میلادی به وسیله ی یوهان گوتنبرگ، نقطه ی عطفی در زندگی مردمان این کره خاکی قلمداد می شود و سرآغاز بسیاری از دگرگونی ها در طول تاریخ است. اقتصاددان:

صنعت چاپ تحولی شگرف در زندگی بشر به وجود آورد که توسعه و پیشرفت را در جهان تسریع بخشید. اختراع دستگاه چاپ در سده ی پانزدهم میلادی به وسیله ی یوهان گوتنبرگ، نقطه ی عطفی در زندگی مردمان این کره خاکی قلمداد می شود و سرآغاز بسیاری از دگرگونی ها در طول تاریخ است.

اقتصاددان: صنعت چاپ صنعتی آسیب‌پذیر است و لازم است در این شرایط دولت هر تمهیدی می‌تواند بیندیشد تا این بحران شدید کمتر به فعالان این عرصه لطمه وارد کند.

باتوجه به اینکه صنعت چاپ به مواد اولیه وابسته است و به جرات می‌توان گفت، ۹۰ درصد مواد اولیه این صنعت وارداتی است که با نوسانات ارز قیمت درست و مشخصی ندارد و همین امر باعث شده محصولات چاپی در همه مراحلشان قیمت مشخصی نداشته باشند و نتوان قیمت درستی هم به مصرف‌کنندگان ارائه داد.

در حال حاضر وضعیت شغلی و درآمد ۳۰ تا ۴۰ هزار کارگر که در بخش‌های مختلف چاپ مشغول به کار هستند در خطر است .

مشکل اقتصادی ناشی از نوسانات قیمت ارز در صنعت چاپ خیلی جدی‌تر از دیگر صنایع است و هر مشکلی که حوزه چاپ داشته باشد بر صنعت نشر کشور تاثیر می‌گذارد و ناشران هم دیگر نمی‌توانند کتاب چاپ کنند. وقتی قیمت کاغذ دائما تغییر می‌کند و افزایش می‌یابد ناشر نمی‌تواند قیمت پشت جلدی واقعی تعیین کند. در چنین بحران‌هایی عرصه‌هایی چون چاپ فلکس بیشتر و زودتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

همچنین رویکرد بانک ها در وام دهی بر پایه ی سخت گیری های شدید است. در برخی موارد مشاهده می شود طیف هایی خاص به راحتی وام های کلان دریافت می کنند اما زمانی که نوبت به این صنعت می رسد، فعالان آن باید برای دریافت وام های کوچک نیز مانع های بسیاری همچون سپرده ضمانت، سفته، انواع ضمانت های ملکی سنگین، تشریفات اداری دشوار و طولانی مدت و … را در برابر خود مشاهد کنند که این امر در نهایت سبب می شود سرمایه گذار رغبت خود را برای فعالیت در این صنعت از دست بدهد. فلسفه ی وجودی بانک کمک به تجارت و صنعت است اما بانک ها نقش خود را در این زمینه به درستی ایفا نمی کنند و چاپخانه ها را به طرف مشکل پیش می برند.

در صنعت چاپ بیشتر دستگاه ها کهنه و از کار افتاده است و صنعتگران این عرصه برای نوسازی این صنعت به کمک سازمان های مربوطه و حمایت مسوولان نیاز دارند.

در چنین مواردی دولت باید به کمک بخش خصوصی بیاید. مثلا می‌توان به طور موقتی گمرک کالاهای وارداتی صنعت چاپ را صفر کرد تا واحدهای داخلی بتوانند استقامت کنند. اگر قرارست بخش خصوصی در برابر این تحریم‌ها و مشکلات سینه سپر کند و بایستد دولت هم باید از آن حمایت کند وگرنه قدرت بخش خصوصی هم محدود است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....