تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1402 - 20:58
کد خبر : 155939

چرا بورس از رالی بازارها عقب ماند؟

چرا بورس از رالی بازارها عقب ماند؟

قیمت دلار طی دو هفته گذشته صعودی بوده و تمامی بازارها را نیز با خود بالا برده است؛ در این میان اما بازار سهام از این رالی عقب مانده و در مسیری متفاوت، افت را تجربه کرده است. هلن عصمت‌پناه، مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی ، اثر نوسانات دلار بر بازار سهام را بررسی کرده

قیمت دلار طی دو هفته گذشته صعودی بوده و تمامی بازارها را نیز با خود بالا برده است؛ در این میان اما بازار سهام از این رالی عقب مانده و در مسیری متفاوت، افت را تجربه کرده است. هلن عصمت‌پناه، مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی ، اثر نوسانات دلار بر بازار سهام را بررسی کرده است.

در حالی که تمامی بازارها از ابتدای بهمن، بازدهی مثبت و رشد قیمت را تجربه کرده‌اند اما بازار سهام عموما با افت مواجه بوده است. بازار سهام حتی رشد سه روزه هفته جاری را با دو روز منفی سنگین از دست داد و دوباره مسیر نزولی را پیمود. اما چرا بازار سهام با این روند مواجه شده و نتوانسته از رشد قیمت دلار بهره‌مند شود؟

جذابیت نگهداری سرمایه ریالی کاهش یافته است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ،  هلن عصمت‌پناه، مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی  عنوان کرد: «طبق تجارب هر ساله در روزهای پایانی سال شاهد روند صعودی دلار هستیم؛ مدت‌هاست که افسار رشد دلار توسط دولت مهار شده بود؛ چرا که دولت توانسته بود به واسطه ورود یک سری منابع ارزی به کشور، به کنترل نرخ ارز اقدام کند اما باید توجه داشت که تا ابد این ابزار و منابع، جهت کنترل نرخ ارز در دست دولت نخواهد بود.»

وی افزود: «یکی از مهمترین دلایل رشد قیمت دلار در کشور ما بحث تورم است که مهمترین عامل ایجاد آن هم چاپ پول است. لذا کاهش ارزش پول ملی کشور در راستای آن باعث می‌شود مردم اقدام به نگهداری ریال نکنند و بنابراین بیشتر از آنکه به بازار سرمایه راغب باشند، جهت سرمایه گذاری، توجه آنها به دلار افزایش یافته و با افزایش تقاضا شاهد بالا رفتن نرخ ارز هستیم.»

عصمت‌پناه در ادامه اظهار کرد: «از آن‌طرف در وضعیت تورمی، شرایط تولیدکنندگان سخت شده و سودآوری شرکت‌ها ناشی از تورم است؛ لذا در واقع این بازده سود اقتصادی نیست و همین موضوع مجددا نیز بر قیمت ارز موثر خواهد بود و سهامدار را نیز مجددا از بازار سرمایه و خرید سهام این شرکت‌ها دور می‎کند.»

رشد قیمت دلار به تولیدکنندگان آسیب می‌زند

این تحلیلگر مالی در ادامه تاکید کرد: «باید توجه داشت، همان‌طور که رشد دلار به درآمد شرکت‌ها کمک می‌کند بیشتر از آن باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.» عصت‌پناه عنوان کرد: «از طرفی تحریم‌ها هم به صادرات تولیدکننده لطمه می‌زند، لذا تولیدکننده یا خط تولید را متوقف می‌کند یا طرح توسعه و بهره‌وری ندارد و به دلیل عدم اعتمادش در قرار دادن سرمایه خود در بخش‌های مولد اقتصادی، توسعه کسب و کاری ندارد.»

وی افزود: «بنابراین وقتی دولت اقدام به گرفتن مالیات از درآمد شرکت‌ها می‌کند، در واقع این درآمد دولت از سود واقعی شرکت‌ها نیست، بلکه مالیات از سود ناشی از تورم خواهد بود که لطمه بزرگ به تولیدی‌هاست و چرخه تورم نیز تداوم خواهد داشت و اعتماد سهامدار را به بازار سرمایه باز هم کاهش می‌دهد.»

با رشد تورم نمی‌شود دلار رشد نکند

عصمت‌پناه اظهار کرد: «موضوع دیگر این است که رشد قیمت دلار به دلیل مبحث چندنرخی بودن ارز که مدت‌هاست عامل فساد و دلالی شده، این ترس را به سهامدار منتقل می‌کند که هر لحظه ممکن است ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی که برای کالا‌های اساسی ارائه شده نیز رشد کند و معیشت مردم به خطر بیفتد و همین موضوع او را از سهامداری دور می‌کند.»

این مدرس دانشگاه گفت: «در این میان، اتفاقات سیاسی نیز این مدت به رشد دلار دامن زده است. طی این مدت، هم به صورت داخلی و هم در بعد خارجی، شاهد اتفاقات منطقه‌ای بسیار زیادی بودیم که به خودی خود، ترس را بر بازار حاکم کرد.»

وی بیان کرد: «هم اکنون شاهد آن هستیم که قیمت دلار آزاد، رکورد تاریخی قیمت خود را شکسته است. اما نگرانی بازار در واقع، موضوعاتی است که به آن اشاره شد و باعث بی‌جانی بازار شد است».

عصمت‌پناه بیان کرد: «با رشد تورم نمی‌شود دلار رشد نکند، اما سرمایه‌گذاران به دلیل ترس‌ها و عدم اعتماد به بازار سرمایه توجه چندانی نشان نمی‌دهند.»

چه عواملی رکود بازار سهام در هفته دوم بهمن را رقم زد؟

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: «در این میان اخباری مبنی بر فرمول نرخ خوراک پتروپالایشی‌ها، اقدام دولت به انتشار اوراق جهت تامین مالی، خبرها مبنی بر انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی و … بیشتر باعث رکود بازار در این هفته شد.»

عصمت‌پناه اضافه کرد: «لذا همین عدم حمایت دولت از بازار سرمایه و به دنبال آن ترس و بی اعتمادی حاکم بر آن، باعث‌شده با ورود دلار به کانال ۵۸ هزار تومانی، باز هم بازار سهام واکنشی نشان ندهد.»

گفتنی است، امروز بازار سهام برای دومین روز متوالی سرخپوش بود و با خروج پول حقیقی مواجه شد. برخی ناظران اقتصادی معتقدند، پول حقیقی که این روزها از بازار سهام خارج می‌شود، در حال حرکت به سمت بازارهای طلا و ارز است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....