تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 بهمن 1402 - 19:52
کد خبر : 156165

چالش انتخابات ایران به قلم مجید گودرزی

چالش انتخابات ایران به قلم مجید گودرزی

مجید گودرزی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :  فضای سیاسی کشور هر روز در حال بسته تر شدن است. تا جایی که در برخی از حوزه های انتخابی خبرگان رهبری، تعداد کاندیداها از تعداد کرسی های اختصاص یافته کمتر است. این در حالی است که نامزدهای این مجلس صرفا و تماما

مجید گودرزی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :  فضای سیاسی کشور هر روز در حال بسته تر شدن است. تا جایی که در برخی از حوزه های انتخابی خبرگان رهبری، تعداد کاندیداها از تعداد کرسی های اختصاص یافته کمتر است. این در حالی است که نامزدهای این مجلس صرفا و تماما از روحانیون هستند.

آقایان رسایی، اله کرم ،قالیباف، حداد عادل و… در حال تهیه لیست هستند. و بر اساس برخی نظر سنجی ها تنها ۱۷ مردم به این لیست‌ها رای خواهند داد.

این یک بن بست سیاسی و یک تمامیت خواهی تمام و کمال است. در نهایت این تنگ تر کردن حلقه قدرت باعث «خفگی سیاسی» می شود.

ظرف سیاسی کشور آلوده است و هر کس با هر لباسی وارد این ظرف شود حتما آلوده می شود. ما بدنبال تعریف ظرف جدید و مردمی هستیم.

همه ی ما ظرفیتهای بزرگی را می شناسیم اما خودی و ناخودی بخش عظیمی از سرمایه های کشور را در اختیار عده ی کوچکی قرار داده است.

ما ملزم و موظف هستیم از کشور در همه ی عرصه ها دفاع کنیم. ما اکنون فرصت پیدا کردیم ۲۹۰ نفر نماینده فعلی مجلس را با تمام کسانی که آنها را حمایت کردند عزل کنیم.

ما با توده های بزرگ و وزنه های کوچک و سبک در عرصه سیاسی کشور مواجه هستیم. ما درصددیم قدرت قانون و قدرت مردم را که بزرگترین ظرفیتها هستند را احیاء کنیم.

ما پس از سالها فعالیت در حوزه سیاسی کشور بر آن شدیم که نقطه امید مردم باشیم برای انتخاباتی پرشور و امید آفرین . ما میخواهیم به آیندگان بگوییم هر آنچه توانستیم انجام دادیم و شاید بعد از این، ماهم امیدی به بهبود اوضاع نداشته باشیم.

ما دستاوردهای زیادی داریم که با سختی به دست آمده و اکنون همگی در معرض خطر هستند.

بحران مشروعیت از بحران جنگ به مراتب بدتر است. چرا که با مشروعیت میتوان در جنگ پیروز شد اما با جنگ هم نمی توان مشروعیت را بوجود آورد با حفظ کرد.

آزمون پس داده ها و مسببان وضع موجود، با وقاحت تمام و بدون توجه به خواست مردم برای تغییر ،خود را محق انتخاب مجدد می دانند و شرایط موجود و مردم و مشکلات آنها در محاسبات آنها هیچ جایگاهی ندارد.

آنها هیچ خط قرمزی بنام مردم و کشور را به رسمیت نمی شناسند. فقط حفظ قدرت. اما قدرتی که ریشه در بطن جامعه نداشته باشد، بی ریشگی سیاسی است.

اما ما قصد نداریم این رقابت یکطرفه و ناعادلانه را واگذار کنیم. ما ۸۳ درصد جمعیت کشور هستیم و متعهد به حفظ کشور و تمام دستاوردهای آن هستیم.

ما امروز نام لیست جدیدی را به همه ی شما هموطنان عزیز معرفی خواهیم کرد. برای اولین بار نام این لیست را مردم انتخاب خواهند کرد و اعضای این لیست را هم نخبگان کشور با علم و آگاهی و مسئولیت پذیری متناسب با مشکلات کشور در حوزه های مختلف، انتخاب خواهند کرد.

ویژگی های لیست جدید انتخاباتی که قصد داریم ما به مردم معرفی کنیم و مردم به ما معرفی کنند

✅ قرار است در یک بدعت جدید لیستی از نخبگان کشور با انتخاب مردم و متناسب با مشکلات کشور تنظیم و به رای دهندگان معرفی شود.

✅ نام این لیست را مردم انتخاب می کنند

✅ اعضای این لیست را مردم و‌ نخبگان سیاسی با علم و آگاهی لازم معرفی و حمایت خواهند کرد.

✅ ساختار این لیست تخت و بدون سلسله مراتب است

✅ این لیست به انتخاب فعالین هر بخش تنظیم می شود . چرا که یکی از مشکلات عمده مردم، عدم شناخت کافی نسبت به کاندیداهاست.

✅ شرط قرار گرفتن در این لیست برخلاف سایر لیست‌ها، مصادره حق رای و استقلال رای کاندیدا نیست و برای اولین بار ما قصد داریم نمایندگان با حق رای کامل و استقلال رای به مجلس بروند.

✅ ما بنا نداریم اول نماینده را تعین کنیم بعد بدنبال نسبت دادن مشکلات به آنها باشیم .
بنا داریم عمده ترین مشکلات کشور را در حوزه های مختلف تعریف و نفر متناسب را به انتخاب نخبگان آن بخش به مردم معرفی کنیم

✅ این لیست وابستگی حزبی ، باندی و گروهی ندارد

✅ اعضای این لیست متعهد به شفافیت و شفاف سازی هستند

این لیست بزودی و با رای و نظر صاحبنظران و مردم تشکیل و معرفی می‌شود

یکی از مهمترین چالش های انتخابات در ایران بعد از چالش سلب حق رأی برای قرار گرفتن در لیست انتخابات ، رای دهندگان سنتی هستند.

رای دهندگان سنتی همیشه و بدون وقفه پای صندوق رای تمام انتخابات هستند. صددرصد آنها به لیست خاصی رای می دهند که عموما شب قبل از انتخابات در اختیار آنها قرار گرفته است.

آنها بندرت کس دیگری را به لیست اضافه یا از آن کم می کنند. حتی اگر اسلحه روی شقیقه آنها قرار گیرد.

وقتی از آنها سوال کنید اعضای لیست را می شناسید؟، عموما جواب خیر می شنوید.

وقتی در مورد برنامه های اعضای لیست سوال کنید ،حدود صددرصد آنها از برنامه کاندیداهای مورد حمایت بی اطلاع هستند و اصلا برنامه برای آنها ذره ایی مهم نیست. فقط تابعیت و تبعیت مهم است. در انتخابات های اخیر هم در یک بی قانونی آشکار لیست مورد حمایت آنها سر همه صندوق ها بدون هیچ واهمه ایی  وجود دارد .

هر کس هم این قانون شکنی را تذکر دهد، بشدت و با خشونت تمام پاسخ می دهند. تقریبا نیروهای نظامی هم کاری انجام نمی دهند.

اصولاً قوی ترین نخبگان سیاسی هم قادر به رقابت با لیست مورد حمایت رای دهندگان سنتی نیستند و بهترین برنامه ها هم در رقابت با لیست مورد حمایت این گروه از رای دهندگان، کاملا بی فایده است.

بقول راسل
«تعصب، زاییده معلومات نارسای ماست»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....