تاریخ انتشار : یکشنبه 16 شهریور 1399 - 21:17
کد خبر : 17907

پیمانه اقتصادی

پیمانه اقتصادی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص بورس مثبت ماند، کاهش قیمت طلای آبشده در بازار، بزرگترین ریسک‌های تهدیدکننده طلا در

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص بورس مثبت ماند، کاهش قیمت طلای آبشده در بازار، بزرگترین ریسک‌های تهدیدکننده طلا در هفته جاری، دلار در صرافی‌های مجاز گران شد، وام ودیعه مسکن به ۶۷۸ مستاجر رسیده است، قیمت فروش نفت عربستان ارزان‌تر شد و روز‌های سخت خودروسازان در آمریکا را در بر دارد.

شاخص بورس مثبت ماند

به گزارش  اقتصادان به نقل از تابناک اقتصادی ؛ امروز شاخص کل با ۵۸۴۷ واحد افزایش معادل ۰٫۳۶ درصد به یک میلیون و ۶۴۷ هزار و ۸۵۵ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با ۱۵۳۳ واحد افزایش معادل ۰٫۳۶ درصد به ۴۳۲ هزار و ۲۴۲ واحد، شاخص کل هم وزن با ۳۴۷۲ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۷۸ درصد به ۴۴۱ هزار و ۷۹۰ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۲۲۷۶ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۷۸ درصد به ۲۸۹ هزار و ۶۵۸ واحد، شاخص آزاد شناور با ۸۰۶۸ واحد افزایش معادل ۰٫۳۶ درصد به دو میلیون و ۲۴۹ هزار و ۸۱۹ واحد، شاخص بازار اول با ۹۸۸۶ واحد افزایش معادل ۰٫۸۱ درصد به یک میلیون و ۲۲۴ هزار و ۵۵۰ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۰۸۵۶ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۳۳ درصد به ۳ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۴۴ واحد رسید.

گزارش بورس امروز یکشنبه 16 شهریور 99/ شاخص کل هم وزن همچنان منفی

گزارش بورس امروز یکشنبه 16 شهریور 99/ شاخص کل هم وزن همچنان منفی

عسل بورس نصیب ۱۵۰ نفری شد که می‌دانستند پول‌ها به بورس می‌رود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عده ای حدود ۱۵۰ نفر در کشور هستند که متخصص چتربازی هستند و پول های خود را طوری مدیریت می کنند که وارد چرخه پر ریسک تولید نشود و بهتر از دولتمردان فهمیدند پولی که بیرون می‌آید کجا قرار است برود. دکتر رضایی اضافه کرد: آنها می دانستند پول ها به بورس می رود و سریع پول ها را به سپرده های جاری تبدیل کردند و این آخر سر که فقرا به دنبال بورس رفتند، به دنبال عسلی رفتند که در حال تمام شدن بود و چیزی نصیبشان نشد.‌ رابطه این ها با تولید، صنعت و اشتغال جزیره ای است و نمی تواند ادامه پیدا کند.

کاهش قیمت طلای آبشده در بازار

قیمت سکه و طلا امروز (یکشنبه) با توقف رشد قیمت سکه و ادامه کاهش قیمت مثقال طلا و طلای آبشده همراه بود. به گزارش ایرنا، امروز (شانزدهم شهریور) در ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بدون تغییر قابل توجه نسبت به روز کاری گذشته، به بهای ۱۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز مشابه روز گذشته به ارزش ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه به بهای پنج میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش یک میلیون و ۷۲۳ هزار تومان معامله شد. علاوه براین در بازار طلا نیز امروز یک گرم طلای خام ۱۸عیار به ارزش یک میلیون و ۹۶ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز ارزش چهار میلیون و ۷۵۱ هزار تومان داشت. بهای انس جهانی نیز بدون تغییر نسبت به روز گذشته به بهای یک هزار و ۹۳۴ دلار معامله شد.

بزرگترین ریسک‌های تهدیدکننده طلا در هفته جاری

تحلیلگران بازار جهانی طلا قوت گرفتن مجدد روند صعودی ارزش دلار آمریکا را اصلی ترین ریسک متوجه قیمت این فلز ارزشمند در معاملات هفته جاری عنوان کردند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که بهبود اخیر دلار آمریکا چندان تعجب برانگیز نبوده است. بیل باروچ، رئیس شرکت بلو لاین فیوچرز در این باره گفت: در حال حاضر نوبت حرکت دلار است. اگرچه جو بازار به دلیل ناتوانی طلا در شکستن مقاومت در مرز ۲۰۰۰ دلار اندکی محتاطانه شده است اما برخی از تحلیلگران می گویند هر گونه کاهش بیشتر قیمت باید به منزله فرصتی برای خرید دیده شود.

اما بارت میلک، مدیر استراتژی کالای شرکت “تی دی سکیوریتیز” در این باره گفت: اگرچه دلار آمریکا فضای بیشتری برای صعود دارد، عوامل بنیادین قوی همچنان از قیمت طلا پشتیبانی می کند. وی در ادامه افزود: انتظار دارد قیمت طلا حمایت در سطح ۱۹۲۰ دلار را حفظ کند. هر چند احتمال نزول طلا به پایین ۱۹۰۰ دلار بعید نیست اما انتظار می رود طلا حمایت در این سطح را حفظ کرده و دوباره روند افزایشی را آغاز کند. اکنون زمان خوبی برای خرید طلاست. تصور نمی رود تدابیر محرک مالی به این زودی به پایان برسند بنابراین تورم بالاتر خواهد رفت و بازده اوراق قرضه واقعی پایینتر خواهد رفت. به نقل از ایسنا؛ آدام بوتون، استراتژیست ارشد ارزی در شرکت فارکس لایو در مصاحبه با کیتکونیوز پیش بینی کرد قیمت طلا همچنان به تحکیم ادامه می دهد و بازارها منتظر اطلاعات بیشتر در خصوص تدابیر محرک مالی احتمالی هستند. وی در ادامه افزود: آمار اقتصادی بهتر از حد مطلوب در آمریکا ممکن است روی انتظارات مذکور تاثیر بگذارد. کاهش نرخ بیکاری آمریکا احتمالا اقدامات محرک مالی غیرمترقبه بانک مرکزی آمریکا در ماه جاری را کاهش داده و از ارزش دلار پشتیبانی کرده و مانع رشد قیمت طلا می شود.

دلار در صرافی های مجاز گران شد

امروز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۲۵۰۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۲۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز قبل، ۱۵۰ تومان گران تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی های بانکی و مجاز به نرخ ۲۶۷۰۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۶۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز شنبه، ۱۵۰ تومان افزایش قیمت دارد.

گرانی دست‌بردار بازار خودرو نیست؛ پراید به ۱۰۴ میلیون تومان رسید

بی‌تدبیری مسئولین نظارتی در مدیریت بازار خودرو باعث شد تا قیمت در بازار خودرو به‌صورت نجومی بالا برود و قیمت خودروهای داخلی دو روزه ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان افزایش پیدا کند. به اعتقاد فروشندگان خودرو اگر بخشی از این خودروهای صفر را به حساب تعهدات قبلی شرکت‌های خودروساز به مشتریان بگذاریم حضور مابقی خودروهای صفر در بازار علامت سوال بسیاری دارد. فروشندگان خودرو می‌گویند: در طول چند ماه اخیر تبلیغات زیادی از سوی واحدهای نظارتی برای مدیریت بازار خودرو اعلام شد و حتی چارچوب‌هایی نیز برای قیمت‌گذاری در بازار تعیین گردید اما متاسفانه نه تنها بازار به سمت آرامش نرفت بلکه التهابات بازار خودرو هر روز بیشتر از گذشته می‌شود. امروز فروشنده و خریدار خودرو نمی‌داند براساس کدام استدلال باید قیمت‌ها دو روزه ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

در بازار امروز سمند ال ایکس با افزایش ۱۳ میلیون تومانی با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان، سمند سورن با افزایش ۱۱ میلیون تومانی با قیمت ۲۱۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ با افزایش ۹ میلیون تومانی با قیمت ۱۶۶ میلیون تومان، پژو پارس تویو۵ با افزایش ۱۰ میلیون تومانی با قیمت ۲۳۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۸ میلیون تومانی با قیمت ۱۸۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۵ تیپ۵ با افزایش ۱۳ میلیون تومانی با قیمت ۲۲۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ v8 با افزایش ۱۵ میلیون تومانی با قیمت ۲۱۵ میلیون تومان، رانا با افزایش ۹ میلیون تومانی با قیمت ۱۸۳ میلیون تومان و هایماs7 با افزایش ۲۰ میلیون تومانی با قیمت ۶۳۲ میلیون تومان در بازار به ثبت رسیده است. همچنین پژو ۲۰۷‌i دستی با افزایش ۱۶ میلیون تومانی با قیمت ۲۵۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۷i اتوماتیک با افزایش ۳۸ میلیون تومانی با قیمت ۳۷۵ میلیون تومان، دنا با افزایش ۹ میلیون تومانی با قیمت ۲۴۷ میلیون تومان، دنا پلاس با افزایش ۱۳ میلیون تومانی با قیمت ۲۸۴ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ با افزایش ۴ میلیون تومانی با قیمت ۱۰۴ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با افزایش ۹ میلیون تومانی با قیمت ۹۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ با افزایش ۸ میلیون تومانی با قیمت ۹۶ میلیون تومان، تیبا۲ با افزایش ۱۱ میلیون تومانی با قیمت ۱۲۴ میلیون تومان، تیبا صندوقدار با افزایش ۱۲ میلیون تومانی با قیمت ۱۱۳ میلیون تومان، ساینا با افزایش ۱۱میلیون تومانی با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان به فروش می رسد. /تسنیم

روزهای سخت خودروسازان در آمریکا

روزهای سخت برای خودروسازی ایالات‌متحده در ماه آگوست همچنان ادامه یافت. درحالی‌که خودروسازان هیوندای، تویوتا و سوبارو همگی در این ماه از افت فروش خود گزارش دادند که پیش‌بینی‌ها از تداوم افت فروش دیگر خودروسازان حکایت دارد. هیوندای گزارش کرد که فروش این خودروساز کره‌ای در ماه آگوست سال جاری نسبت به همین زمان در سال گذشته با کاهش ۸ درصدی روبه‌رو شده است. پیش‌بینی‌های خودروسازی نیز حاکی از آن هستند که در این ماه مجموع فروش کل خودروسازی ایالات‌متحده با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شده است. شرکت ژاپنی سوبارو نیز از کاهش ۱۷ درصدی فروش خود نسبت به آگوست ۲۰۱۹ خبر داد. این نتایج نشان‌دهنده آثاری است که پاندمی کرونا در ۶ ماه گذشته برای خودروسازی جهان درپی داشته است. /دنیای‌اقتصاد

نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار در صورت برداشت قبل از سررسید اعلام شد

بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری پیرو بخشنامه‌ قبلی با موضوع ابلاغ سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار با تاکید بر اینکه نرخ‌های مذکور در بخشنامه یاد شده حداکثر نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار است اعلام کرد که شورای پول و اعتبار در یک‌هزار و دویست و نود و نهمین جلسه خود در خصوص نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار در صورت برداشت قبل از سررسید مقرر نمود که نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار که قبل از سررسید برداشته شوند معادل نرخ سود علی‌الحساب سپرده سرمایه‌گذاری متناظر با دوره ماندگاری آن با کسر نیم درصد خواهد بود. بانک مرکزی تاکید کرده که به موجب این مصوبه سایر مصوبات قبلی شورای پول و اعتبار در این رابطه ملغی خواهد بود.

قیمت فروش نفت عربستان ارزان‌تر شد

شرکت دولتی آرامکوی سعودی قیمت فروش نفت سبک عرب لایت را بیش از آنچه پیش بینی شده بود کاهش داد و قیمت این گرید برای نخستین بار از ژوئن برای خریداران آسیایی از قیمت پایه منطقه ای ارزانتر شد. برای دومین ماه متوالی است که قیمت فروش نفت آرامکو برای مشتریان آسیایی کاهش پیدا می کند. این شرکت قیمت فروش به منطقه شمال غربی اروپا و مدیترانه را نیز کاهش خواهد داد. آرامکو قیمت فروش عرب لایت برای اکتبر به مقصد آسیا را یک دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه کاهش داد و ۵۰ سنت پایینتر از قیمت پایه منطقه ای تعیین کرد. معامله گران و پالایشگاهها در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کرده بودند قیمت فروش نفت سبک عربستان یک دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرده و ۱۰ سنت ارزانتر از قیمت پایه منطقه ای می شود.

وام ودیعه مسکن به ۶۷۸ مستاجر رسیده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: تعداد متقاضیانی که تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند، تاکنون ۶۷۸ مستاجر (۰.۲ درصد از مشمولان) بوده‌اند. /باشگاه خبرنگاران جوان

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....