تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 آبان 1402 - 11:05
کد خبر : 145404

پول‌های کثیف و اهداف انتخاباتی تندروها

پول‌های کثیف و اهداف انتخاباتی تندروها

  در هجوم انبوه خبرهای دلخراش جنگ‌های خارجی و توفان‌ها و بحران‌ها، تورم کمرشکن و تنش‌های اجتماعی نیز بر سر ایرانیان می‌بارد و مثل سیل همه‌چیز را با خود می‌برد. به نظر می‌رسد در این وضعیت هر‌ازچند‌گاهی لازم است از حوادث روزمره فاصله گرفته و از منظری فراتر به جامعه نگاه کرد تا مناسبات میان

 

در هجوم انبوه خبرهای دلخراش جنگ‌های خارجی و توفان‌ها و بحران‌ها، تورم کمرشکن و تنش‌های اجتماعی نیز بر سر ایرانیان می‌بارد و مثل سیل همه‌چیز را با خود می‌برد. به نظر می‌رسد در این وضعیت هر‌ازچند‌گاهی لازم است از حوادث روزمره فاصله گرفته و از منظری فراتر به جامعه نگاه کرد تا مناسبات میان نهادهای مسوول و مردم و روند تغییرات نسبت‌ این دو را به یکدیگر، با توجه به استمرار نارضایتی شهروندان، بررسی کرد. این‌گونه ممکن است هوشیاری و اراده جمعی پدید آید و تمایل به مصالح و منافع بلندمدت بروز کند و در نتیجه شاهد تحرکاتی در راستای اصلاح یا تغییر حرکت دولت باشیم. به‌رغم وعده‌های مکرر رییس و دولت مردمی و ارائه آمارهای امیدبخش اما بی‌پشتوانه، همچنان رشد فزاینده تورم استخوان‌ها را می‌شکند و آثار کریه گرانی و بیکاری در جامعه به‌صورت چشمگیری قابل مشاهده است.

حال آنکه مصوبات مجلس و سیاست‌های دولت، جز بحران‌سازی و مشکل‌آفرینی برای ملت و به انزوا بردن کشور و فرار نخبه‌ها و سرمایه‌های انسانی و مالی مملکت، چیزی عاید ایران و ایرانی نکرده است. شرایطی که چنان منجر به دلسردی ملت شده که کمتر کسی است که هم‌اکنون توجهی به حضور در انتخابات مجلس داشته باشد.

به‌رغم تنزل زیانبار سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم اما جناح تمامیت‌خواه پایداری و نیروهای دانشگاه امام صادقی و بهاری‌های تندرو، کماکان گمان می‌کنند چون ابزارهای قدرت را در اختیار دارند، می‌توانند هرکاری در هرسطحی انجام دهند. به طور مثال برای خرید سهام یک واحد صنعتی از دولت تخفیف بگیرند و بعد از آن نیز بلافاصله اقدام به فروش همان واحد کنند. چنین کارهایی منجر به بُهت و حیرت دلسوزان شده و شاهدیم این جریان‌های تمامیت‌خواه چطور از محل تخفیفی که گرفته‌اند، پولی هنگفت به دست آورده و هیچ بعید نیست که در ماه‌های پیش‌رو شاهد هزینه‌کرد این پول‌های کثیف در رقابت‌های انتخاباتی باشیم.

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،   آن هم در حالی که همزمان برخی جریان‌ها با اتکا به همین حمایت‌های دولتی و حتی با استفاده از برخی منابع عمومی در راستای تحقق نیات انتخاباتی خود گام برمی‌دارند. گروهی که سر مست از حضور در قدرت، خود را به هیچ نهادی پاسخگو نمی‌دانند و بی‌تردید خسرانی شدید به منافع نظام و کیان و مُلک و ملّت تحمیل می‌کنند.

امروز در شرایطی که جریان پایدارچی ضد جمهوریت نظام، بیش از پیش دنبال تصاحب کرسی‌های مجلّل قدرت است، باید نگران خطراتی باشیم که این رویه برای ملت و مملکت به‌همراه خواهد داشت. چه آنکه این گروه چسبیده به انقلاب، با رفتار و سیاست‌هایش عملا موجب فروپاشی استقلال و اقتدار ملت و مملکت شده و هر روز بیش از پیش حقوق ملت را تضییع می‌کند.

با این همه باید به این مهم نیز توجه داشت که این تصویر منفی، یگانه تصویر ممکن از آینده ایران نیست، چراکه این واقعیت نیز انکارناپذیر است که این گروه تمامیت‌خواه به پایان مرز محبوبیت حداقلی و اندک‌مشروعیت خود رسیده و در نتیجه می‌توان امید داشت که در ماه‌های پیش‌رو با حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های انتخابات، شاهد آن باشیم که این جریان‌ها با رای مردم از کرسی‌های قدرت کنار گذاشته می‌شوند. با این همه اما لازم است دستگاه‌های ناظر بر انتخابات و همچنین دیگر مسوولان و متولیان امور نظارتی در مملکت با دقتی مضاعف به مراودات مالی این جریان‌ها نظارت کنند و با جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات، زمینه و شرایطی را فراهم کنند که شهروندان بتوانند در فضایی معقول و قانونی، از طریق آرای‌شان، این جریان‌های افراطی را از مناصب تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کنار بگذارند تا مگر در آینده شاهد این دست سوءاستفاده‌ها از منابع عمومی در انتخابات نباشیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....