تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 دی 1402 - 14:54
کد خبر : 154262

پاسخ وزارت جهاد به گزارش فساد برنج

پاسخ وزارت جهاد به گزارش فساد برنج

اقتصاددان :  سردبیر محترم روزنامه تعادل با سلام و احترام نظر به مطلب منتشر شده درآن روزنامه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ کدخبر ٣٠۴۵٠٩ باعنوان «فساد برنج» مقتضی است دستور فرمایید، طبق قانون مطبوعات، توضیحات وزارت جهاد کشاورزی، را درآن روزنامه درهمان صفحه وستون برای روشنگری افکار عمومی منتشر نمایند. وزارت جهادکشاورزی پیش از این نیز در پاسخ

اقتصاددان :  سردبیر محترم روزنامه تعادل
با سلام و احترام
نظر به مطلب منتشر شده درآن روزنامه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ کدخبر ٣٠۴۵٠٩ باعنوان «فساد برنج» مقتضی است دستور فرمایید، طبق قانون مطبوعات، توضیحات وزارت جهاد کشاورزی، را درآن روزنامه درهمان صفحه وستون برای روشنگری افکار عمومی منتشر نمایند.
وزارت جهادکشاورزی پیش از این نیز در پاسخ به منتقدان اطلاع‌رسانی کرده است که ارز برنج نیمایی است و بر مبنای متوسط ده سال اخیرکشور، سالانه ۴.١ تن برنج خارجی وارد می‌شودکه این رقم در سال ١۴٠١ به دلیل جهش سرسام‌آور ٣٠٠ درصدی قیمت برنج داخلی و مدیریت بازار به ۸.١ میلیون تن رسید که نسبت به متوسط سالانه از ٣٠ درصد افزایش برخوردار بوده است در بخشی از خبر هم به واردات دستگاه توسط یک شرکت و دریافت ارز از بانک مرکزی پرداخته شده است که ارتباطی به وزارت جهادکشاورزی ندارد.
در بخش دیگری از خبر منتسب به نماینده افشاگر تولید داخل ٣ میلیون تن عنوان شده است که این رقم در تطابق با آمار ارایه شده توسط معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی کاملا غیرواقعی است، بر اساس آمار، تولید برنج داخل در سال ١۴٠١ ٢.٢ میلیون تن بوده است.
در بخش دیگری از خبر آمده است «ناگهان٢ الی ٣ میلیون تن برنج وارد می‌کنند» این نوع اطلاع‌رسانی آن هم با اختلاف ١ میلیون تنی درخوش‌بینانه‌ترین حالت از کم‌دقتی در تنظیم خبر حکایت دارد و در ادامه اقامه دعوی بر اساس فرض خطا خودخطایی دیگر را پیش می‌کشد. چند سطر بعد از آن از قول یک نماینده مجلس با عنوان «آقای رییس‌جمهور وقتی تا ٣ میلیون تن برنج تولید کرده‌ایم…» مجددا بر آمار نادرست تکیه می‌شود.
پیش کشیدن تنگنا در اختصاص ارز ترجیحی دارو در مقایسه با ارز نیمایی برنج هم قیاس مع‌الفارق است. بار دیگر یادآور می‌شود که تعیین سقف ثبت سفارش ابزاری ضد انحصاری برای ایجاد فضای سالم رقابتی است و بر اساس آن هر واردکننده تا سقف ٢٠ درصد از کل واردات سالانه به ثبت سفارش اقدام می‌کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....