تاریخ انتشار : سه شنبه 16 فروردین 1401 - 16:32
کد خبر : 83319

وعده وزیر صمت روی زمین ماند

وعده وزیر صمت روی زمین ماند

با وجود اعلام وزیر صمت برای حذف قرعه کشی در سال جاری،‌ خودروسازان برای واگذاری خودرو همچنان از روش قرعه کشی استفاده می کنند. اقتصاددان: با کاهش تولید خودرو و افزایش تقاضا برای خرید آن طرح قرعه‌کشی به‌منظور واگذاری خودرو بار دیگر در دستور کار خودروسازان قرار گرفت این طرح در همان ابتدا با مخالفت

با وجود اعلام وزیر صمت برای حذف قرعه کشی در سال جاری،‌ خودروسازان برای واگذاری خودرو همچنان از روش قرعه کشی استفاده می کنند.

اقتصاددان: با کاهش تولید خودرو و افزایش تقاضا برای خرید آن طرح قرعه‌کشی به‌منظور واگذاری خودرو بار دیگر در دستور کار خودروسازان قرار گرفت این طرح در همان ابتدا با مخالفت کارشناسان بسیاری همراه شد و این طرح را به‌نوعی توزیع رانت عنوان کردند که می‌تواند قیمت خودرو را نیز افزایش دهد.

قرعه‌کشی‌های خودرو فقط یک رانت است

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: قرعه‌کشی‌های خودرو فقط یک رانت است و نه‌تنها قیمت را پایین نمی‌آورد بلکه بین تولیدات کارخانه و بازار آزاد، تفاوت حداکثری را ایجاد می‌کند.

مو تمنی، افزود: در فرایند قرعه‌کشی خودرو برخی همان لحظه حواله‌ها را می‌فروشند، برخی خودرو تحویلی را در پارکینگ به امید گران‌تر شدن نگه می‌دارند و تعدادی نیز خودرو را معامله می‌کنند که هیچ‌یک از این معاملات تأثیر مثبتی در بازار خودرو نمی‌گذارد.

به همین منظور محمدامین فاطمی وزیر صمت سال گذشته از حذف قرعه‌کشی برای فروش خودرو در سال ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد برای واگذاری خودرو از روش‌های جایگزین مانند افزایش سطح تولید استفاده خواهد کرد.

اجرای این وعده با توجه به میزان تقاضا در بازار با اماواگرهای فراوانی همراه شد و بسیاری از کارشناسان اجرای این طرح را منوط به توقف تورم عنوان کردند امری که تاکنون محقق نشده است.

وعده وزیر صمت بدون شناور کردن قیمت‌ها امکان‌پذیر نیست

فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا با اشاره به وعده وزیر صمت برای حذف قره کشی گفت: وعده وزیر صمت بدون شناور کردن قیمت‌ها امکان‌پذیر نیست، چون کشور تورم دارد.اگر قیمت را شناور کند همین امروز هم می‌تواند قرعه‌کشی را بردارد. هیچ پیش‌نیازی هم ندارد.شناور شدن قیمت‌ها به این معنی است که قیمت کارخانه نزدیک به بازار باشد و قیمت روز تحویل نیز شناور باشد.

وی افزود:یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور تلاش مسئولان برای کنترل قیمت‌ها بدون در نظر گرفتن تورم است، تورم مسئله پولی- مالی، دولت و بانک است اما مسئولان تلاش کرده‌اند که قیمت‌ها را به‌زور کنترل کنند یا کاهش دهند و همیشه هم شکست‌خورده‌اند.در مورد وضعیت فعلی، زمانی که ۵۰ درصد اختلاف قیمت داریم، تقاضا بی‌نهایت است. یعنی اگر نخواهند قیمت را شناور کنند، هرچقدر هم تولید را افزایش دهند، بازهم تقاضای مازاد در بازار وجود دارد، ‌ افزایش تیراژ به معنی افزایش تورم است چون موجب می‌شود بخشی از سرمایه‌های این شرکت‌ها مرتباً از بین برود و استقراض بیشتری کنند.احتمالاً این نسخه را هم خود شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازان به وزارت صمت پیشنهاد کردند که با همین موضوع می‌توانند این مشکل را حل کنند. شیوه‌ای که تابه‌حال چندین بار امتحان شده و نتیجه‌ای نداشته است.

قرعه‌کشی خودرو همچنان ادامه دارد

با شروع دوره جدید خودروسازان بار دیگر شاهد قرعه‌کشی برای فروش این محصولات هستیم به‌طوری‌که درفروش فوق‌العاده شرکت ایران‌خودرو اعلام‌شده است که درصورتی‌که تقاضا برای خرید خودرو بیشتر از ظرفیت اعلام باشد از طریق قرعه‌کشی نسبت به فروش خودرو اقدام خواهد شد.

در اطلاعیه ایران خودرو آمده است: به اطلاع میرساند در راستای ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۹ از سوی مجلس شورای اسلامی، شرکت ایران خودرو برای مادرانی که فرزند دوم و مابعد آنها پس از تاریخ قانون مذکور متولد شده اند، امکان ثبت نام یک دستگاه از محصولات ایران خودرو را به قیمت مصوب فراهم نموده است. در صورتی‌که تعداد متقاضیان مشمول در این بخشنامه، بیش از ظرفیت شرایط فروش باشد، تخصیص خودرو در قالب قرعه‌کشی صورت می پذیرد و در غیر این صورت، برای تمامی مادران مشمول که شرایط آنها به تایید سازمان های ذیربط برسند، امکان واریز وجه میسر خواهد گردید.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....