تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1402 - 8:57
کد خبر : 151683

وعده مهم برای شکسته شدن قیمت مسکن

وعده مهم برای شکسته شدن قیمت مسکن

همانطور که این روزها قیمت مسکن نسبت متعارفی با سطح درآمد افراد ندارد، ۳۰ سال پیش هم بازار مسکن چندان اوضاع به سامانی نداشته است. اقتصاددان: این روزها بازار مسکن مدتی است که با رکودی سنگین دست و پنجه نرم می‌کند و در چنین شرایطی نه تنها خرید خانه و ملک به آرزوی دست نیافتنی

همانطور که این روزها قیمت مسکن نسبت متعارفی با سطح درآمد افراد ندارد، ۳۰ سال پیش هم بازار مسکن چندان اوضاع به سامانی نداشته است.

اقتصاددان: این روزها بازار مسکن مدتی است که با رکودی سنگین دست و پنجه نرم می‌کند و در چنین شرایطی نه تنها خرید خانه و ملک به آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است، بلکه اجاره و رهن هم برای بخشی از جامعه، به امری دست نیافتنی تبدیل شده است.

تداوم این رکود باعث شده تا زمزمه‌هایی درباره احتمال آغاز روند نزولی قیمت مسکن در این چند ماه از گوشه و کنار شنیده شود. موضوعی که واکنش کیانوش گودرزی رئیس اتحادیه مشاوران املاک را هم به همراه داشته است. او در گفت‌و‌گویی، نظر خود را درباره احتمال کاهش قیمت مسکن تا عید نوروز اینچنین بیان کرده است: «با توجه به وضعیت بازار مسکن، این احتمال وجود دارد که تا پایان سال، شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم. رکود بازار مسکن و کاهش تعداد معاملات ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات نشان می‌دهد که با ادامه این روند، احتمال کاهش قیمت مسکن در آینده‌ای نزدیک وجود دارد.» به گفته گودرزی، کاهش محسوس قراردادهای مسکن نشانگر این واقعیت است که رکودی سنگین بازار را احاطه کرده است، رکودی که او از آن با عنوان «خواب زمستانی عمیق» یاد می‌کند.

وضعیت نابه سامان بازار مسکن موضوع مربوط به چند سال اخیر نیست، بلکه همواره در طول تمام این سال‌ها مردم ایران با این اوضاع نامساعد دست و پنجه نرم کرده‌اند. گزارش روزنامه اطلاعات مورخ دوشنبه سوم دی ۱۳۶۳ هم گواهی بر همین موضوع است. این روزنامه حدود ۳۰ سال پیش در صفحه نخست خود به نقل از وزیر راه و شهرسازی وقت، خبر از شکسته شدن قیمت مسکن داده است.

در این مطلب آمده است: «مشکل مسکن یک راه حل درازمدت دارد و ما امیدواریم در سال ۶۴، با قدم‌های وسیعی که در این زمینه برخواهیم داشت، بتوانیم زمین‌های بیشتری را برای ایجاد خانه‌های ارزان قیمت برای طبقات محروم اختصاص دهیم.»

وجه تشابه این امر در طی ۳۰ سال گذشته تداوم وعده مسئولان برای صاحب خانه کردن طبقات محروم جامعه است که همچنان ادامه دارد اما این معضل مهم همچنان حل نشده باقی مانده است؛ چه آنکه وعده دولت ابراهیم رئیسی برای ساخت سالی یک میلیون مسکن نیز تا امروز که بیش از ۲ سال از روی کارآمدن دولت او می‌گذرد، همچنان محقق نشده است.

 همانطور که این روزها قیمت مسکن نسبت متعارفی با سطح درآمد افراد ندارد، 30 سال پیش هم بازار مسکن چندان اوضاع به سامانی نداشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....