تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 - 11:37
کد خبر : 147597

وضعیت خوب ذخایر ارزی

وضعیت خوب ذخایر ارزی

فرزین: ارز مفت به کسی نمی‌دهیم محمد‌رضا فرزین ۱۰ ماه پیش به ریاست بانک مرکزی رسید و کو‌شش کرد تا با تثبیت قیمت دلار و جلوگیری از کاهش ارزش ریال وعده رییس دولت سیزدهم در جریان مبارزه انتخاباتی را محقق کند، اما او برای رسیدن به این راهبرد و قول رییس دولت سختگیری در بانک

فرزین: ارز مفت به کسی نمی‌دهیم

محمد‌رضا فرزین ۱۰ ماه پیش به ریاست بانک مرکزی رسید و کو‌شش کرد تا با تثبیت قیمت دلار و جلوگیری از کاهش ارزش ریال وعده رییس دولت سیزدهم در جریان مبارزه انتخاباتی را محقق کند، اما او برای رسیدن به این راهبرد و قول رییس دولت سختگیری در بانک مرکزی به ویژه در‌باره نرخ تبدیل دلار به ریال را افزایش داد و هنوز هم این رفتار را ادامه می‌دهد.
وی دیروز باز هم در یک همایش بر این مقوله پافشاری کرد و سیاست قطعی بانک مرکزی تثبیت اقتصاد است و در این زمینه سیاست تثبیت ارزی و تثبیت پولی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در نظر داریم. بانک مرکزی تسلط کافی بر بازار ارز کشور دارد و منابع کافی در اختیار داریم.

آمار و تحلیل فرزین

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ، یکی از مسائلی که کارشناسان با آن روبه‌رو هستند ارائه آمارهای دقیق و بهنگام و درست از اطلاعات مربوط به شاخص‌های پولی و ارزی است. با این حال رییس بانک مرکزی درباره آمار‌دهی و چگونگی استفاده از آمارها هنوز نگاه سیاسی غلیظی دارد و حتی درباره تفسیر آمارها نیز به تحلیلگران اعتراض می‌کند. او می‌گوید: بانک مرکزی تسلط کافی در بازار ارز دارد. نمی‌توانیم ذخایر ارزی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیان کنیم، چون دشمن علاوه بر عملیات روانی، عملیات واقعی هم انجام می‌دهد اما این اطمینان‌خاطر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌دهیم که «هیچ مشکلی از نظر ذخایر ارزی نداریم و بر بازار ارز تسلط کافی داریم.» رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت آمار و اطلاعات در مورد تصمیم‌گیران اقتصادی گفت: نرخ تورمی که اعلام می‌شود بر پایه اطلاعات سال قبل و نسبت‌گیری آن نسبت به دو سال قبل است، در حالی که در دنیا اطلاعات اقتصاد کلان به‌روز است و باید اطلاعات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌گونه‌ای تهیه کنیم که بتواند در اختیار سیاستگذار و فعال اقتصاد به صورت موثر قرار گیرد. وی تاکید کرد: بسیاری از تکانه‌های ارزی منشاء خارج از کشور دارد که فعالان اقتصادی نباید به آنها توجه کنند و سیاست دولت تثبیت اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد برای فعالان اقتصادی است. فرزین همچنین تاکید کرد: اقتصاد کشور باید پیش‌بینی‌پذیر باشد و فعالان اقتصادی بتوانند سرمایه‌گذاری کنند، اما اگر قرار باشد فقط به کانال‌های خارج از کشور که مرتب تاریخ می‌دهند که در فلان تاریخ نرخ ارز جهش پیدا می‌کند، توجه شود، در آن صورت پیش‌بینی‌پذیری وجود نخواهد داشت و تاریخ‌هایی که تاکنون اعلام شده هیچ‌کدام محقق نشده و باز تاریخ‌های جدید اعلام می‌کنند.

توطئه ارزی

رییس بانک مرکزی باور دارد شماری از کسانی که به هردلیل با سیاست ایران ناسازگارند و در خارج از کشور زندگی می‌کنند درباره اینکه نرخ ارزهای معتبر به ریال را افزایش دهند توطئه می‌کنند. وی گفت: با اطلاع می‌گویم عده‌ای در خارج از کشور نشسته‌اند و برای بازار ارز کشور نقشه می‌کشند و مرتب تاریخ‌های خیالی ارائه می‌کنند که نرخ ارز جهش پیدا می‌کند و حتی یک فنر فرضی در نظر گرفته‌اند که ادعا می‌کنند این فنر جهش پیدا می‌کند و اگر مردم به حرف‌های آنها اعتماد کنند و به آمار و اطلاعات ما اعتماد نکنند، قطعا این اتفاق می‌افتد. فرزین به عملیات روانی در زمینه بازار ارز در سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: ‌در حالی که قیمت نفت در آن سال به حدود ۱۲۰ دلار رسیده بود و تراز تجاری ما با مازاد ۵۵ میلیارد دلار همراه شده بود که هنوز این رقم تاکنون محقق نشده است، دشمن با عملیات روانی توانست‌ شوک ارزی القا کند و ارزش ریال کشور در آن سال یک‌سوم کاهش پیدا کرد. فرزین اظهار کرد: چند ماه گذشته ثباتی در بازار اتفاق افتاد، اما عده‌ای شایعه‌پراکنی می‌کنند که فلان مقام آمریکایی، قطری یا انگلیسی چه گفت و تلاش می‌کنند بازار ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به هم بریزند، در حالی که گوش فعالان اقتصادی باید به مقامات کشور باشد.

بازهم افزایش اختیارات

محمدرضا فرزین از آن دست مدیرانی است که می‌خواهد از صفر تا صد فعالیت‌های مرتبط با نهادی که مدیریت آن را دارد کنترل کند و همیشه ناکارآمدی‌ها را به کم بودن اختیارات نظارتی حواله می‌دهد. وی درهمین باره گفت ما نظارت کافی بر بانک‌ها نداریم و حتی با توجه به تجربه قبلی در شبکه بانکی، خود بانک‌ها هم نظارت کافی و موثر در زیرمجموعه خود ندارند و این مساله باید حتما تقویت شود و هم بر بازار ارز و هم بر بازار ریال نظارت کافی اعمال کنیم.

ادعایی غریب

رییس بانک مرکزی دیروز ریال و دلار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان یک کالای عمومی عنوان کرد و گفت: این کالا خصوصی نیست که در اختیار عده‌ای قرار داشته باشد و ما تاکید داریم ارزهایی که در اختیار عده‌ای قرار دارد حتما باید برگردد و ما منابع ارزی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رایگان خرج نمی‌کنیم، بلکه باید منابع ارزی صرف توسعه زیرساخت‌های کشور شود. این یک ادعای تازه است که ریال و ارز کالای عمومی هستند و با ویژگی‌های کالاهای عمومی مغایرت دارد. رییس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه یکی از منشأهای تورم، کسری بودجه دولت است، گفت: ‌ما اجازه نمی‌دهیم کسری بودجه ریالی شود، یعنی با چاپ پول جبران شود، در حالی که کانال‌های خارجی می‌گویند با توجه به کسری بودجه آخر سال، افزایش نقدینگی ایجاد خواهد شد، اما ما اجازه نمی‌دهیم کسری بودجه به صورت ریالی جبران شود.
رییس کل بانک مرکزی ضمن اعلام اینکه در حوزه ارزی در وضعیت بسیار خوبی هستیم و هیچ مشکلی نداریم، گفت: مهم‌ترین مشکل در نظام بانکی، ضعف در نظارت است که البته با کمک نظام بانکی و هوشمندسازی و بانکداری هوشمند می‌توان این مشکل را حل کرد.
محمدرضا فرزین دیروز (دوشنبه) در همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اظهار کرد: درباره اقدامات انجام‌شده در حوزه بانکی می‌توان گفت کار خوبی که در بانک مرکزی انجام شده، تفکیک حساب‌های تجاری و حقیقی است که به ما کمک می‌کند نظارت بهتری در زمینه پولشویی داشته باشیم. از سوی دیگر عملا چک با حرکت به سمت الکترونیکی شدن به ابزار قابل اعتمادی در سیستم بانکی تبدیل شده است.
وی افزود: در زمینه آسیب‌شناسی بانکی باید گفت که در نظام بانکی مشکلات بسیاری علی‌رغم اقدامات انجام شده وجود دارد. از منظر بانک مرکزی، یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه نظارت بر بانک‌هاست که یکی از ابزارهای حل این مساله بانکداری هوشمند است. معتقدم اگر گردش پول در کشور داشته باشیم بسیاری از نوسانات اقتصادی را می‌توان کنترل کرد، البته باید پول و ارز را رصد کنیم.
رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: حکمرانی ریال که مطرح می‌شود به معنی آن است که پول ملی ما باید حکمرانی لازم را داشته باشد. به عنوان مثال در مراودات انجام شده با کشورهای مختلف پول و ارز جابه‌جا می‌شود و نظارت درست و دقیقی نمی‌شود که پژوهشکده پولی و بانکی و بانک‌ها می‌توانند به ما در این زمینه کمک کنند.
فرزین با اشاره به ضرورت توسعه و گسترش آمارها و اطلاعات لازم در حوزه اقتصادی گفت: گرچه همه وظیفه تولید آمار در حیطه وظایف بانک مرکزی نیست، اما بانک مرکزی به عنوان دستگاه پاسخگوی اصلی، باید در این زمینه ضعف‌های خود را برطرف کرده که بتواند به مردم و فعالان اقتصادی کمک کند. موضوع دیگر پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد است که البته منبع اصلی آن خارج از کشور است، اما ما هم باید پایداری کافی را داشته باشیم تا جلوی عواقب تکانه‌های وارد‌شده را بگیریم. بنابراین باید بتوانیم به خوبی پیش‌بینی کنیم و آثار منفی آن بر اقتصاد کشور را با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری درست به حداقل برسانیم. نمونه مثال آن شوک‌های اقتصادی در دهه‌های اخیر است.

در حوزه ارزی در وضعیت بسیار خوبی هستیم و هیچ مشکلی نداریم

فرزین اعلام کرد: مساله دیگر انتظارات است. به عنوان مثال در زمینه ارز تیم عملیات روانی دارند و علیه ما عملیات روانی می‌کنند، چراکه می‌دانند با این کار بازار ارز را با نوسان مواجه می‌کنند و به محض اینکه بازار ارز ثبات پیدا می‌کند، برخی در خارج از کشور با مصاحبه‌هایی که می‌کنند بازار ارز را به هم می‌ریزند، اما باید گفت در حوزه ارزی در وضعیت بسیار خوبی هستیم و هیچ مشکلی نداریم.
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نمی‌توان برخی آمار و ارقام را در زمینه ارزی اعلام کرد، گفت: با وجود اینکه در حوزه ارزی هیچ محدودیتی نداریم، اما ارز را به هر‌کس می‌دهیم آن را رصد خواهیم کرد. در این میان اگر مردم به آمارهای تولید‌شده و بانک مرکزی اعتماد کنند، مشکلات حل می‌شود، چراکه در این برهه زمانی جنگ، جنگ روایت‌هاست؛ جنگ روایت بین روایت ما و روایت دشمن.
فرزین درباره رمزارزها اظهار کرد: از گذشته سیاست این بوده که اگر رمز‌ارزها در چارچوب قانون باشد در صادرات و واردات مورد استفاده قرار گیرد، چرا که نباید در پولشویی استفاده شود که البته چند مورد در کشور رصد شده و مورد استفاده قرار گرفته است. بانک مرکزی باید به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد باشد؛ بنابراین از هر ابزاری در این راستا استفاده خواهیم کرد و در حال حاضر تیمی در بانک مرکزی مستقر شده تا سیاستگذاری در این زمینه را اصلاح کند.

۹۰ درصد چک‌ها صیادی است

فرزین با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه بانکداری الکترونیک طی سال‌های گذشته انجام شده است، افزود: هوش مصنوعی، تصمیم‌گیری براساس داده و اطلاعات را هموار می‌کند؛ باید در حکمرانی نیز به ما کمک کند و به بینشی تبدیل شود.
رییس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه باید در هوش مصنوعی جزو ۱۰ کشور اول دنیا باشیم، گفت: در بعضی از حوزه‌ها عملکردمان خوب است، به‌خصوص در زیرساخت‌ها؛ خیلی از کشورها از الکترونیکی بودن ۹۷ درصد زیرساخت پرداخت تعجب می‌کردند. الان ۹۰ درصد چک‌ها صیادی هستند و این روی قابل اعتماد شدن چک تاثیرگذار بوده است.

تفکیک بیش از ۱۲ میلیون حساب بانکی

فرزین ادامه داد: احراز هویت غیرحضوری از اقدامات خوب دیگر است که دستورالعمل آن از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است؛ بانک‌ها هم اقدامات خوبی داشتند.
به گفته رییس کل بانک مرکزی، ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تفکیک شدند که دو میلیون و ۳۰۰ هزار حساب حقوقی و ۱۰ میلیون حساب حقیقی بوده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....