تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اسفند 1402 - 22:09
کد خبر : 158378

سیده مرجان دبیری جامعه شناس اقتصادي و توسعه :

وجود افغانها در ایران؛ فرصت یا تهدید؟

وجود افغانها در ایران؛ فرصت یا تهدید؟

اقتصاددان :  ایرانیان از دیر باز به مهمان نوازی مشغولند و تا جایی که قاموس طبیعتشان اجازه دهد دلباخته ی مهمانند. اما این روزها و در اثنای کارزار اقتصاد ضعیف این میهمانان ناخوانده تبدیل به میزبان گشته اند و تکلیفشان حداقل با خودشان که هیچ، با کشورمان ایران نیز مشخص نیست . وجود ۸ میلیون

اقتصاددان :  ایرانیان از دیر باز به مهمان نوازی مشغولند و تا جایی که قاموس طبیعتشان اجازه دهد دلباخته ی مهمانند.
اما این روزها و در اثنای کارزار اقتصاد ضعیف این میهمانان ناخوانده تبدیل به میزبان گشته اند و تکلیفشان حداقل با خودشان که هیچ، با کشورمان ایران نیز مشخص نیست . وجود ۸ میلیون تبعه ی افاغنه در ایران به بهانه تامین امنیت و البته فرصتی برای ایرانیانی که دست به هر شغلی نمی زنند و شاید عار می دانند. اینها اگر چه برای برخی از گمانه زنان یک فرصت اشتغال به صرفه محسوب شود اما به واقع شاکله ی ایران و ایرانی با حضور این ناخوانده مهمانان بیشتر به تهدیدی شبیه است که کشورشان افغانستان را دچار نموده است .
حال سوال این است، با حضور اینان اشتغالزایی در کشورمان به چه سمت و سویی روان است. مطمئنا به هر سمتی که دوان باشد ، احساس نابهنجاری در آنجا موج می زند . رستورانها، کافی شاپ ها و بسیاری از اماکن رفاهی و خدماتی و حتی شهرداری ، جمله به جمله مشمول دریافت خدمات از افاغنه هستند و ایرانیان جویای شغل مستمع آزاد در جای جای کشور ، بلکه در کوچه پس کوچه ها بدنبال کورسویی از شغل !
تدبیر وزارت امور خارجه و البته رئیس دولت در این مهم ، بسیار قائل اهمیت است اما باشد که بدانیم چه تدبیری؟
در شهامت افغانها، اراده های مقدس و قوت جوانان شکی نیست اما به چه بهایی؟ سرعت رشد مهاجران افغان به حدی است که شمارش از کف ربوده شده . وجود میلیون ها تبعه ی افاغنه در ایران به بهانه تامین امنیت و البته گفته می شود فرصتی برای ایرانیانی که دست به هر شغلی نمی زنند و کار را عار می دانند.بهترین گزینه است. این خیال اگر چه برای برخی از گمانه زنان یک فرصت اشتغال به صرفه محسوب شود، اما به واقع شاکله ی ایران و ایرانی با حضور این ناخوانده مهمانان بیشتر به تهدیدی شبیه است که کشورشان افغانستان را دچار نموده است .
حال سوال این است، با حضور این عده عظیم از افاغنه اشتغالزایی در کشورمان به چه سمت و سویی روان است؟ مطمئنا به هر سمتی که دوان باشد ، احساس نابهنجاری در آنجا موج می زند. رستورانها، کافی شاپ ها و بسیاری از اماکن رفاهی و خدماتی و حتی بزرگترین مرکز خدمات شهری یا همان شهرداری ، جمله به جمله مشمول دریافت خدمات از افاغنه هستند و ایرانیان جویای شغل مستمع آزاد، در جای جای کشور ، بلکه در کوچه پس کوچه ها بدنبال کورسویی از شغل !
تدبیر وزارت امور خارجه و البته رئیس دولت در این مهم ، بسیار قائل اهمیت است اما باشد که بدانیم چه تدبیری اندیشیده شد

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....