تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 دی 1399 - 22:18
کد خبر : 29338

واکاوی کرونا و رشد اقتصادی چین

واکاوی کرونا و رشد اقتصادی چین

دکتربهنام ملکی اقتصاددان، درباره رشد اقتصادی چین با وجود همه گیری کرونا و رکود اقتصادی در دنیا می گوید: چین مزیت هایی همچون نیروی‌ کار فراوان ، و بازار بزرگ دارد و در عین حال بسترهاو فضای مناسب کسب و کار را برای تولید فراهم کرده است. این کشور با نگاه اقتصادی به مسایل در

دکتربهنام ملکی اقتصاددان، درباره رشد اقتصادی چین با وجود همه گیری کرونا و رکود اقتصادی در دنیا می گوید: چین مزیت هایی همچون نیروی‌ کار فراوان ، و بازار بزرگ دارد و در عین حال بسترهاو فضای مناسب کسب و کار را برای تولید فراهم کرده است. این کشور با نگاه اقتصادی به مسایل در واقع از تولید باج گیری نکرده و قیمت ها را سرکوب نکرده است.

وی ادامه داد: چین دائما به دنبال رشد منافع اقتصادی است و حتی تصمیمات سیاسی خود را با منافع اقتصادی تعریف می کند. به همین علت به رغم آنکه رقیب اقتصادی و تجاری آمریکاست، پیروزی بایدن را در انتخابات تبریک می گوید. این اقدام دلیلی روشن برای حفظ بازار خود در آمریکا است تلاش دارد تا آن را از دست ندهد. چین مشوق های زیادی را برای توسعه سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری تعریف کرده و بسترهای مناسب را برای سرمایه گذاری خارجی فراهم نموده است. مسائل اجتماعی هم در این کشور مانند حمایت از حقوق نیروی کار چندان رعایت نمی شود معشوقهای سرمایه گذاری باعث شده درآمد و ثروت در چین افزایش پیدا کند.
ملکی با اشاره به فراهم شدن امنیت سرمایه گذاری در چین بیان کرد: تولیدکنندگان دیگر کشورها با وجود بازار مصرف بزرگ و نیروی کار ارزان در این کشور اقدام به سرمایه گذاری می کنند. تولید در ابعاد وسیع در چین امکانپذیر است. به عنوان نمونه اقتصاد کشوری مانند کویت با چین قابل قیاس نیست. شاید کویت پول و منابع مالی زیادی داشته باشد، اما بازار بزرگ و سرمایه های انسانی زیادی ندارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: چین با اولویت قرار دادن اقتصاد، سیاست را در خدمت اقتصاد گرفته است و از منابع و سرمایه های سرگردان در جهان که به دنبال سرمایه گذاری هستند، استقبال می کند.
این اقتصاددان امکان تبدیل شدن چین به قدرت برتر اقتصادی در جهان را میسر دانست و تصریح کرد: به نظر می رسد این کشور در آینده نه چندان دور با وجود شرایط فعلی اقتصاد، آمریکا را هم پشت سر بگذارد. البته این نگرانی را چینی ها باید داشته باشند که هنوز در تولیدات سخت افزاری با شتاب پیش می روند و اگر بتوانند در تولیدات نرم افزاری مغز افزاری و تکنولوژی هم پیشرفت داشته باشند، می توانند آمریکا را هم پشت سر بگذارند.
وی با اشاره به جنگ اقتصادی میان چین و آمریکا با وجود شیوع کرونا بیان کرد: اگر چین فضاهایی مانند سیلیکون ولی ایجاد می کرد و یا دارای دانشگاه هایی مانند MIT بود و بر جذب نخبه های دیگر کشورها متمرکز می شد، امیدواری زیادی برای تبدیل شدن به اقتصاد اول جهانی آن وجود داشت.
ملکی در پایان اظهار کرد: اکنون چین بسیاری از ساختارهای خود را در جهت تبدیل شدن به قدرت اول اقتصادی دنیا تغییر داده و حتی با وجود آنکه کرونا به اقتصادهای جهانی و از جمله آمریکا آسیب وارد کرده، همه چیز به نفع چین تمام شده است. رهبران چین با سیاستگذاری هایی که به خرج داده اند در حال طی کردن مسیر برای تبدیل شدن به قدرت برتر اقتصادی دنیا هستند.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....