تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 - 16:49
کد خبر : 76646

هفده خطای شناختی مدیریت !

هفده خطای شناختی مدیریت !

نکات کلیدی و طلایی مدیریت با گروه اقتدار در ۱۴۰۰ کارگروه مدیریت گروه اقتدار در ۱۴۰۰ یکی از ۵ کارگروه فعال این گروه می باشد که از جمع کثیری از مدیران و کارشناسان با دانش و تجربه و جوان تشکیل شده است که در راستای مساعدت به مدیریت اثرگذار و کارآمد در کشور به بررسی

نکات کلیدی و طلایی مدیریت با گروه اقتدار در ۱۴۰۰

کارگروه مدیریت گروه اقتدار در ۱۴۰۰ یکی از ۵ کارگروه فعال این گروه می باشد که از جمع کثیری از مدیران و کارشناسان با دانش و تجربه و جوان تشکیل شده است که در راستای مساعدت به مدیریت اثرگذار و کارآمد در کشور به بررسی کتب و مقالات مدیریتی نموده و پس از تدوین و تنظیم مطالب ارزشمند ، اقدام به نشر در قالب یادداشت می کند .
امروزه بر همگان مسلم شده است که از دلایل اصلی و اساسی ایجاد چالش ها و مشکلات و نواقص در کشور همانا نبود مدیریت اثرگذار و کارآمد در دولت های مختلف بوده است .
موارد ذیل خطاهای شناختی هستند :

ذهن‌خوانی :
بدون استدلال و دلایل کافی می‌اندیشید از افکار دیگران اطلاع دارید
«اصلا نگاهم نکرد حتما از من شاکیه»

پیش‌گویی :
پیش‌بینی ذهنی‌ از اتفاقات و شرایط آینده‌ای منفی‌
«حتما فردا حرفم رو قبول نمی‌کنه»

فاجعه‌سازی :
تمام حوادث آینده‌ی نزدیک و دور را افتضاح و غیرقابل تحمل انگاشتن
«توی آزمون خراب کنم آبروم می‌ره»

برچسب زدن :
صفات کلی و منفی به خود و دیگران الصاق کردن
«کلن بدبخت‌یم»

نادیده‌انگاری جنبه‌های مثبت
موفقیت‌ها و نکات مثبت را کوچک و خوار شمردن :
«اینو که همه می‌تونن انجام بدن»

فیلتر منفی :
فقط جنبه‌های منفی چیزی را دیدن
«اصلا به من توجه نمی‌شه»

تعمیم افراطی :
تعمیم دادن یک اتفاق و حادثه‌ی بد به همیشه و استنباط همیشگی داشتن از آن
«این اتفاق همیشه فقط برای من می افته»

تفکر دو قطبی :
دید «همه» یا «هیچ» داشتن در مورد اتفاقات و انسان‌های پیرامونی
«همه‌ی زندگی‌م تباه شد»

بایداندیشی :
اتفاقات و رخداد‌ها و حوادث رو آن‌طور که هستند ارزیابی و ارزش‌گذاری نکردن. دید و تفسیرها را بیش‌تر بر اساس آن‌چه باید می‌بود/باشد گذاشتن.
«باید می‌بردیم» «برد با ماست»

شخصی‌‌سازی :
علل شکست و رخ‌دادهای منفی را متوجه خود کردن و سهم دیگران را ندیدن
«خودم مقصر بودم»

سرزنش‌گری :
مسئولیت تغییر رفتار خود را به عهده نگرفتن. دیگران را دلیل مشکلات و احساسات منفی خود دانستن.
«او باعث تمام مشکلات من هستش»

قیاس‌های ناعادلانه :
معیار نداشتن و خود را با کسانی که امتیازات ویژه دارند مقایسه کردن
«او‌ خیلی از من زیباتر عمل می‌کنه»

تاسف‌گرایی :
ای کاش‌های مکرر گفتن به جای تکیه بر حال
«ای کاش این حرف رو نمی‌زدم»

چی می‌شد اگر :
پرسش مکرر «چی می‌شد اگر» و اقناع نشدن شخصی
«چی می‌شد اگر زودتر راه می‌افتادم»

استدلال هیجانی :
برای تفسیر واقعیات پیرامونی از احساسات محض استفاده کردن
«دلم شور می‌زنه یه اتفاقی می‌افته»

نادیده‌انگاری شواهد متناقض :
شواهد‌ یا استدلال‌های ناهمسان یا ناهمخوان با تفکر خود را مردود دانستن
«هیچ‌کدوم‌تون نمی‌فهمین»

قضاوت‌گرایی :
معیارهای غیراستاندارد و شخصی برای خود ایجاد کردن در جهت تفکر منفی
«در مسابقه اصلن خوب بازی نکردیم»

این باورها همگی غلط هستند و باعث بروز احساسات منفی در ما می شوند پس لطفا با هوشیاری از آنها اجتناب کنید.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....