تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 شهریور 1402 - 20:44
کد خبر : 137021

نگرانی‌های یک مستندساز از کم آبی و سالخوردگی

نگرانی‌های یک مستندساز از کم آبی و سالخوردگی

مهناز مظاهری که مشغول تحقیق برای ساخت فیلم جدیدش با نام «نور روشن روشنایی» است، فراهم کردن زیرساخت‌هایی برای مقابله با بحران آب و سالخوردگیِ جمعیت را ضروری می‌داند.  تجربی و پویانمایی، مهناز مظاهری درباره ساخت مستند جدیدش گفت: فیلم جدیدم با نام «نور روشن روشنایی» در مرحله تحقیق و پژوهش است. تهیه‌کننده این مستند

مهناز مظاهری که مشغول تحقیق برای ساخت فیلم جدیدش با نام «نور روشن روشنایی» است، فراهم کردن زیرساخت‌هایی برای مقابله با بحران آب و سالخوردگیِ جمعیت را ضروری می‌داند.

 تجربی و پویانمایی، مهناز مظاهری درباره ساخت مستند جدیدش گفت: فیلم جدیدم با نام «نور روشن روشنایی» در مرحله تحقیق و پژوهش است. تهیه‌کننده این مستند من هستم و کارگردانی‌اش را علی‌محمد نجفی عهده‌ دارد و داستان آن درباره فردی نابینا است که دچار یک اتفاق می‌شود.

مظاهری با تاکید بر اینکه برای عبور از دو بحران آب و کهن‌سالی جمعیت، باید زیرساخت‌هایی پیش بینی شود، توضیح داد: آب قطعا یکی از موضوعات اصلیِ جامعه است که ما باید به کارکردهای نوین بهره برداری از آن بپردازیم. مثلا به جای حفر چاه‌های عمیق، به لایروبی قنات‌ها بپردازیم. ما در حال حاضر در قرارگاه جهادیِ پیشرفت همه جانبه روستا همراه با تیمی که داریم، روی موضوع آب و آب خیزداری تخصصی و به شکل تحقیقی و میدانی فعالیت می‌کنیم. همچنین یکی دیگر از مسائلی که به آن می‌پردازیم سیاست‌گذاری در این حوزه است. سیاست‌های نوین بهره برداری و کنترل آب موضوع مهمی است که تا به حال به آن پرداخته نشده است. در حقیقت آب تاکنون یک نعمت الهی بود اما در حال حاضر با استفاده نادرست، با بحران کم آبی روبه‌رو هستیم.

به گزارش اقتصاددان به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند ، این کارگردان و عضو گروه مشاوران شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» ادامه داد: به نقل از کارشناسان این حوزه باید بگوییم که یکی از دلایل اصلی بروز و تشدید بحران آب (کاهش منابع آب سطحی و زیرزمینی)، تخریب پوشش گیاهی طبیعی (جنگل‌ها و مراتع) است که با توجه به وسعتی که دارند (بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار) کاهش پوشش گیاهی سبب کاهش خدمات اکوسیستمی جنگل‌ها و مراتع و بروز مشکلات زیادی می‌شود از قبیل: تشدید فرسایش خاک و کاهش حاصل‌خیزی اراضی، بروز خسارت سیل و افزایش تلفات جانی و مالی ناشی از آن، کاهش رطوبت خاک و تراکم پوشش گیاهی (کاهش ظرفیت چرای دام در مراتع)، خشک شدن تالاب‌ها، برکه‌ها، سرآب‌ها و هورها، به خطر افتادن تنوع زیستی (گیاهی و جانوری)، بروز زمین لغزش‌ها و رانش زمین و نظایر آن، بیایان زایی و هجوم ریزگردها. اقدامات آبخیزداری در دامنه‌ها و عرصه‌های طبیعی که با هدف کنترل رواناب و در نتیجه کنترل سیل در پایین دست و پیشگیری از فرسایش و جابه‌جایی خاک و از دست رفتن و کاهش حاصل‌خیزی اراضی می‌شود، سبب می‌شود که هم رطوبت خاک افزایش یابد و در نتیجه گیاهان بهتر رشد کنند و هم با رشد گیاهان، موضوع ترسیب کربن (جذب دی‌اکسید کربن اضافی جو توسط اندام‌های هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به‌منظور کاهش پدیده گرمایش زمین) و مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای که سبب گرمایش کره زمین می‌شود، اتقاف بیافتد و هم کمک می‌کند به سلامت و شادابی اکوسیستم و در نتیجه رشد و بقای حیوانات و جانوران که از این گیاهان استفاده می‌کنند (حفظ تنوع زیستی گیاهی و جانوری) و همچنین کمک به بهبود معیشت جوامع محلی‌ست که بخشی از درآمد آنها از همین محصولات فرعی جنگل‌ها و مراتع است.

او افزود: اقدامات آبخیزداری، اقداماتی چند منظوره است که در راستای اهداف توسعه پایدار و معاهدات و کنوانسیون‌های بین المللی نظیر حفاظت از تنوع زیستی (UNCBD)، مقابله با بیابان‌زایی (UNCCD) و تغییر اقلیم (UNFCCC) نیز است.

مظاهری در پایان درباره سالخوردگی جمعیت ادامه داد: سالخوردگی جمعیت هم یک موضوع اصلی پیش‌روی ما است و اگر بخواهیم ترسیم آینده‌ای مبتنی بر واقعیت‌ها داشته باشیم، بی شک باید به جوانیِ جمعیت فکر کنیم. اما برای رسیدن به جوانیِ جمعیت که به بحران کهن‌سالی نرسیم، حتما باید مقدمات و الزامات دیگر را فراهم کنیم.

عضو هیات داوری جشنواره فیلم «حوا» گفت: اگر نسل جوان ما مطمئن شوند که فرزندان‌ آن‌ها  در آینده‌ای مطمئن رشد خواهند کرد، تشویق و ترغیب تبلیغات در افکار عمومی موثر خواهد بود اما اگر این اتفاق نیفتد، ما در شعار باقی می‌مانیم. برای اینکه جامعه دچار سالمندی نشود، تشویق نسل جوان به فرزندآوری ضروری است و همچنین ساخت مستندهایی در این زمینه نقش به‌سزایی خواهند داشت. همه این مسائل مستلزم این است که ما زیرساخت‌های موضوع را برای آینده فرزندان‌مان فراهم کنیم. همچنین قرارگاه جهادی روستا طی تفاهم نامه‌ای که با سازمان منابع طبیعی دارد، برای بسیاری مباحث جانبی آن  برنامه ریزی خوبی انجام داده است که علاقه‌مندان به این حوزه را به معاونت رسانه‌ای قرارگاه جهادی پیشرفت همه جانبه روستای وزارت کشور به همکاری دعوت می‌کنم.

هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم آذرماه ۱۴۰۲ با تمرکز بر دو موضوع آب و خشکسالی برگزار می‌شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....