تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 10:26
کد خبر : 165537

ثبات در بازار «ارز»، تعطیلی معاملات بازار« طلا»

ثبات در بازار «ارز»، تعطیلی معاملات بازار« طلا»

هرچند در هفته گذشته و ابتدای هفته جاری، ثباتی نسبی در بازار ارز و طلا به وجود آمد و همین موضوع به کاهش نسبی قیمت‌ها نیز کمک کرد اما به نظر می‌رسد که در روزهای گذشته بار دیگر شرایط در بازارها تغییر کرده است. از سویی دلار در کانال ۶۰ هزار تومان مقاومت کرد و

هرچند در هفته گذشته و ابتدای هفته جاری، ثباتی نسبی در بازار ارز و طلا به وجود آمد و همین موضوع به کاهش نسبی قیمت‌ها نیز کمک کرد اما به نظر می‌رسد که در روزهای گذشته بار دیگر شرایط در بازارها تغییر کرده است. از سویی دلار در کانال ۶۰ هزار تومان مقاومت کرد و روز گذشته در حوالی کانال ۶۲ هزار تومان ایستاد و از سوی دیگر در بازار طلا صحبت‌ها از این است که بخش مهمی معاملات متوقف شده و فعالان این بازار با ابها‌م‌هایی مواجه هستند که امکان فعالیت نداشته‌اند.
هرچند قیمت طلا در روزهای گذشته کاهشی نسبی را تجربه کرد اما به نظر می‌رسد که از روز دوشنبه این شرایط تغییر کرده و تحت تاثیر تحولات جهانی و البته برخی سیاست‌های داخلی از سویی روند کاهشی قیمت متوقف شده و از سوی دیگر معاملات نیز به شکلی بسیار محدود دنبال می‌شوند. نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار سکه و طلا اظهار داشت: بازار از هفته گذشته تا روز یکشنبه روند کاهشی را سپری کرد؛ اما از روز دوشنبه قیمت‌ها افزایشی شد، با آغاز فعالیت بازارهای جهانی قیمت اونس ۴ دلار افزایش یافت در بازارهای داخلی نیز قیمت‌ها رشد یافت. وی افزود: بازار به دلیل آغاز مجدد فعالیت سامانه جامع تجارت نیمه‌تعطیل است و فعالیت اقتصادی در بازار صورت نمی‌گیرد، ضمن اینکه وضعیت بحران، رکود و کاهش تقاضا ادامه دارد و شرایط نامطلوبی در صنعت طلا از نظر لحاظ اقتصادی به وجود آمده است و شرایط برای مبادلات مهیا نیست.
به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  بذرافشان درباره ادامه فعالیت سامانه جامع تجارت نیز گفت: فرصت سه ماهه برای بررسی سامانه جامع تجارت به اتمام رسیده است و علی‌رغم جلسات متعدد اتحادیه تهران و اتحادیه‌های شاخص کشور و نامه‌نگاری‌ها با مسوولان ذی‌ربط دررابطه‌با تجمیع سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان مالیاتی هنوز هیچ‌گونه توافقی نسبت به این مساله صورت نگرفته است. وی با انتقاد از فعالیت سامانه جامع تجارت اظهار داشت: حتی نسبت به اصلاحات مدنظر فعالان بخش طلا نیز اقدامی صورت نگرفت، از هفته گذشته اعلام شد این سامانه بعد از سه ماه بدون هیچ‌گونه تغییراتی آغاز به کار کرد که باعث شد همکاران صنف ما واکنش‌هایی داشته باشند. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: باید آرامش اقتصادی در اصناف به‌خصوص طلا برقرار باشد در سالی که جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده باید توجه کرد مردیم همین اصناف هستند که بازوی اقتصادی دولت به شمار می‌روند، باید نقش اصناف در مشاوره‌های اقتصادی بیشتر شود. الان قوانین دست‌وپا‌گیری وجود دارد که نه‌تنها به جهش تولید کمک نمی‌کند؛ بلکه باعث تشدید رکود آن می‌شود. وی اضافه کرد: قوانینی که غیرکارشناسی بوده همین باعث شده آسیب‌های جدی به صنعت ما وارد شود و مشکلات مالی و اقتصادی برای این صنعت به وجود بیاید.
این مقام مسوول با بیان اینکه بازار طلا التهاب ندارد، افزود: فقط مشکلات بعضی از قوانین باعث شده فعالان بازار در نگاه به آینده رویکرد خوبی نداشته باشند؛ اصناف کشور به دلیل برخی قوانین شرایط خوبی برای ادامه فعالیت ندارند که لازمه‌اش این است دولت و مسوولان نسبت به حل این موارد اقدامات لازم را انجام دهند. بذرافشان درباره آینده بازار سکه و طلا نیز اظهار داشت: انتظار کاهش قیمت وجود ندارد به نظر می‌رسد اگر در روزهای آینده در بازارهای جهانی تغییرات خاصی نباشد، قیمت‌ها ثبات کنونی را طی کنند و تغییرات چشمگیری را شاهد نباشیم؛ بنابراین باتوجه‌به شرایط موجود ممکن است قیمت‌ها تغییرات یک تا ۵ درصدی داشته باشند.
به این ترتیب پس از چند روز آرامش حالا بازار با مدل جدیدی از رکود مواجه شده که باید دید در نهایت چه سرنوشتی پیدا می‌کند. از طرف دیگر اما همچنان چالش‌های ارزی مجلس و دولت ادامه دارد. پس از صحبت‌های مطرح شده از سوی یکی از مسوولان مرکز پژوهش‌های مجلس که با واکنش تند بانک مرکزی مواجه شد، روز گذشته نیز در صحن علنی مجلس بحث بر سر ارز ادامه پیدا کرد. محمدباقر قالیباف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جداول بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: ابهامی درباره جداول ۱۴ و ۲۱ در خصوص نرخ ارز وجود دارد که ما همین بحث را در حوزه دارو داریم، باید مشخص شود که مبنای نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی یا چهار هزار و ۲۰۰ تومانی چیست چون در این صورت مبلغ ریالی متفاوت می‌شود به خصوص در مورد موضوع دارو که بحث مهمی است.
داوود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز که طبق روال در زمان بررسی بودجه در جلسات مجلس حضور دارد، در این باره اظهار کرد: دولت مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو را به صورت یارانه‌ای تامین می‌کند که در قالب جدول هدفمندی آمده است. عددی که امسال پیش‌بینی شده نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. وی ادامه داد: مبنای ما برای تامین ارز دارو نرخ مصوب کالاهای اساسی است که تصویب شده دارو و کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی تخصیص پیدا کند که این نرخ توسط کارگروهی که در قانون آمده، تعیین می‌شود لذا سازوکار در بخش اول بودجه به تصویب رسیده و ما به آن عمل می‌کنیم.
قالیباف مجددا تصریح کرد: با این توضیح آقای منظور، یعنی به جای ۷۴ همت در جدول هدفمندی باید ۱۸۰ همت با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان پیش‌بینی شود مگر آنکه بخواهیم سطح خرید و پشتیبانی از دارو را کاهش دهیم که این به معنای گران‌شدن دارو است.
مجددا منظور توضیح داد: همانطور که سال گذشته عمل شد کار در دو قسمت پیش می‌رود یکی باید بانک مرکزی مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به داروخانه و شرکت‌های پخش دارو و تولید‌کنندگان بدهد و قسمت دوم مابه‌التفاوت نرخ ارز است لذا ما سازوکار سال گذشته را عینا برای دارو امسال اجرا می‌کنیم. از نظر منابع پیش‌بینی شده حدود ۷۵ همت امسال آمده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته که کفایت می‌کند و می‌توانیم بازار دارو را با همین رقم مدیریت کنیم.
قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: این صحبت‌ها بدان معناست که بانک مرکزی مبنا را ۲۸ هزار و ۵۰۰ می‌گذارد و بخشی از اقدام در راستای سیاست‌های حمایتی با نرخ ۴۲۰۰ تومان است و دولت مابه‌التفاوت ریال با بانک مرکزی را تامین می‌کند. وی تاکید کرد: این موضوع را همین جا می‌گویم اگر دولت ۱۸۰ همت برای دارو پیش‌بینی نکند وضعیت مثل پارسال می‌شود که ارز تامین نشده یا یارانه تسعیر جبران ریالی نمی‌شود نتیجه هم مشکل در بازار دارو است. وی تاکید کرد: دارو، کالاهای مصرفی پزشکی و شیرخشک نیز مهم است که باید با سیاست‌های جبرانی ارز آن را تامین کنیم تا مشکلی به وجود نیاید.
منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه مجددا توضیح داد: مدیریت یارانه دارو مثل بازار آرد و گندم از اولویت‌های اصلی دولت است که ما آن را تامین می‌کنیم سال گذشته عملکرد در مدیریت دارو مثبت، موثر و قابل دفاع بود و امسال هم منابعی را پیش‌بینی کردیم. سازوکار تخصیص هم همان چیزی است که مجلس شورای اسلامی در بخش اول بودجه تصویب کرده است.
همچنین رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون طی دو جلسه مهم با مقامات دولتی درباره ارز بحث و گفت‌وگو کردیم و قرار شد دولت راهکارهایی را که مورد توافق دولت و مجلس است و می‌توانند مشکلات را حل کنند، اتخاذ نماید. حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به برگزاری دو جلسه با حضور مقامات دولتی در مجلس شورای اسلامی برای بررسی مسائل ارزی در کشور اظهار کرد: جلساتی که در مجلس انجام و رییس مجلس و روسای کمیسیون‌های اقتصادی آن حضور دارند، عمدتاً مباحث حول همکاری‌ها، همراهی و برون رفت از مشکلات است. وی گفت: تاکنون طی دو جلسه مهم با مقامات دولتی درباره ارز بحث و گفت‌وگو کردیم و نظرات خود را گفتیم و نظرات دولت را نیز شنیدیم و در نهایت نیز قرار شد تا دولت راهکارهایی را که مورد توافق دولت و مجلس است و می‌توانند مشکلات را حل کنند، اتخاذ نماید. رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه «وزارت اقتصاد در حال کار درباره بازار ارز است و حتماً گزارش این اقدامات به مجلس ارایه خواهد شد»، عنوان کرد: حتماً جلسات مشترک دولت و مجلس مجددا برگزار می‌شود.
با این وجود اما رسانه‌های نزدیک به دولت از آرامش بازار و نبود متقاضی برای ارز می‌گویند و بر این تاکید دارند که قیمت پایین خواهد آمد. یک کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به عوامل اثرگذار بر نوسانات اخیر نرخ ارز گفت: این نوسانات مقطعی بود و به دلیل نبود متقاضی واقعی در بازار، نرخ ارز سیر نزولی پیدا کرد.
مرتضی عزتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نوسانات به وجود آمده در بازار ارز اظهار کرد: یک علت اصلی افزایش نرخ ارز پیش از آغاز سال نو یعنی در پایان سال گذشته، موضوع تقاضای بالا برای ارز در پایان سال بود. معمولا در پایان هر سال به علت تقاضای بالا، نرخ ارز تغییر می‌کند و در نهایت با گذشت مدتی در سال جدید با کاهش تقاضا، نرخ ارز نیز مقداری کاهش می‌یابد که می‌توان دلیل بخشی از افزایش و کاهش نرخ ارز را به این موضوع نسبت داد. وی مورد دیگر در زمینه افزایش نرخ ارز را افزایش قیمت سکه دانست و گفت: بخش دیگری از افزایش نرخ ارز ناشی از افزایش قیمت سکه بود. در جلسه حراج سکه، قیمت پیشنهادی از سوی خریداران در قیاس با قیمت سکه نسبت به قبل بالاتر بود و باعث شد سکه با افزایش قیمت روبرو شود و در نهایت ارز نیز با افزایش قیمت روبرو شد.
این استاد دانشگاه افزود: ‌از آنجاکه بازار ارز و طلا در زمینه ارزش سرمایه به هم نزدیک هستند با افزایش قیمت طلا و سکه، نرخ ارز نیز افزایشی می‌شود و این عامل نیز باعث شد که نرخ ارز خود را با قیمت طلا تطبیق دهد. عزتی ادامه داد: در یک مورد دیگر، شوک‌های سیاسی بین‌المللی و بروز اختلافات میان ایران و اسراییل باعث شد که نرخ ارز روند افزایشی داشته باشد اما در نهایت زمانی که این التهابات کاهش پیدا کرد، روند کاهش نرخ ارز و طلا نیز افزایش یافت. بنابراین همزمان با کاهش تقاضا بعد از عید و همچنین فروکش کردن برخی چالش‌های سیاسی منطقه‌ای، قیمت ارز به حالت تعادل نزدیک‌تر شد و با روند کاهشی در قیمت روبرو شد. وی با اشاره به برخی سیاست‌های پولی بانک مرکزی اظهار کرد: علاوه بر این، برخی برنامه‌ها مثل تامین ارزهای مورد نیاز کالاهای اساسی و انتشار اخبار آن و اطلاع‌رسانی از سوی بانک مرکزی در کاهش قیمت ارز نیز اثرگذار بود.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در مقطعی نرخ دلار ۷۰ هزار تومانی در بازار اعلام شد اما معامله نشد و تقریبا کسی متقاضی و خریدار ارز با این نرخ در بازار غیر رسمی نبود و از آنجاکه خریدار و متقاضی واقعی برای این نرخ وجود نداشت، قیمت ارز کاهشی شد. همچنین فعالان اقتصادی نیز می‌دانستند که این تحولات سیاسی منطقه‌ای ماندگار نیست و آرامش به زودی برقرار می‌شود. عزتی افزود: ‌از آنجاکه طلا از نرخ جهانی و ارزش ذاتی جهانی برخوردار است و همچنین طلا و ارز رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند، حفظ و ثبات در ارزش طلا باعث ثبات در ارزش نرخ ارز می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود بانک مرکزی از ابزارهای پولی که باعث ایجاد نوسان در ارزش پول ملی می‌شود، پرهیز کند. وی گفت: مهم‌ترین پشتوانه ارزش پول ملی کشورها، طلای آنها است، ثبات در قیمت طلا می‌تواند باعث تثبیت قیمت و ارزش پول ملی شود و حفظ ارزش پول ملی باعث ثبات در نرخ ارزهای خارجی می‌شود. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بی‌شک کاهش تنش‌های سیاسی – منطقه‌ای بر اقتصاد همه کشورها اثرگذار است و هرچه تنش‌ها کمتر باشد وضعیت ثبات اقتصادی نیز مطلوب‌تر است. علاوه براین، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حفظ ارزش پول ملی، برخورداری از مناسبات اقتصادی با اکثر کشورها است. هرچه مناسبات، روابط اقتصادی و بین‌المللی بالاتر باشد آثار تنش‌های سیاسی بر اقتصاد کم‌تر می‌شود که قطعا ثبات اقتصادی را به همراه دارد. عزتی در پایان با تاکید بر لزوم وجود ثبات اقتصادی گفت: در نهایت وقتی که ثبات اقتصادی در سطح کلان برقرار باشد، بازارهای فرعی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در طرف دیگر نیز باید سیاست‌ها به نحوی باشد که بتوان با استفاده از آنها ثبات برقرار کرد. به عبارت دیگر در سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی، اولویت باید بازار باشد.
به نظر می‌رسد که آنچه در روزهای آینده رخ می‌دهد، تا حدی تکلیف حرکت بازار در هفته‌ها و ماه‌های آتی را مشخص خواهد کرد و باید دید که این موضوع به سمت افزایش ارقام می‌رود یا دولت می‌تواند ثبات روزهای گذشته را بار دیگر تکرار کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....