نمره مشروط مجلس به وزیر صمت
پس از گذشت چند هفته و بیخبری از سرنوشت آییننامه واردات خودروهای کارکرده، عباس علیآبادی وزیر صمت در آخرین روز مهرماه خبر از به تصویب رسیدن آییننامه واردات خودروهای دستدوم خارجی در هیات وزیران داد و تاکید کرد که «دفتر دولت باید به زودی این آییننامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود
پس از گذشت چند هفته و بیخبری از سرنوشت آییننامه واردات خودروهای کارکرده، عباس علیآبادی وزیر صمت در آخرین روز مهرماه خبر از به تصویب رسیدن آییننامه واردات خودروهای دستدوم خارجی در هیات وزیران داد و تاکید کرد که «دفتر دولت باید به زودی این آییننامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.» اما روز گذشته خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت که «آییننامه واردات خودروهای کارکرده مقدماتی داشت از جمله اینکه در مورد آییننامه واردات نو اصلاحاتی انجام شود که این اصلاحیه در این هفته در هیات دولت مطرح شد. به تبع آن آییننامه واردات کارکردهها هم طی روزها و هفتههای آینده در دستور کار هیات دولت قرار خواهد گرفت.» این اظهارات نشان میدهد، این امر به زودی محقق نشود و به احتمال زیاد کار به روزهای پایانی سال و حتی سال آینده بکشد. از همین رو، نمایندگان دست به کار شدند و وزیر صمت دیروز ۱۲دی ماه به بهارستان فراخوانده شد. علی آبادی در پاسخ به سوالهای نمایندگان مجلس در مورد اینکه «چرا آییننامه واردات خودروهای کارکرده، پس از سه ماه از تصویب آن، ابلاغ نشده است؟» و اینکه «چرا پس از گذشت یکسال از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودروهای نو انجام نشده است؟» و سوالاتی از این دست، پاسخهایی داد که مجلسیها به صورت مشروط آن را پذیرفتند و به وزیر کارت زرد ندادند.
سوال نمایندگان از وزیر صمت
به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، سهشنبه ۱۲ دی ماه، عباس علیآبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) به مجلس رفت تا در صحن به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. در این جلسه که با ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شده بود. نمایندگان از جمله جلال رشیدی عضو کمیسیون امور داخلی از وزیر پرسید: چرا به رغم گذشت یکسال از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو واردات خودروهای نو تا این لحظه انجام نشده است؟ او از علیآبادی خواست گزارشی دهد که در آن مشخص شود در ۱۹ ماههای که از تصویب قانون واردات خودرو میگذرد، چه تعداد خودرو وارد کشور شده است و چه تعداد به دست مردم رسیده است و چه تعداد در حال ترخیص از گمرک است و چه تعداد ثبت سفارش شده است. نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد از ادامه داد: چرا آییننامه واردات خودروهای کار کرده که سه ماه است در هیات دولت به تصویب رسیده و شما نیز نگاه مثبتی به آن داشتید هنوز ابلاغ نشده است؟ از سوی دیگر چرا فرآیند قیمتگذاری و تعرفهگذاری خودروهای وارداتی اینقدر بالا است؟ بنده از رییسجمهور میخواهم که شخصا به موضوع واردات خودرو ورود پیدا کنند. نماینده مردم مرودشت خطاب به وزیر صمت ادامه داد: یک خودروی ۱۷ هزار دلاری با تعرفهگذاری که دولت انجام میدهد با نرخ ۳۰ هزار دلار به دست مردم میرسد، لطفا پاسخ دهید آیا قرار نیست اصلاحی در تعرفهها صورت گیرد؟ او در بخشی دیگر از سوالاتش در مورد عدم اجرای تعهدات تولیدکنندگان داخلی گفت: سال گذشته ۱۷۰ میلیون برای دریافت خودرو از یکی از خودروسازان داخلی پول ریختند اما امسال به آنها گفته شده که باید این پول را به ۳۰۰ میلیون برسانند تا خودروی خود را تحویل بگیرند. از وزیر صنعت، معدن و تجارت انتظار دارم که پاسخ دهند که دلایل افزایش قیمت خودروهای داخلی به ویژه خودروهای ایران خودرو و سایپا چیست؟ او با اشاره به اینکه چندی پیش علیآبادی گفته بود صبر کنید. گفت: ما صبر کردیم. چرا قیمت خودرو علیرغم تمام تصمیمات کاهشی نبوده است؟ رشیدی کوچی ادامه داد: ما کی گفتیم که دولت برای واردات خودرو ارز تخصیص دهد؟ میگویند ما ارز نداریم. ما نگفتیم که دولت ارز را برای واردات خودرو تامین کند بلکه ما راههای مختلفی پیشروی دولت گذاشتیم تا ارز را برای واردات خودرو تامین کند. این نماینده مجلس به تبرئه خود در مورد موضوع مافیای خودرو و اظهاراتش در مورد واردات ماشینهای لوکس هم اشاره کرد و گفت: ما با استفاده از منابع ارز خانگی میتوان خودرو وارد کرد. درضمن هیچ کجای دنیا خودروی ۱۵ هزار دلاری لوکس نیست اما زمانی که تعرفه ۱۰۰ درصدی بر روی آن میبندیم قیمت خودرو به ۴۰ هزار دلار میرسد و در بازار آزاد نیز به ۸۰ هزار دلار میرسد. چرا تعرفهگذاری را اصلاح نمیکنید؟ رشیدی کوچی ادامه داد: مردم ما سوار خودرویی میشوند که بیکیفیت بوده و مصرف بنزین آن بالا است. اگر یک دهم این هزینه را برای واردات خودروی برقی و هیبریدی اختصاص دهیم بهتر نیست؟
وزیر به نمایندگان چه گفت؟
علیآبادی در نشست علنی دیروز مجلس در پاسخ به سوالهای نمایندگان درباره وضعیت تولید داخل، واردات خودرو، قیمت بالای خودرو داخلی و خارجی در بخشی از اظهاراتش گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و این تولیدات اکنون از مرز ۱ میلیون دستگاه گذشته است. علی آبادی در مورد وضعیت واردات خودروهای نو هم گفت: اکنون تعداد خودروی ثبت سفارش شده ۹۳ هزار و ۳۴۳ عدد است و تعداد خودروهای وارد شده به کشور تاکنون ۹ هزار و ۱۷۶ عدد، تعداد خودروهای در حال حمل ۱۰ هزار و ۱۷۶ عدد و تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت نامی ۸ هزار و ۲۲۰ عدد و تعداد خودروهای پلاک شده حدود ۴ هزار عدد است. درحالی که کل افراد ثبت نام شده و حائز شرایط ۳۳ هزار و ۵۳۸ نفر و افراد منصرف شده ۳ هزار و ۵۰۵ نفر و افراد مانده در صف ۳۰ هزار ۴۳۳ نفر و افراد تعیین تکلیف شده ۷ هزار و ۱۲۱ نفر هستند. به این تربیت فرایند واردات خودروی نو از برندهای سوزوکی، تویوتا، کیا، هوندا و سایر برندها اعم از چینی و غیره نظم گرفته و روال پیدا کرده است. او ادامه داد: درباره واردات خودرو تاکنون ۲۳ شرکت مطابق ضوابط مجوز گرفتهاند و ما برای صدور مجور بیشتر هیچ منعی نداریم و حتی من به شخصه معتقدم که باید به سمتی برویم که افراد خودشان بتوانند برای خودشان خودرو وارد کنند. علی آبادی در مورد آییننامه واردات خودروی کارکرده هم گفت: این آییننامه در موعد مقرر توسط وزارت صمت تدوین و به دولت ارسال شده و این آییننامه پس از طی بررسیهای کارشناسی در کمیسیونهای تخصصی و صحن دولت با اصلاحاتی تصویب شد و ان شاءالله به زودی ابلاغ میشود. وزیر صمت اعلام کرد: من تا الان هرچقدر ارز گرفتم، خودروی مربوطه وارد کردم. او در واکنش به بالا بودن قیمت خودرو هم گفت: بهطور متوسط قیمت بازار خودروی تولید داخل از ابتدای سال جاری حدود ۲۶ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است؛ پیشبینی میشود با افزایش تولید داخل و عرضه منظم و همچنین تداوم و تقویت جریان واردات خودرو عملاً بازار به سمت رقابتی شدن پیش برود و با افزایش تولید و عرضه در ماههای پایانی سال ان شاءالله شاهد نزدیک شدن قیمتهای بازار به قیمتهای کارخانه باشیم. او تاکید کرد: پایش وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نیز نشان میدهد که غالب خودروها با ریزش تقاضای متقاضیان مواجه بوده است؛ در برخی از خودروسازان کمتر از ۱۰ درصد متقاضیان در سامانه اقدام به تکمیل وجه و نهایی کردن قرارداد اقدام کردند. در مقابل در بیش از ۸۰ درصد انواع خودروها میزان تحقق متقاضیان سامانه کمتر از ۵۹ درصد بوده است. در بخشی از گزارش علی آبادی به نمایندگان مجلس آمده است: سال جاری بر روی واردات خودروهای برقی متمرکز شدیم و تولیدات داخلی را در دستور کار قرار دادیم تا در سال آینده ۴ نمونه خودروی برقی با کیفیت به نحوی که بتوانند با خودروهای خارجی رقابت کنند، عرضه خواهد شد.
کارت زردی که به علیآبادی داده نشد
البته نمایندگان از جمله رشیدی کوچی در مقابل پاسخهای وزیر قانع شدند. رشیدی کوچی پس از شنیدن اظهارات وزیر صمت گفت: اگر بنده همین الان این سوال را به رای بگذارم قطعا نمایندگان با توجه به حساسیت این موضوع به وزیر کارت زرد میدهند اما مهلتی سهماهه تا عید به وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت برای انجام واردات خودرو میدهم و سوال خود را به رای نمیگذارم.
واردات خودروهای کارکرده از چه زمانی کلید خورد؟
رییسجمهور ششم اردیبهشت ماه، لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را به مجلس ارسال کرد و مدتی بعد نیز نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کردند. طبق این مصوبه، متونی به عنوان مواد (۱۱) تا (۱۳) به قانون ساماندهی صنعت خودرو – مصوب سال ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن الحاق شد. ۲۴ تیرماه نیز طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در حساب توییتری خود نوشت: لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودروهای کارکرده در جلسه شورای نگهبان، بررسی و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد سرانجام ۲۸ تیرماه رییس مجلس شورای اسلامی قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودروهای کارکرده را برای اجرا ابلاغ کرد. رییسجمهور نیز چند روز بعد یعنی در تاریخ دوم مردادماه، قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را را جهت اجرای واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر پنج سال را به وزارت صمت و همچنین وزارت کشور ابلاغ کرد. در این میان، با توجه به تبصره ۲- از ماده -۱۱ که بیان داشت: آییننامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل ضوابط فنی این خودروها، (عمر کمتر از ۵ سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی، گمرک، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران ظرف یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، تهیه میشود و به تصویب هیات وزیران میرسد. مدت زمان یک ماههای که از سوی وزارت صمت رعایت شد و این وزارتخانه آییننامه پیشنهادی در خصوص واردات خودروهای کارکرده را به هیات وزیران ارسال کرد. اما ۲۲ شهریورماه منطقی معاون صنایع حملونقل وزارت صمت در نامهای خطاب به مهدی قاسمی علیآبادی (دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیطزیست دفتر حیات دولت)، پیشنویس اصلاحیه آییننامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۱۱) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را ارسال و ابلاغ کرد. در نهایت نیز آییننامه اصلاح شده پیشنهادی وزارت صمت به هیات وزیران ارسال شد. به گزارش مهر، علی آبادی روز گذشته مجدد در صحن علی مجلس با تاکید بر صحبتهای قبلی خود اعلام کرد که «آییننامه واردات خودروهای کارکرده در دولت تصویب شده و بزودی ابلاغ میشود.» اما روز گذشته احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت که «آییننامه واردات خودروهای کارکرده مقدماتی داشت از جمله اینکه در مورد آییننامه واردات نو اصلاحاتی انجام شود که این اصلاحیه در این هفته در هیات دولت مطرح شد. به تبع آن آییننامه واردات کارکردهها هم طی روزها و هفتههای آینده در دستور کار هیات دولت قرار خواهد گرفت.»
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع
برچسب ها :عليآبادي ، مجلس ، مجلس شورای اسلامی ، وزير صمت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰