تاریخ انتشار : یکشنبه 15 بهمن 1402 - 21:47
کد خبر : 156557

سند مرکزی شماره 1 چین؛

نقشه راه احیای روستایی با اولویت تضمین امنیت غذایی

نقشه راه احیای روستایی با اولویت تضمین امنیت غذایی

نهادهای مرکزی چین یک «نقشه راه» مفصل برای پیشبرد موثر احیای روستایی ملی را در «سند مرکزی شماره ۱» سال ۲۰۲۴ رونمایی کردند؛ این اولین بیانیه سیاستی که دولت مرکزی در آغاز هر سال منتشر می‌کند قلمداد می‌شود که بر موضوعات کشاورزی و روستایی تمرکز دارد. این سند همچنین به امنیت غذایی، حفاظت مقابل فقر

نهادهای مرکزی چین یک «نقشه راه» مفصل برای پیشبرد موثر احیای روستایی ملی را در «سند مرکزی شماره ۱» سال ۲۰۲۴ رونمایی کردند؛ این اولین بیانیه سیاستی که دولت مرکزی در آغاز هر سال منتشر می‌کند قلمداد می‌شود که بر موضوعات کشاورزی و روستایی تمرکز دارد.

این سند همچنین به امنیت غذایی، حفاظت مقابل فقر و رشد درآمد کشاورزان در میان دیگر وظایف، اولویت داده است.

به گفته کارشناسان، در حالی که این سند سالانه بار دیگر بر احیای روستایی و مدرنیزاسیون کشاورزی تمرکز دارد، اما نقاط برجسته جدیدی هم شامل درخواست برای دستیابی به شماری از امور کاربردی که قادر است به عموم مردم نفع ملموس رساند، دارد و نشان می‌دهد روی کارایی و منافع برای کشاورزان تمرکز گذاشته شده است. این سند همچنین حاکی از حمایت بیشتر از نهادهای بازار برای مشارکت در امر احیای روستایی است.

کارشناسان تاکید کردند، این دوازدهمین «سند شماره ۱» کار کشاورزی و روستایی از هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین است که اهمیت فراوان رهبری ارشد چین به مدرنیزاسیون کشاورزی، احیای روستایی و همچنین معیشت کشاورزان را نشان می‌دهد.

«لی گوئوشیانگ» پژوهشگر نموسسه توسعه روستایی» زیر نظر «آکادمی علوم اجتماعی چین» روز شنبه به روزنامه «گلوبال تایمز» گفت: این سند حاکی از آن است که دولت چین توسعه روستایی را تسریع خواهد بخشید و تلاش‌هایی در جهت پاسخگویی به نیازهای کشاورزان و دستیابی به نتایج ملموس و قابل وصول انجام خواهد داد.

این سند به طور قابل توجهی خواستار «تمرکز تلاش‌های ما بر انجام شماری از موارد کاربردی است که برای عموم مردم محسوس و قابل وصول است و مسیرمان را ادامه دهیم تا به پیشرفت اساسی و نتایج مرحله‌ای دست یابیم».
به عقیده کارشناسان، مطرح شدن درخواست‌های این چنینی برای نتایج موثر و ملموس به این معناست که تمرکز بیشتر بر پرداختن به مشکلات گوناگون در انجام راهبرد ملی احیای روستایی صورت خواهد گرفت. لی تاکید کرد: واضح است که این تاکید روزافزونی بر نیازهای کشاورزان گذاشته شده است.

تضمین امنیت غذایی در میان ۶ اولویتی است که در سند مرکزی شماره ۱ فهرست شده است. این سند به طور خاص خواستار حفظ تولید غلات بالای ۱٫۳ تریلیون جین (۶۵۰ میلیون تن) در سال جاری میلادی به طرق مختلف از جمله افزایش بازده واحد شده است. این سند همچنین خواستار تقویت نوآوری فناورانه در کشاورزی شده است.

کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه جهان درگیر مناقشات روزافزون ژئوپلتیکی و حمایت گرایی تجاری است که زنجیره‌های تامین غذایی جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تضمین امنیت غذایی به اولویت اصلی نه فقط چین بلکه شمار زیادی از دیگر کشورهای سراسر جهان تبدیل شده است.
«وانگ گانگ‌یی» استاد دانشگاه «کشاورزی شمال شرق» به گلوبال تایمز گفت: تضمین عرضه پایدار و ایمن مواد غذایی و محصولات مهم کشاورزی همیشه اولویت اصلی در ساختن یک کشور کشاورزی قدرتمند است.

به عقیده وی تمرکز بر امنیت غذایی مطابق با نشست‌های عالیرتبه مختلف و اسناد رسمی است.

کنفران کار روستایی مرکزی سالانه که در دسامبر ۲۰۲۳ برگزار شد و سیاستگذاری کشاورزی و روستایی برای سال ۲۰۲۴ را نیز مشخص کرد، امنیت غذایی و احیای روستایی همه جانبه را هم در اولویت خود قرار داده بود.
این سند همچنین خواستار بهبود توسعه صنایع روستایی شده و بر توسعه یکپارچه بخش‌های کشاورزی، ارتقا صنعت فرآوری روستایی، ترویج توسعه کیفی در چرخه روستایی و تقویت تدابیر به منظور افزایش درآمد روستاییان تاکید کرده است.

سند مذکور همچنین خواستار بهبود ساخت و ساز روستایی از جمله شرایط زندگی ساکنان روستا شده است.
به طور کلی، سند فوق خواستار مطالعه و استفاده از مثال‌های پروژه «هزار روستای نمایی و نوسازی ۱۰ هزار روستا» شده که در سال ۲۰۰۳ در استان «جه‌جیانگ» (شرق چین) آغاز و به شکلی موفقیت آمیز هزاران روستای زیبا ایجاد کرد و تغییری اساسی در سیمای روستایی این استان به وجود آورد.
از مهم‌ترین درس‌هایی که می‌توان از پروژه استان جه‌جیانگ گرفت، مشارکت نهادهای بازار در پیشبرد احیای روستایی است.

 

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....