تاریخ انتشار : سه شنبه 15 اسفند 1402 - 14:28
کد خبر : 159989

یکه تازی «شی» کار دست پکن داد

نشستی بی‌سابقه زیر سایه بحران اقتصادی

نشستی بی‌سابقه زیر سایه بحران اقتصادی

نشست امسال مجلس قانونگذاری چین و هیئت مشورتی آن – که در مجموع به عنوان “دو جلسه” شناخته می شود – در میانه اخبار تلخ اقتصادی برگزار می شود. اقتصاددان: ارقام جدید نشان می دهد تولید کارخانه ها در ماه فوریه کاهش یافته است. تورم پابرجاست: قیمت مصرف کننده و تولیدکننده در ژانویه به ترتیب

نشست امسال مجلس قانونگذاری چین و هیئت مشورتی آن – که در مجموع به عنوان “دو جلسه” شناخته می شود – در میانه اخبار تلخ اقتصادی برگزار می شود.

اقتصاددان: ارقام جدید نشان می دهد تولید کارخانه ها در ماه فوریه کاهش یافته است. تورم پابرجاست: قیمت مصرف کننده و تولیدکننده در ژانویه به ترتیب ۰٫۸% و ۲٫۵% در مقایسه با سال قبل کاهش دارد. بهای ملک ماه به ماه کاهش می یابد. بازار سهام در چند هفته گذشته، پس از مداخلات دولت برای جلوگیری از شکست، اندکی افزایش یافته است، اما هنوز ۴ تریلیون دلار کمتر از زمان اوج خود ارزش دارد. چگونه گفتمان جهان در مورد کشوری را که در مشکل است بازنشانی می کنید؟ این وظیفه‌ای است که در این هفته، در جریان رویدادی که مهم‌ترین رویداد سیاسی عمومی سال خواهد بود، مطرح می شود. مجلس قانونگذاری چین، کنگره ملی خلق (npc)، قرار است به این مقوله بپردازند، اما ناظران می گویند این جلسه سالانه دریچه ای است به سوی آنچه حزب کمونیست بدان فکر می کند. گردهمایی امسال در ۵ مارس با سخنرانی لی کیانگ، نخست وزیر کشور آغاز می شود و چند روز بعد به پایان می رسد. در این میان سه مقوله ای که باید بدان توجه داشت، تلاش‌های پکن برای متوقف کردن هراس اقتصادی، شواهدی از برنامه بلندمدت اقتصادی شی جین‌پینگ، رهبر عالی چین، و نشانه‌هایی از موازنه قدرت در خود گروه است.

نشستی بی سابقه

نشست امسال مجلس قانونگذاری چین و هیئت مشورتی آن – که در مجموع به عنوان “دو جلسه” شناخته می شود – در میانه اخبار تلخ اقتصادی برگزار می شود. ارقام جدید نشان می دهد تولید کارخانه ها در ماه فوریه کاهش یافته است. تورم پابرجاست: قیمت مصرف کننده و تولیدکننده در ژانویه به ترتیب ۰٫۸% و ۲٫۵% در مقایسه با سال قبل کاهش دارد. بهای ملک ماه به ماه کاهش می یابد. بازار سهام در چند هفته گذشته، پس از مداخلات دولت برای جلوگیری از شکست، اندکی افزایش یافته است، اما هنوز ۴ تریلیون دلار کمتر از زمان اوج خود ارزش دارد. با تجمع هزاران نماینده در پکن، امنیت به شدت برقرار است: پروازهواپیماهای بدون سرنشین تجاری در شهر ممنوع شده‌اند، بسته‌های پستی تحت بررسی‌های اضافی قرار دارند و قطارهای ورودی اکنون مشمول رویه‌های امنیتی ویژه هستند.

آنگونه که اکونومیست نوشته، تمرکز بر تلاش های دولت جهت احیای اقتصاد خواهد بود. در ۵ مارس لی “گزارش کار دولت” را در تالار بزرگ مردم مشرف به میدان تیان آن من ارائه خواهد کرد. این شامل اهداف پکن برای رشد تولید ناخالص داخلی برای سال ۲۰۲۴ و کسری مالی است که بازارها به دقت آن را دنبال خواهند کرد. طبق داده‌های بلومبرگ، پیش‌بینی‌کنندگان مستقل رشد را بین ۴ تا ۵٫۲ درصد در سال جاری با میانگین ۴٫۶ درصد اعلام کردند. دولت احتمالا هدفی را در بالاترین حد این محدوده، حدود ۵ درصد اعلام خواهد کرد. برای رسیدن به آن ممکن است محرک ایجاد شود.محرک ها در چین به اشکال مختلف وجود دارد، چه در حال حاضر و چه در بازار، اما یکی از شاخص های آن کسری مالی است که در سال ۲۰۲۳ پس از افزایش هزینه های دولت در طول سال، ۳٫۸ درصد بود.

نشستی بی‌سابقه زیر سایه بحران اقتصادی

خیز برای مهار تورم

هلن کیائو فعال در بانک آمریکا انتظار دارد که هدف برای کسری بودجه امسال ۳٫۵ درصد از تولید ناخالص داخلی باشد و ۱ تریلیون یوان (۱۴۰ میلیارد دلار) “اوراق قرضه ویژه” برای تامین مالی هزینه ها،. رابین زینگ از مورگان استنلی می‌گوید کسری مالی گسترده چین در سال جاری باید حداقل ۱٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد تا از کاهش تورم جلوگیری شود. او انتظار دارد که دولت در دو جلسه انبساط مالی نزدیک به ۰٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی را تعیین کند. بقیه باید در اواخر سال ارائه شوند، زمانی که دولت متوجه شد که چاره ای جز پاسخگویی به تقاضای ناکافی ندارد.

گفته می شود که شی نگران جنبه های منفی محرک ها، مانند بدهی بیشتر و سرمایه گذاری بیهوده است. در یک سناریوی جایگزین، چین ممکن است هدف رشد ۴٫۵ درصدی تعیین کند، کسری بودجه را در ۳ درصد پایین نگه دارد و هیچ اشاره ای به انتشار اوراق قرضه خاص نداشته باشد. کیائو می گوید که این سناریو “لحظه حسابرسی” برای سرمایه گذاران خواهد بود و نشان می‌دهد که حتی در میان اخبار اقتصادی وخیم، چین آمادگی لازم برای تقویت اقتصاد را ندارد.در کنار مدیریت بحران یا فقدان آن، جلسه اخیر نیز ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد برنامه بلندمدت چین برای خروج از چاله ارائه دهد. در دهه گذشته چندین کمپین، از جمله “ساخت چین ۲۰۲۵” (سیاست صنعتی استروئیدی)، “رونق مشترک” (محدود کردن قدرت بیش از حد شرکت ها) و “گردش دوگانه” (اتکاء به خود) دیده شده است. کلیدواژه‌های جدید «توسعه با کیفیت بالا» و «نیروهای مولد جدید» هستند که شی از سال گذشته با ذوق بدان ها تکیه کرد.

نشستی بی‌سابقه زیر سایه بحران اقتصادی

چالش اعتبار

با این حال، حتی اگر این ایده ها انسجام داشته باشند، مشکل بزرگ اعتبار است. رسانه های دولتی از شعار «نیروهای مولد جدید» به عنوان یک نوآوری در نظریه مارکسیستی استقبال می کنند، نه آزادسازی بازارها. همانطور که چین می‌گوید، این بازیگر می‌خواهد روابط با شرکت‌های خصوصی را بازسازی کند، اما سایر تغییر سیاست‌ها به سرکوب‌ها و تحویل ناسازگار اشاره دارد. در ۲۷ فوریه، دولت قوانین مربوط به “اسرار کاری” را به عنوان بخشی از دکترین جدید “امنیت ملی جامع” خود افزایش داد. به نظر می رسد که این امر نظارت بر تجارت را گسترش می دهد. تقریبا در همان بازه زمانی، محدودیت‌هایی بر صندوق‌های تجاری کمی اعمال شد، که از رایانه برای تجارت استفاده می‌کنند و در خارج از چین در همه جا وجود دارند.

یکی از تئوری‌ها در مورد اینکه چرا سیاست‌گذاری کمتر موفق شده این است که قدرت بیش از حد در دست شی متمرکز شده است که تجربه اقتصادی محدودی دارد، بالاخص در شرایطی که تکنوکرات‌ها به حاشیه رفته‌اند. این گردهمایی به فرماندهان شی وجهه بیشتری خواهد داد. این گزارش کار اولین گزارشی است که توسط لی، یکی از حامیان شی که یک سال پیش به عنوان شماره دو منصوب شد، ارائه می شود. او به عنوان یک عمل گرا در نظر گرفته می شود که اقتصاد و تجارت را در دست دارد. همچنین این امکان وجود دارد که چین پس از پاکسازی مرموز «کین گانگ» در ماه ژوئیه، وزیر خارجه جدیدی را منصوب کند.با این حال، حدود ده روز آینده تسلط آهنین شی تایید خواهد شد. پارلمان چین فاقد هر گونه قدرت واقعی است، اما گهگاه نکاتی مبنی بر نارضایتی در مورد مسائلی که برای حزب اهمیت حیاتی ندارد، وجود داشته است. اینها به طور فزاینده ای نادر شده اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....