تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 - 20:19
کد خبر : 140721

معرفی کتاب(ریشه های اقتصادی دیکتاتوری و دموکراسی)

معرفی کتاب(ریشه های اقتصادی دیکتاتوری و دموکراسی)

اقتصاددان :  نویسندگان: دارون عجم اوغلو،جیمز رابینسن، ؛مترجمان:جعفر خیرخواهان،علی سرزعیم” این کتاب یکی ازکتابهای مرجع اصلی برای درس توسعه‌ سیاسی در دانشکده‌ های علوم سیاسی دنیاست. در این کتاب،چارچوب تحلیل واکاوی شرایط ایجاد و تحکیم دموکراسی بسط داده شده است.به این دلیل که نهادهای سیاسی مختلف،قدرت سیاسی ومنابع را به شکل‌ هایی متفاوت تخصیص می‌

اقتصاددان :  نویسندگان: دارون عجم اوغلو،جیمز رابینسن، ؛مترجمان:جعفر خیرخواهان،علی سرزعیم”

این کتاب یکی ازکتابهای مرجع اصلی برای درس توسعه‌ سیاسی در دانشکده‌ های علوم سیاسی دنیاست.

در این کتاب،چارچوب تحلیل واکاوی شرایط ایجاد و تحکیم دموکراسی بسط داده شده است.به این دلیل که نهادهای سیاسی مختلف،قدرت سیاسی ومنابع را به شکل‌ هایی متفاوت تخصیص می‌ دهند، گروه‌ های اجتمـاعی مختلف ترجیحات متفاوت در مورد آنها دارند؛بنابراین اکثریت مردم دموکراسی را ترجیح میدهند؛درحالیکه فرادستان با آن مخالفت می‌ کنند. دموکراسی زمانی تحکیم می‌ شود که فرادستان انگیزه‌ای قوی برای سرنگون کردن آن نداشته باشند.

این فرایند به قدرتمندی جامعه‌ مدنی،ساختارنهادهای سیاسی،طبیعت بحران‌های سیاسی و اقتصادی، میـزان نابرابری اقتصادی، ساخـتار اقتصـاد و شکل و دامنه‌ جهانی شدن بستگی دارد. دارون عجم‌اوغلو استاد کرسی چارلز کیندلربرگر اقتصاد کاربردی در دانشکده‌ اقتصـاد دانشگاه ام. آی. تی. و یکی از اعضـای برنامـه‌ رشد اقتصادی موسسه‌ پژوهش‌های پیشرفته کاناداست.

“جیمز. ای. رابینسن” استاد دانشگاه هاروارد، کالیفرنیا، برکلی و عضو برنامه‌ رشد اقتصـادی مـوسسه‌ پژوهش های پیشرفته کانادا بوده و با مرکز پژوهش های سیاست اقتصادی همکاری داشته است .

خوانندگان می توانند به سادگـی با مطالعـه این کتـاب مقایسه ای از قـدرت تبیین دیسیپلینهای علمی مختلف پیداکنند.رویکرد اقتصـادی ازچنان قدرت وصلابتی برخوردار است که خواننده ایرانی را بی تردید به تحسین وا خواهد داشت و کنجکاوی وی را برای شناخت بیشتر این رویکـرد برخـواهد انگیخـت، دقیقا به همـین دلیل این کتاب از زمان انتشار در کل جهـان به سرعت مـورد توجه قرار گرفت و به زبانهای مختلف ترجمه شد/ وبسایت مدیر کار

چه نیروهایی منجربه ایجاد دموکراسی میشوند؟چراگاهی اوقات فقط اتحاد ایجاد میشودوفروپاشی درزمان دیگری اتفاق می افتد؟کتاب ریشه های اقتصادی دیکتاتوری ودموکراسی که توسط دوتن ازمقامات برجسته این موضوع درجهان نوشته شده است، چارچوبی برای تجزیه وتحلیل ایجاد وتحکیم دموکراسی ایجاد میکند.این کتاب عواملی که دولت وجنبشهای مردمی به سمـت دموکراسی یادیکتاتوری هدایت میکند را تشریح می کند.

دارون عجم اوغلو وجیمز رابینسون استدلال میکنندکه گروههای مختلف اجتماعی به دلیل نحوه تخصیص قدرت ومنابع سیاسی، نهادهای مختلف سیاسی را ترجیح می دهند.کتاب آنها، موضوع سمیناری چهـار روزه در مـرکز تحقیقات بنیادی علوم اجتماعی هاروارد ،در زمینه مسائل اساسی در علوم اقتصادی بوده است.

download 3 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....