تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 شهریور 1402 - 11:49
کد خبر : 139731

مسوولان را خواب و زندگی مردم آستارا را آب برد

مسوولان را خواب و زندگی مردم آستارا را آب برد

استقبال از رونالدو مهم‌تر از رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان فقط کافی است به عکس‌های ارسالی از آستارا نگاه کنید. عمق فاجعه در همین عکس‌ها پیداست حالا چون خوشبختانه کسی جانش را از دست نداده و تعداد مصدومان بسیار اندک است دلیل بر این نمی‌شود که چنین فاجعه‌ای را نادیده گرفت. زندگی مردم آستار را آب

استقبال از رونالدو مهم‌تر از رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان

فقط کافی است به عکس‌های ارسالی از آستارا نگاه کنید. عمق فاجعه در همین عکس‌ها پیداست حالا چون خوشبختانه کسی جانش را از دست نداده و تعداد مصدومان بسیار اندک است دلیل بر این نمی‌شود که چنین فاجعه‌ای را نادیده گرفت. زندگی مردم آستار را آب برده است و مسوولان ما در خواب استقبال از رونالدو و رفتن رییس دولت به سازمان ملل و … یادشان رفته که چه بر سر مردم این شهر آمده است.

خانه‌ها تا نیمه پر از آب شده‌اند. مغازه‌ها و ماشین‌ها غرق در آبند و مردم برای تامین مایحتاج زندگی مستاصل مانده‌اند. در واقع خسارت مادی که سیل آستارا به مردم این شهر وارد کرده خیلی بیشتر از آن چیزی است که مسوولان سعی می‌کنند با کم اهمیت جلوه دادن این فاجعه آن را نادیده بگیرند. چه کسی قرار است این خسارت‌های وارد شده به زندگی افراد را جبران کند.

چه کسی قرار است خانه‌های تخریب شده از سیل را بازسازی کند. نقش دولت در ارسال کمک‌ها به مردم آستارا چقدر بوده است. اینکه فقط هلال احمر در این میان به وظایف خود عمل کند و دیگران در خواب غفلت باشند نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات این مردم باز کند. مردم آستارا زندگی شان را از دست داده‌اند.

خدا را شکر زنده هستند اما خسارت مالی وارد شده به آنها به قدری زیاد است که حتی نمی‌توانند آن را محاسبه کنند. چند روز است که مردم این شهر از مسوولان استمداد می‌طلبند و خبرهای این سیل عظیم در لابه لای اخبار سیاسی و ورود یک فوتبالیست خارجی گم شده و هیچ کس به فکر مردم آستار نیست.

در واقع مسوولان ما وقتی دست به کار می‌شوند که آمار تلفات یک اتفاق زیاد باشد وقتی از مرگ و میر خبری نباشد موضوع اصلا اهمیت استراتژیک پیدا نمی‌کند. حالا هم به همین دلیل مردم آستارا رها شده‌اند. نه از مرکز کسی به داد آنها می‌رسد جز هلال احمر و نه حتی مسوولان استانی کاری برای رفع نیازهای این افراد انجام می‌دهند.

   زندگی‌مان یک‌روزه نابود شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، غلامحسین یکی از ساکنان آستارا در تماس تلفنی  می‌گوید: تمام زندگی‌مان در آب غرق شده است. نه استانداری و نه فرمانداری نه هیچ مسوول دیگری به داد ما نرسیده. تنها هلال احمر برای امدادرسانی به زخمی‌ها آمده است. مساله اینجاست که غرقاب ماندن خانه‌های‌مان طی چند روز گذشته در آب باعث شده تا پی ساختمان‌ها از بین برود.

اکثر خانه‌ها دیگر قابل سکونت نیست ضمن اینکه مردم حتی وسایل زندگی‌شان را هم در این سیل از دست داده‌اند.  او می‌افزاید: همه‌چیز نابود شده است چه کسی خسارت ما را جبران می‌کند. نه خانه‌ای برای‌مان باقی مانده و نه وسایلی که بتوانیم از آن استفاده کنیم. وسایل برقی از یخچال و تلویزیون گرفته تا چرخ گوشت و… همه سوخته‌اند. مغازه‌داران هم خسارت زیادی دیده‌اند ضمن اینکه مردم برای تامین مایحتاج روزانه خود نیز با مشکلات زیادی مواجهند.

او می‌افزاید: ‌ای کاش مسوولان به جای اینکه اینقدر برای استقبال از یک فوتبالیست خارجی برنامه‌ریزی می‌کردند کمی هم به مردم سیل زده آستارا توجه نشان می‌دادند. بارها و بارها به استانداری و فرمانداری زنگ زده‌ایم و استمداد طلبیدیم اما هیچ کس به سراغ ما نیامد.

   وسایل زندگی‌مان دیگر قابل استفاده نیست

معصومه یکی دیگر از ساکنان این شهر می‌گوید: دیگر وسایل زندگی مان قابل استفاده نیست. مبل و فرش و وسایل برقی همه و همه از بین رفته‌اند. خدا را شکر که این سیل تلفات جانی نداشته اما مساله اینجاست که تا وقتی تلفات جانی نباشد مسوولان اتفاق را جدی نمی‌گیرند. هیچ کس برای امداد رسانی و تخلیه آب از خانه‌ها به داد ما نرسیده است. مردم خودشان با ابتدایی‌ترین امکانات دست به کار شده‌اند و به یکدیگر کمک می‌کنند. پی خانه‌ها از بین رفته است.

حالا دیگر می‌ترسیم زیر سقف خانه مان بمانیم.  او می‌افزاید: خشک شدن خانه‌ها روزها طول می‌کشد. نمی‌توان در بوی نم و نای خانه‌ها زندگی کرد. از طرف دیگر هوا رو به سردی می‌رود و این مساله باعث می‌شود تا مشکلات مردم بیشتر شود. هنوز هیچ مسوولی در مورد چگونگی جبران خسارات مردم صحبتی نکرده است. ما که تمام زندگی مان از بین رفته و با یک حقوق کارگری زندگی می‌کنیم چطور می‌توانیم دوباره وسایل جدید و ضروری بخریم. مشکلات هر روز بیشتر می‌شود و هیچ کس هم نیست که به ما بگوید راه چاره‌مان چیست؟

   وضعیت روستاییان به مراتب بدتر است

در حالی که امداد رسانی در شهر آستارا توسط نیروهای هلال احمر با قایق‌های موتوری و پارویی انجام می‌شود وضعیت روستاها به مراتب سخت‌تر و دسترسی به آنها در برخی مواقع غیرممکن به نظر می‌رسد. بر اساس گزارش‌ها جاری شدن سیل در نقاط روستایی که از جمله موجب تخریب پل اتومبیل‌ روی مسیر برگشت جاده اصلی و ترانزیتی آستارا – تالش در محدوده روستای سیبلی شده بود، شرایط بسیار سخت‌تری را در آن نقاط رقم زد.

علاوه بر تخریبی که در سیبلی موجب بروز گره ترافیکی در منطقه شد، روستاهای ویرمونی و دربند در مجاور مرکز شهر از جمله نقاطی بودند که در پی این‌بارش دچار آبگرفتگی راه ورودی به روستا از مسیر اصلی در کمربندی آستارا شدند و حتی ۲ راه دسترسی روستای کانرود برای مدتی به‌طور کامل مسدود شد و در محاصره سیل قرار گرفت.

  از قطع برق تا نبود آب

اینها اما همه ماجرا نبود و بر اساس اظهارات مردم در جریان بازدیدهای میدانی، به دنبال این سیل و سیلاب در وهله بعدی قطعی آب لوله‌کشی در سطحی گسترده در کنار نبود امکان رفت و آمد در معابر مسدود شده و ترافیک شدید در معابر اصلی بر دامنه مشکلات افزود. از سوی دیگر در چند نقطه بارش‌ها موجب بروز حوادث برق شد و در نقاط دیگر مدیریت برق منطقه برای جلوگیری از بروز حادثه‌های احتمالی، برق تعدادی از واحدهای مسکونی و تجاری را قطع کرد.

   آمار مصدومان

رییس شبکه بهداشت و درمان آستارا در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد: هفت نفر در مجموع به علت جاری شدن سیل در این شهرستان مصدوم شده بودند که ۲ نفر به صورت سرپایی مداوا شدند و پنج نفر برای درمان بیشتر و شست و شوی زخم‌ها به مراکز درمانی انتقال یافتند.

سید حسین احمدی با تاکید بر اینکه سیل آستارا فوتی نداشت و آسیب‌دیدگی افراد نیز سطحی و جزیی بود، افزود: آسیب جدی به ساختمان‌ها و تاسیسات شبکه بهداشت و درمان وارد نشده است و تنها چند مورد تعطیلی به دلیل مسدود بودن راه دسترسی داشتیم که الان مسیرها باز شده و خدمات‌رسانی انجام می‌شود.

او بیان کرد: با توجه به احتمال شکستگی و ترکیدگی برخی از لوله‌های فاضلاب، نگرانی در مورد نشتی به آب شرب وجود دارد که در این راستا قرار شد با افزایش موقتی کلرزنی، بحث تامین بهداشت آب و جلوگیری از بروز بیماری‌های روده‌ای در شهرستان در دستور کار قرار بگیرد.

   باز هم مسوولان غافلگیر شدند

براساس گزارش خبرنگاران محلی میزان و شدت بارش فراتر از پیش‌بینی باران، و به میزان بیش از ۲۲۰ میلی‌متر بود که از اوایل روز دوشنبه به تدریج مناطق مختلف شهری و روستایی غرب استان به‌ویژه شهرستان آستارارا تحت تاثیر قرار داد.

ایرنا در خبری در این باره اعلام کرد که به دلیل جوابگو نبودن امکانات موجود در این شهرستان، نیروهای هلال احمر و آتش‌نشانی برای کمک به مردم مجبور به استفاده از قایق‌های موتوری و پارویی شدند. در واقع یک بار دیگر مسوولان در برابر بارش‌ها غافلگیر شدند و این فاجعه رقم خورد. این اولین‌بار نیست که پیش‌بینی‌های هواشناسی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و مسوولان در زمینه بارش‌ها غافلگیر می‌شوند. این اتفاق بارها و بارها در شهرهای مختلف رخ داده است. هنوز سیل خانمان برانداز پلدختر یا سیلی که در فروردین چند سال پیش در شیراز اتفاق افتاد جای زخم‌هایش بر روح و روان و جسم و جان مردم از بین نرفته است.

سرزمینی که می‌توانست یکی از سرسبزترین و زیباترین‌ها باشد حالا تبدیل شده به قتلگاه جان و مال مردم بر اثر سیل‌هایی که به دلیل بی‌توجهی به محیط زیست، تخریب فضای سبز و … روی می‌دهد. هر بار هم مسوولان فقط غافلگیر می‌شوند. اتفاقی که رخ می‌دهد صدمات مالی و جانی به مردمی است که این روزها حتی تامین معیشت برایشان سخت است چه برسد به اینکه بخواهند خسارت‌های مالی ناشی از بلایای طبیعی را جبران کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....