تاریخ انتشار : یکشنبه 9 خرداد 1400 - 6:31
کد خبر : 48683

مستند مهرجان و قیام ۱۳۱۶ ایل بهمئی

مستند مهرجان و قیام ۱۳۱۶ ایل بهمئی

نوذر اولیا//فعال فرهنگی و رسانه ای زاگرس قیام۱۳۱۶مردمان ایل بهمئی انقلابی بودن این ایل در طول تاریخ را برای همه گان روشن کرده است، قیامی که هرکس آن را مورد مطالعه قرار دهد و علت های وقوع آن را مورد بررسی قرار دهد به ارزش های آن پی خواهد برد. پس از درخواست های فراوان

نوذر اولیا//فعال فرهنگی و رسانه ای زاگرس

قیام۱۳۱۶مردمان ایل بهمئی انقلابی بودن این ایل در طول تاریخ را برای همه گان روشن کرده است، قیامی که هرکس آن را مورد مطالعه قرار دهد و علت های وقوع آن را مورد بررسی قرار دهد به ارزش های آن پی خواهد برد.

پس از درخواست های فراوان دولت پهلوی از خداکرم خان بهمئی برای تأمین راه عبور مأموران اکتشافات نفت انگلیسی از سرزمین بهمئی و عبور به سمت اصفهان که خانطلای بهمئی دست رد به سینه ی دولت پهلوی زد و اعلام کرد که من فرزند ایرانم و همانند آریو برزن سردار بزرگ ایران از سرزمین تحت نفوذ خود دفاع میکنم و اجازه ی ورود هیچ اجنبی به سرزمین تحت نفوذ خود را نمیدهم و اگر پا به این خاک بگذارند مردانه از سرزمین تحت نفوذم دفاع میکنم، خانطلا مورد غضب دولت پهلوی قرار گرفت و همواره این دولت به دنبال سرکوب او و مردمان بهمئی بود.

به همین دلیل ظلم های فراوان بر این عشایر روا داشت و به هر شکلی سعی میکرد تا احساسات آنها را جریحه دارکند. پس از ظلم های فراوان مردم بهمئی تصمیم به قیام علیه پهلوی گرفتند که با کشته شدن ۱۸۰۰نیروی نظامی و سرازیر شدن نیروهای نظامی مناطق دیگر کشور به سرزمین بهمئی و بیعت چریک های محلی با نیروهای رضاشاهی و قتل و عام وحشیانه و اعدام و تبعید صدها نفر از سران بهمئی،این قیام خاتمه یافت،مبارزین بهمئی انگیزه ی خود از این قیام را با سرودن بیت شعر زیر به نسل های بعد منتقل کردند.

پهلوی بی دینه باش ایکنُم جنگ
لشکری نابود کردم افسر وسرهنگ

«یعنی پهلوی بی دین است و با او می‌جنگم، لشکری از افسر و سرهنگ های رضاشاهی را نابود میکنم.»

این قیام به همه نشان میدهد که مردم بهمئی همیشه در طول تاریخ ولایی و انقلابی بوده اند،و آنها همیشه و در همه ی دوران ها پایبند به عقاید اسلامی بودند. و قبل از هر روشنفکری درهمان ابتدای کار دولت پهلوی متوجه انحراف این حکومت شدند،اما متأسفانه این قیام به دلایل مختلف و بی مهری های فراوان رو به فراموشی بود تا اینکه مستند مهرجان با اشاره به این قیام ارزشمند، ارزش های این قیام را برای مردم ایران به نمایش گذاشت.

ضمن درخواست از مسئولان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به این بی مهری۸۵ساله،و ساخت فیلم قیام۱۳۱۶بهمئی به رهبری خانطلای بهمئی و ادا کردن ذره ای از دین خود نسبت به مردمانی که برگ زرینی از تاریخ ایران را در جغرافیای کهن زاگرس رقم زدند،از سید روح الله راوی مقدم کارگردان و تهیه کننده،استاد محمد نیک بین،نویسنده،عوامل این مستند آقایان مهندس ویسی نژاد و دکتر مرادی قائم سازمان صدا و سیما،جناب دکتر حاج قادر آشنا فرزند خلف قوم لر و دیگر عواملی که در ساخت این مستند مشارکت داشتند به نمایندگی از فعالین فرهنگی و رسانه ای ایل بهمئی تقدیر و تشکر فراوان میکنم چرا که ارزش های ساخت این مستند کمتر از ارزش های قیام آن سرداران آزادی‌خواه و رشادت‌های آنها نبود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....