تاریخ انتشار : جمعه 28 مهر 1402 - 18:28
کد خبر : 143899

مردم خاورمیانه زندگی بدور از جنگ می خواهند

مردم خاورمیانه زندگی بدور از جنگ می خواهند

دکترمهدی‌رباطی با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : یک موضوع بسیار حائز اهمیت، دو دسته شدن خاورمیانه در خصوص وقایع اخیر غزه است. در دسته ای از کشورها که از نظر اقتصادی نیز توسعه یافته هستند مانند امارات ، عربستان ، قطر ، کویت و حتی شمال آفریقا مانند مصر و مراکش تقریبا هیچ واکنشی را

دکترمهدی‌رباطی با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

یک موضوع بسیار حائز اهمیت، دو دسته شدن خاورمیانه در خصوص وقایع اخیر غزه است. در دسته ای از کشورها که از نظر اقتصادی نیز توسعه یافته هستند مانند امارات ، عربستان ، قطر ، کویت و حتی شمال آفریقا مانند مصر و مراکش تقریبا هیچ واکنشی را از مردم شاهد نبودیم و در اغلب شهرهای عراق و ایران و سایر کشورهای خاورمیانه نیز واکنش ها بسیار کمرنگ بود.

خاورمیانه خسته از جنگ و خون است و کشورهایی که توسعه یافته ترند برای جوامعشان موضوع طولانی و بی پایانی مثل فلسطین کمترین اهمیتی ندارد و مردم کشورهایی که کمتر توسعه یافته اند نیز درگیر بدبختی خود هستند و از هر جنگی گریزانند.

لیکن حکومتهایی در خاورمیانه هستند مانند اسراییل و… که بقای آنها وابسته به بحران است ، لیکن این پوست اندازی در خاورمیانه به زودی انجام خواهد شد و نسل Z جوانان در خاورمیانه دیگر این جنس زندگی را برنخواهند تابید. با منقرض شدن نسل جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی که از جنس زیست مبتنی بر ایدئولوژی هستند و در فضای نبرد مارکسیسم و سایر ایدئولوژی ها رشد یافته اند فضای خاورمیانه هم تغییرات جدی خواهد کرد.

جوانان دهه هشتادی و نودی یا همان نسل Z ایران و عراق و افغانستان و اسراییل و عربستان و لبنان و… از نظر عقیده و سبک زندگی تفاوت خاصی با هم ندارند و یک جنس زندگی را طلب می کنند.

در آینده خاورمیانه هر حاکمیتی که بخواهد بقا داشته باشد باید از جنس حاکمیت بن سلمان در سعودی و شیخ زاید در امارات باشد و الا با مشکلات جدی در ادامه حیات خود و تعامل با جامعه خود مواجه خواهد شد.

هر چند قبلتر نوشتم ، اتفاقات اخیر و بحران جدید به نفع جمهوری اسلامی بود و فشار را از روی حکومت برخواهد داشت ، لیکن تمام این فعل و انفعالات موقت است و از جنس “از این ستون به آن ستون فرج است” می باشد. بزودی با ترامپ، جمهوریخواهان ، جامپ مجدد دلار ، بهم ریختگی اوضاع و… مواجه خواهیم بود و تیغ بحرانهای منطقه ای برای بسیج اجتماعی نیز روز به روز کندتر خواهد شد.

مردم خاورمیانه تحول و زندگی می خواهند و از هر بوی باروتی دیگر گریزانند و در آینده نزدیک بساط هر حکومت ایدئولوژیک بحران سازی مانند اسراییل را جمع خواهند کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....