تاریخ انتشار : یکشنبه 5 آذر 1402 - 19:27
کد خبر : 148210

مختصات فاز دوم توسعه بزرگ‌ترین فرودگاه ایران

مختصات فاز دوم توسعه بزرگ‌ترین فرودگاه ایران

چینی‌ها چند میلیارد دلار در فرودگاه امام سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ عملیات عمرانی فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح هوایی کشور بعد از انقلاب، با مشارکت یک شرکت چینی و قرارگاه خاتم‌الانبیاء آغاز شد و تامین اعتبار ۲.۵ میلیارد یورویی آن از طریق تهاتر انجام می‌شود. نزدیک به دو دهه از افتتاح فاز

چینی‌ها چند میلیارد دلار در فرودگاه امام سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

عملیات عمرانی فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح هوایی کشور بعد از انقلاب، با مشارکت یک شرکت چینی و قرارگاه خاتم‌الانبیاء آغاز شد و تامین اعتبار ۲.۵ میلیارد یورویی آن از طریق تهاتر انجام می‌شود.

نزدیک به دو دهه از افتتاح فاز نخست بزرگ‌ترین فرودگاه کشور می‌گذرد؛ اما توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) که قرار بود بزرگ‌ترین فرودگاه منطقه در زمان خود باشد، باوجود اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، هرگز محقق نشد؛ حالا قرار است در همکاری شرکت هاکان انرژی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و با سرمایه‌گذاری خارجی ۲ میلیارد یورویی، این فرودگاه با اجرای طرح توسعه به هاب جدید هوایی در خاورمیانه تبدیل شود.

بهره‌برداری از فاز نخست تا اسفند آینده

به گزارش اقتصاددان به نقل از روزنامه همشهری ،  وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه فرودگاه امام، بزرگ‌ترین طرح توسعه‌ای پس از انقلاب است، گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد یورویی آغاز شد که فاز یک آن اسفندماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و با اتمام طرح، این فرودگاه، نگین زیبای انگشتر صنعت هوایی می‌شود.

مهرداد بذرپاش با اشاره به بسته توسعه سخت‌افزاری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، افزود: احداث فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در راستای کلان پروژه ایران راه است و دولت با کمک مجلس پیگیر رفع موانع اعتباری برای تسریع کار خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی، این طرح توسعه را بزرگ‌ترین پروژه هوایی بعد از انقلاب دانست و گفت: این پروژه در کریدور شمال-جنوب نیز قرار دارد و اگر تسلیم جوسازی‌ها نشویم، خواهیم دید که شاهراه اصلی شمال و جنوب، شرق و غرب، ثروت ملی را به‌اندازه فروش نفت افزایش خواهد داد و امنیت و آرامش را به همراه خواهد داشت.

نقطه عطف همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

مدیرعامل شرکت هاکان انرژی، به‌عنوان مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، این طرح را نقطه عطف همکاری ۲۵ ساله ایران و چین عنوان کرد و گفت: شاهد توسعه فرودگاهی هوشمند، سبز، بشردوستانه با ظرفیت سالانه ۳۵ میلیون مسافر و یک هاب جدید هوایی در خاورمیانه خواهیم بود.

لئو کان، در مراسم شروع عملیات عمرانی فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار کرد: رئیس‌جمهور چین تصریح کرده است که همواره رابطه چین و ایران با نگاه استراتژیک توسعه خواهد داد و بدون در نظر گرفتن هرگونه تغییر در شرایط مختلف به روابط خود ادامه خواهد داد.

مشاهده صندوق

او افزود: در توافق ۲۵ ساله ایران و چین، به توسعه زیرساخت‌ها اشاره شده و در جلسات مشترک نیز ابتکارهایی در زمینه جاده ابریشم ارائه شد که ساخت جاده ابریشم زمینی، دریایی، هوایی را تسریع کند.

مدیرعامل شرکت هاکان انرژی، با اشاره به اینکه اجرای این پروژه با همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیا، سرمشق مشترک چین و ایران می‌شود، اظهار کرد: به قول ایرانی‌ها، «دل به دل راه دارد» و با بهره‌برداری از فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در پروژه جاده ابریشم، مسیر جدیدی در همکاری‌های دوجانبه چین و ایران ایجاد می‌شود.

حفظ آبرو برای ارتباط با جهان

جانشین فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نیز در مراسم افتتاح پروژه فاز ۲ شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، گفت: این فرودگاه آبروی جمهوری اسلامی برای ارتباط با جهان است و ما با تمام توان در خدمت هستیم تا در کمترین زمان، با بهترین کیفیت و بهترین تکنولوژی روز دنیا، این پروژه را به انجام برسانیم.

عباس اکبری به اشاره به واسپاری بخش مهندسی و سازندگی سپاه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، اظهار کرد: ما در تمام پروژه‌ها پیشرو بودیم، انگیزه ما پیمانکاری نیست و به دنبال انتفاع برای مجموعه سپاه نیستیم، بلکه انتفاع ما انجام رسالتی است که برای جمهوری اسلامی ایران به دست آید.

تامین مالی با تهاتر

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) می‌گوید: سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد یورویی در فاز توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) از محل تهاتر تامین می‌شود و با مشارکت کنسرسیوم چینی- ایرانی طی ۵ سال اجرا خواهد شد.

با استفاده از تهاتر تا ۲.۵ میلیارد یورو در سرمایه‌گذاری خواهد شد.

سعید چلندری می‌افزاید: بر اساس برنامه‌ریزی ۵ ساله، این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد، ترمینال فاز توسعه ای فرودگاه۴۱۰ هزار متر مربع است که در آن یک برج به ارتفاع ۱۰۰ متر ساخته می‌شود، همچنین در فاز توسعه فرودگاه امام دو باند پروازی و یک تاکسی وی موازی ساخته خواهد شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....