تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اسفند 1402 - 11:26
کد خبر : 159192

مخالفت فرمانداری با مصوبات عوارض شهری

مخالفت فرمانداری با مصوبات عوارض شهری

در حالی که پیش از این قرار بود بهای پایه طرح ترافیک در سال آینده براساس مصوبه قبلی شورای شهر تهران، از حدود ۵۷ هزار تومان کنونی به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یابد، حالا اعضای شورا در جریان بررسی اعتراض فرمانداری به برخی مصوبات پارلمان شهری پایتخت، بهای پایه طرح ترافیک در سال ۱۴۰۳ را

در حالی که پیش از این قرار بود بهای پایه طرح ترافیک در سال آینده براساس مصوبه قبلی شورای شهر تهران، از حدود ۵۷ هزار تومان کنونی به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یابد، حالا اعضای شورا در جریان بررسی اعتراض فرمانداری به برخی مصوبات پارلمان شهری پایتخت، بهای پایه طرح ترافیک در سال ۱۴۰۳ را به ۷۵ هزار تومان کاهش دادند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران صبح دیروز (سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲) در دویست و هجدهمین جلسه دوره ششم پارلمان شهری پایتخت، نامه‌های فرماندار تهران درخصوص اعتراض هیات تطبیق به برخی مصوبات شورای شهر را بررسی کردند. اعضای شورای شهر در ابتدا نامه فرماندار تهران درخصوص اعتراض هیات تطبیق به مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر از سال ۱۴۰۳ را روی میز بررسی قرار دادند و محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در قرائت موارد اعتراضی فرمانداری، گفت: فرمانداری با رقم ۱۰۰ هزار تومان مبلغ پایه طرح ترافیک مخالفت کرده، این در حالی است که ما از جهت بازدارندگی این عدد را در نظر گرفتیم که برای تأمین نظر فرمانداری عدد به ۷۵ هزار تومان می‌رسد. وی با بیان اینکه فرمانداری همچنین به یکی از تبصره‌ها در مورد ضریب پلاک شهرستان انتقاد کرده است، گفت: برای شهرستان ضریب یک انتخاب شد و همچنین برای کارت‌های یکساله ۳۵ درصد تخفیف در نظر گرفتیم که فرمانداری اعلام کرده این تخفیف مانع از بازدارندگی است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  در بند دیگر هم فرمانداری به ارتباط شهرداری و قوه قضاییه ایراد گرفته که به دلیل کمبود وقت این پیشنهاد را حذف کردیم. افندی‌زاده، رییس سازمان حمل و نقل شهرداری تهران در ادامه با حضور در صحن شورای شهر با بیان اینکه در سال‌های گذشته تمامی مواد این لایحه در فرمانداری به تصویب رسیده بود، گفت: در مورد تخفیف سالانه، در سال گذشته کارت به صورت یکجا به سازمان‌ها داده می‌شد که آنها راحت بودند تا به پرسنل بدهند و شهرداری هم کل پول را دریافت می‌کرد. وی افزود: درواقع برای ایجاد انگیزه برای خرید سازمانی ضریب تخفیف در نظر گرفته می‌شد و اگر این انگیزه نباشد ارگان‌ها باید روزانه بخرند که هم پول خرد می‌شود و هم ارگان‌ها سرگردان می‌شوند. اگر رقم پایه به ۷۵ هزار تومان برسد، این مشکلات حل می‌شود. بر این اساس، پس از بحث و بررسی، میزان تخفیف‌های سالانه نیز به ۲۰ درصد کاهش یافت. همچنین اعضای شورای شهر تهران مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر از سال ۱۴۰۳ را با تغییراتی تصویب کردند که البته مجددا این تغییرات باید در فرمانداری بررسی و تصویب شود. اعضای شورای شهر همچنین نامه اعتراض فرمانداری به مصوبه «عوارض صدور مجوز احداث و نصب تأسیسات شهری آنتن‌ها و دکل‌ها برای سال ۱۴۰۳» را هم روی میز بررسی قرار دادند که محمد آخوندی عضو شورای شهر تهران گفت: فرمانداری با افزایش ۴۰ درصدی نرخ اعتراض کرده اما نمی‌دانیم چرا اعتراض کرده زیرا بر اساس نرخ تورم است. مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز در واکنش به این نامه گفت: مساله ۳۰ تا ۴۰ درصد نیست و می‌گویند در فرمول اعداد تا ۲۰۰ درصد هم افزایش می‌یابد و باید در جلسه هیات تطبیق حاضر شوند و دفاع کنند. مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد: با توجه به کمبود وقت افزایش ۳۵ درصدی لحاظ شود تا مشکلات حل و فصل شود. اعضای شورای شهر تهران در نهایت اعتراض فرمانداری بر لایحه عوارض صدور مجوز احداث و نصب تأسیسات شهری آنتن‌ها به و دکل‌ها برای سال ۱۴۰۳ را بررسی و با کاهش ضریب موافقت کردند.

اعمال تخفیف ۹ درصدی

برای پرداخت عوارض تا پایان سال

در این حال، رییس شورای شهر تهران اعلام کرد: شهروندان با پرداخت عوارض نوسازی و عمران خود تا پایان سال جاری، مشمول ۹ درصد تخفیف خواهند شد.

مهدی چمران پیش از آغاز جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره توزیع قبوض عوارض سالانه در شهر تهران گفت: امیدوار بودیم که قبوض عوارض زودتر از اسفندماه و حتی در تابستان به دست شهروندان برسد و بر همین اساس اصرار خواهیم کرد که سال آینده این قبوض زودتر منتشر شود. وی بیان کرد: تاکید کرده بودیم که توزیع قبوض به صورت کاغذی نباشد، اما دوستانمان در شهرداری اعلام کردند که همه شهروندان دسترسی به همه زیرساخت‌های مجازی ندارند. با این حال اعلام کردند که برای شهروندانی که در گذشته قبوض‌شان را اینترنتی پرداخت کرده بودند، قبوض کاغذی ارسال نشده است. چمران با بیان اینکه این قبوض عوارض نوسازی و عمران شهری است و جزو عوارض پایدار هستند که سالانه بر اساس زیربنای ساختمان و طبق فرمولی محاسبه می‌شود، گفت: شهروندان اگر تا آخر سال نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند مشمول تخفیف ۹ درصدی خواهند بود و اگر به سال آینده موکول کنند، مشمول جریمه خواهند شد. وی با بیان اینکه درآمدهای عوارض نوسازی درآمد مستقیم و بودجه شهرداری تهران است و صرف امورات شهر می‌شود، در مورد رقم پرداختی مردم گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این رقم زیادی نیست و حتی در سال‌های قبل دیدند درآمدهای این عوارض، هزینه چاپ کاغذ را هم پوشش نمی‌دهد؛ اما از سال ۸۲ ارقام در مجلس اضافه شد تا حداقل به مبلغی برسد که شهرداری مایل به ادامه دادن باشد.

تصویب یک فوریت ۳ لایحه

در تحولی دیگر، اعضای شورای شهر تهران لایحه‌ اعطای مجوز به شهرداری تهران برای انجام معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه‌های حمل و نقل و خدمات شهری شهر تهران، لایحه اجازه به شهرداری تهران برای انجام معاملات مربوط به تکمیل پروژه احداث پایانه جدید شرق و لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران برای مولدسازی ملک موسوم به پروژه مهتاب را با قید یک فوریت تصویب کردند. اعضای شورای شهر تهران دیروز در حالی بررسی یک فوریت لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران برای مولدسازی ملک موسوم به پروژه مهتاب را روی میز بررسی قرار دادند که شریفی شهردار منطقه ۵ در دفاع این لایحه گفت: در سال ۸۳ شهرداری تهران برای توسعه سرانه‌های شهر تهران پروژه‌ای فرهنگی به مساحت ۴۸۰۰ متر مساحت را آغاز کرد که گود ۹ متری در حال اجرا است و برای بارگذاری در فرآینده ماده ۷، این ملک باغ شناخته شد و درخواست از کمیسیون شهرسازی این بود که اجازه عملیات و بارگذاری براساس مجاورین انجام شود و عوائد حاصل از آن در بخش دیگری از شهر هزینه شود. بنابر این گزارش، در نهایت اعضای شورای شهر تهران یک فوریت این لایحه را تصویب کردند. همچنین اعضای شورای شهر تهران در ادامه لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه‌های حمل و نقل و خدمات شهری شهر تهران را روی میز بررسی قرار دادند که لطف‌الله فروزنده معاون مالی شهرداری تهران در دفاع از یک فوریت این لایحه گفت: لایحه‌ای تقدیم شورا برای بررسی ابعاد خریدهای خارجی کردیم و با توجه به اینکه این موضوع در جریان است، از اعضای شورای شهر می‌خواهم که به یک فوریت آن رأی دهند. آخوندی در واکنش به لایحه اعطای مجوزهای خارجی گفت: شاهد ورود لوایح مختلف هستیم و باید بگویم شهرداری نباید قبل از مصوبه شورا اقدامی انجام دهد و شنیده شده است که در مورد زباله سوز اقداماتی کردند که باید در شورا بررسی شود. امانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه لایحه اعطای مجوز سرمایه‌گذاری خارجی یکی از مهم‌ترین لوایح این دوره مدیریت شهری است؛ بگونه‌ای که بیش از ۲ میلیارد یورو بار مالی این لایحه است، گفت: حالا باید دید ظرف یک هفته یا ده روز می‌شود این لایحه را بررسی کرد؟ چمران رییس شورای شهر تهران نیز در واکنش به این لایحه گفت: پیشنهاد می‌شود، موارد تفکیک شود یعنی در مورد اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو باید موافقت کرد تا زمان رعایت شود؛ اما در مورد زباله سوز یا مابقی موارد که باید اسناد و مطالعات بیاورند آن را جدا کنیم تا شورا موارد را بررسی کند.در واکنش به این پیشنهاد، فروزنده بیان کرد: برای اتوبوس‌ها عوارض صفر شده و دولت از سال آینده اجازه واردات خودروی برقی را نمی‌دهند و از آنجایی که مساله ارز تخصیص داریم و اگر الان این لایحه تصویب نشود، به سال آینده موکول شده و به مشکل می‌خوریم؛ الان ثبت سفارش در شهر دوبی انجام شده و در بانک مرکزی جلسه است و گمرک همراهی می‌کند. چمران در این باره گفت: از آنجایی که برای وسایل نقلیه فقط تا آخر امسال فرصت داریم، قرار داد زباله سوز را از این لایحه برمی‌داریم و ما بقی را تصویب کنیم و بررسی زباله سوز به صورت عادی بررسی می‌شود تا همه موارد و اطلاعات آن بیاید. اعضای شورای شهر تهران با جداکردن زباله سوز، یک فوریت این لایحه را تصویب کردند. همچنین اعضای شورای شهر تهران به یک فوریت لایحه اجازه به شهرداری تهران برای انجام معاملات مربوط به تکمیل پروژه احداث پایانه جدید شرق رأی مثبت دادند.

افزایش بهای خدمات مراکز ورزشی شهرداری

اعضای شورای شهر تهران همچنین با افزایش خدمات مراکز ورزشی شهرداری تهران برای سال آینده بر اساس معیارها و ملاک عمل وزارت ورزش در سال ۱۴۰۲ موافقت کردند. بر این اساس، بهای خدمات مجموعه‌های ورزشی تحت نظر شهرداری تهران بر مبنای نرخ سال قبل اماکن ورزشی متعلق به دولت محاسبه می‌شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....