تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1402 - 10:27
کد خبر : 134329

مخالفت دولت با تعطیلی نمایشگاه بین المللی تهران

مخالفت دولت با تعطیلی نمایشگاه بین المللی تهران

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۱۰ مرداد ۱۳۵۳؛ سرمایه‌گذاری دولت در برنامه پنجم دو برابر می‌شود

در پیشگاه شاهنشاه آریامهر بامداد امروز نخستین اجلاسیه سه‌روزه بررسی نهایی عمرانی در رامسر گشایش یافت. در گردهمایی رامسر نسبت به خط مشی اقتصادی ایران برای سه سال و هفت ماه آینده یعنی مدت‌زمان باقی‌مانده از برنامه پنجم تصمیم نهایی گرفته می شود.

عبدالمجید مجیدی، وزیر مشاور در جلسه امروز فاش کرد که درآمد نفتی ایران در طول برنامه پنجم به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد و پیشنهاد کرد رقم سرمایه‌گذاری در برنامه پنجم به ۲۸۴۸ میلیارد ریال افزایش یابد.

نخست‌وزیر در گزارش خود معروض داشت، اجازه می خواهد تجدیدنظری را که بنابر امر و الهام و رهنمودهای شاهانه در برخی از هدف‌ها و سیاست‌ها و خط مشی‌ها و به‌خصوص محتوای عملیاتی این برنامه پیش‌بینی شده است، در پیشگاه مبارک مطرح نماید تا مانند همیشه با برخورداری از هدایت و ارشاد شاهنشاه خطوط اصلی و «محتوای عملیاتی برنامه‌ها» بهترین و موثرترین وجه مشخص و تنظیم و پس از طی مراحل قانونی به موقع اجرا گذاشته شود.

«برنامه چهارم عمرانی با موفقیت در شرف پایان یافتن بود که رشد اقتصادی کشور با شتابی استثنایی – با جهش‌های بلند و موثری روبه‌رو شد و این کیفیت البته در طرح‌ریزی‌های برنامه پنجم عمیقا مدنظر قرار گرفت ولی مرحله اجرایی این برنامه تازه آغاز شده بود که شرایط مساعدی در قلمرو فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به منصه ظهور رسید که از آن جمله‌اند: افزایش چشمگیر و سریع درآمدهای نفتی در جهت اعمال حق حاکمیت ملی بر منابع و صنایع نفت و انتقال حق قیمت‌گذاری به کشورهای تولیدکننده به رهبری شخص شاهنشاه و همچنین حصول زمینه‌های تازه به سود همکاری‌های وسیع اقتصادی و فنی با برخی از ممالک صنعتی و ازسوی دیگر ظهور مشکلات دامنه‌دار در اقتصاد کشورهای صنعتی از قبیل تورم و عدم موازنه پرداخت‌ها و ایجاد نابرابری بیشتر در نرخ مبادله کالا با خارج نیاز روزافزون به انرژی و لزوم تامین منابع کافی تولیدی برای آن – توسعه مصارف داخلی اقتصاد و به ویژه «کالاهای مورد نیاز عامه» و درنتیجه احتیاج به گرایش بخش‌هایی از اقتصاد کشور به سوی مقصد «خودکفایی» عموما باعث شدند که در طرح اولیه برنامه پنجم به‌منظور کسب ابعاد بیشتر تجدیدنظری صورت پذیرد.

عبدالمجید مجیدی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نکات برجسته در تجدیدنظر در برنامه پنجم را به عرض رسانید و گفت: با توجه به نقش عظیم دولت در توسعه اقتصادی کشور، در شرایط فعلی نقطه حرکت و ضابطه اساسی، میزان سرمایه‌گذاری ثابت دولت تلقی شده است.

خوشبختانه پیش‌بینی می‌شود که درآمدهای دولت از محل نفت و گاز در دوران برنامه پنجم به حدود ۹۸٫۵ میلیارد دلار معادل ۶۶۵۳ میلیارد ریال بالغ‌ گردد. ولی با توجه به شرایط کنونی و پیش‌بینی تحولات آینده نزدیک، مصرف تمامی این درآمد و نیز سایر منابع مالی دولت در داخل کشور به مصلحت نیست.

مجیدی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین عوامل و در عین حال تنگناها از لحاظ اجرای برنامه‌های عمرانی و توسعه اقتصادی کشور چه در بخش عمومی و چه در بخش خصوصی کمبود نیروی انسانی است.

مجیدی ضمن اشاره به ظرفیت بنادر و راه‌ها و حجم واردات و صادرات ایران در طول برنامه پنجم و اعلام ضرورت اتخاذ سیاست‌های مالیاتی سنجیده و کمک به تثبیت قیمت کالاهای اساسی مصرفی و تضمین قیمت محصولات کشاورزی و گسترش مالکیت صنعتی گفت: به پیروی از الهامات و تعلیمات عالیه شاهنشاه آریامهر خدمات اجتماعی که به جامعه به‌ویژه به طبقات کم‌درآمد عرضه می‌شود، در زمینه‌های تامین مسکن، آموزش، بهداشت و درمان، تهیه غذای ارزان، تغذیه بهتر، حمل و نقل شهری، رفاه و تامین اجتماعی باید وسعت و گسترش بیشتری یابد.

گرانفروش، کاسب نمی تواند باشد

دیروز ۵ هزار نفر اصناف و کسبه قسمت ۱۰ شبکه نظارت اتاق در محل ساختمان شماره ۲ اتاق اصناف اجتماع کردند در این مراسم برنامه‌های دولت و اتاق اصناف در مورد تعدیل و تثبیت نرخ‌ها و مبارزه با گرانفروشی تشریح شد.

علی هاشمیان، عضو هیات رئیسه اتحادیه خواربارفروشان پشت میکروفن قرار گرفت و اظهار کرد: در حال حاضر افکار عمومی تمام متوجه اوامر آقای هویدا، نخست وزیر و مهلتی که به اصناف در مورد رفاه مصرف‌کننده و سیاست تعدیل نرخ‌ها می‌باشد، ما جامعه اصناف بایستی نشان دهیم که شایستگی اداره کارهای خودمان را داریم و در حفظ و حراست موهبت و عنایات شاهانه قانون نظام صنفی که به امر رهبر عالیقدر شاهنشاه آریامهر در جهت بهزیستی جامعه اصناف تدوین و تصویب گردیده از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد و از صمیم قلب به آن احترام می‌گذاریم، اکنون که تامین قسمتی از رفاه و آسایش عمومی مردم به دست ما اصناف است، باید در تامین آن کوشا باشیم.

علی مومنی، رئیس قیمت ۱۰ شبکه نظارت و رئیس اتحادیه باطری‌سازان گفت: کسانی که گران‌فروشی می‌کنند، صنفی نیستند ولی متاسفانه وارد جامعه شریف اصناف شده‌اند و باید از این جامعه رانده شوند.

۱۰ مهر ۱۳۶۳؛ یونان خواستار خرید یک میلیون تن نفت خام از ایران شد

آقای «کولو بیس» وزیر انرژی یونان که در راس هیاتی متشکل از مقامات و مسوولان بازرگانی و نفتی این کشور در تهران به‌سر می‌برد، در محل وزارت نفت حضور یافت و با مهندس محمد غرضی، وزیر نفت کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

وزیر انرژی یونان گفت: ما به ایران آمده ایم تا برای گسترش روابط بازرگانی و نفتی با ایران با مقامات جمهوری اسلامی به مذاکره بنشینیم.

غرضی نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی همکاری‌های اقتصادی فنی و بازرگانی خود با بسیاری از کشورهای جهان را گسترش داده است و در این میان همکاری با کشورهای غیرمتعهد و جهان سوم را در اولویت قرار داده است.

در این دیدار همچنین هیات یونانی پیشنهاد خرید بیش از یک میلیون تن نفت خام در سال از جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد که قرار شد در این زمینه مذاکرات لازم صورت گیرد.

۱۰ مهر ۱۳۷۳؛ افتتاح بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی خاورمیانه

مجتمع عظیم پتروشیمی بندر امام با ۱۱ کارخانه تولیدی طی مراسمی امروز افتتاح می شود.

مهندس رهگذر، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: راه‌اندازی این مجتمع گامی بزرگ در جهت تولید مواد شیمی و پتروشیمی کشور خواهد بود و با تولید ۳٫۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی در این مجتمع سالانه علاوه‌بر تامین نیازهای داخلی بالغ‌بر ۲۰۰ میلیون دلار عایدات ارزی نصیب کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۱٫۹ میلیون تن از محصولات واحد تفکیک مایعات گازی این مجتمع به‌صورت گاز مایع به بازار عرضه می‌شود، اظهار کرد: واحد «الفین» مجتمع پتروشیمی بندر امام علاوه‌بر تولید محصولات اصلی و جانبی مقدار قابل اختلاط با بنزین معمولی تولید خواهد کرد.

۱۰ مهر ۱۳۸۳؛ وزارت صنایع و معادن با تعطیلی نمایشگاه بین المللی مخالف است

با جابجایی نمایشگاه بین‌المللی تهران مشکل ترافیک حل نخواهد شد و وزارت صنایع و معادن با تعطیلی نمایشگاه بین‌المللی به شدت مخالف است.

اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن گفت: نمایشگاه بین‌المللی به هر کجا که منتقل شود، آنجا نیز ترافیک ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: چه فرقی بین ترافیک خیابان چمران و خیابان نازی‌آباد وجود دارد؟ مگر مردم چمران با مردم نازی‌آباد فرق دارند؟

جهانگیری افزود: ما نمی‌توانیم به صنعتگران داخلی و خارجی بگوییم که نمایشگاه خود را در بیابان برگزار کنند و به شدت با هر حرکتی که منجر به آسیب دیدن صنعت کشور باشد، مخالف هستیم.

سه واکنش مقامات دولتی به انتقادات مجلس هفتم

به دنبال افزایش موضع‌گیری‌های اقتصادی نمایندگان مجلس هفتم درخصوص قراردادهای اقتصادی با خارج، ازجمله پروژه ال-۹۰، اپراتور دوم موبایل و نیز قیمت بنزین، مقامات مسوول دولتی نسبت به این موضع‌گیری‌ها واکنش نشان دادند.

حسین کاشفی، معاون وزیر نفت، ‌نمایندگانی را که نسبت به قیمت بنزین اعتراض کرده‌اند به ارائه اطلاعات ناصحیح به مردم متهم کرده است.

همچنین سازمان گسترش و نوسازی صنایع هم با ارائه یک پاسخ رسمی به منتقدان پروژه ال-۹۰، انتقادات آنها را گزنده و نامتعارف توصیف کرده است.

در عین حال، معتمدی وزیر ارتباطات نیز اعلام کره است که شروع فعالیت «ترک سل» در ایران حتی نیاز به یادداشت تفاهم جدیدی هم ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....