تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اردیبهشت 1402 - 20:16
کد خبر : 123454

فقر ، علل و راهکارها

فقر ، علل و راهکارها

اقتصاددان : فقر یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی در ایران و جهان است که به عنوان یک معضل جدی اجتماعی شناخته می‌شود. فقر به طور کلی به عدم دسترسی به منابع و امکانات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای تأمین نیازهای پایه افراد و خانواده‌ها اشاره دارد. متاسفانه فقر در بسیاری از کشورها، به خصوص

اقتصاددان : فقر یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی در ایران و جهان است که به عنوان یک معضل جدی اجتماعی شناخته می‌شود. فقر به طور کلی به عدم دسترسی به منابع و امکانات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای تأمین نیازهای پایه افراد و خانواده‌ها اشاره دارد. متاسفانه فقر در بسیاری از کشورها، به خصوص در کشورهای در حال توسعه، گسترده شده است و باعث گردیده تا بسیاری از جوامع با مشکلات جدید و عدم پایداری روبرو شوند.

فقر به دلایل مختلف ظاهر می‌شود، از جمله:

۱- عدم دسترسی به منابع:
در کشورهای فقیر و در حال توسعه بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند به منابع پایدار دست پیدا کنند. عدم دسترسی به آب، غذا، لباس، محل سکونت مناسب و سرویس‌های بهداشت و درمان، باعث فقر و گسترش آن شده است.

۲- بیکاری:
معضل بیکاری یکی از عوامل اصلی فقر است. بسیاری از افراد جویای کار هستند، اما به دلایل گوناگون نمی‌توانند شغل مناسب پیدا کنند.

۳- تحصیلات ناکافی:
تحصیلات ناکافی مانع از دسترسی به شغل‌های با درآمد بالا می‌شود و در نتیجه در درازمدت باعث گسترش فقر می‌شود.

۴- بدهکار شدن:
بسیاری از خانواده‌ها به دلایل مختلف، مانند بحران سلامت، زلزله ، سیل ،طوفان و … بدهکار شده و نمی‌توانند هزینه‌های روزمره خود را پرداخت کنند. لذا در صورت عدم رسیدگی مناسب دولتها به فاصله کوتاهی بعد از حوادث غیرمترقبه مذکور دچار فقر نسبی و به تدریج فقر مطلق می شوند.

برخی از راهکارهای پیشنهادی برای کاهش فقر در ایران عبارتند از:

۱٫ توسعه متوازن اقتصادی:
توسعه صنعت و کشاورزی، ترویج کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های جدید اقتصاد، مثل فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند به کاهش سطح فقر در جامعه کمک نماید.

۲٫ آموزش و پرورش:
بهبود سطح آموزش و پرورش، ترویج آموزش حرفه‌ای، رفع تفاوت‌های آموزشی بین شهر و روستا نیز از دیگر راهکارهای کاهش فقر در جامعه است. متاسفانه علیرغم تلاش های فراوان صورت گرفته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، باز هم جمعیت زیادی بازمانده از تحصیل داریم که نیاز به توجه جدی تر مراجع فرهنگی به خصوص وزارت آموزش و پرورش دارد.

۳٫ حفظ و حمایت حقوق کارگران:
بهبود شرایط کارگران، حمایت های مادی و معنوی از طبقه کارگر و حقوق بگیر ثابت، ترویج استخدام های قانونمند و تحت نظارت می تواند از فقیرترشدن جامعه جلوگیری نماید.

۴٫ حفظ و ارتقاء سطح سلامت:
بهبود خدمات بهداشت و درمان، ترویج فعالیت های مرتبط با سلامتی و بهداشت، خدمات بیمه ای مناسب در این حوزه، دسترسی آسان و مناسب به خدمات دارویی و… نیز در کاهش فقر موثر است.

۵٫ حفاظت اجتماعی:
ترویج بیمه‌ های متنوع ، تامین اجتماعی مناسب، حفاظت هدفمند از اقشار آسیب پذیر به ویژه زنان و کودکان نیز از سایر ابعاد کاهش هدایت شده فقر است.

۶٫ کاهش تفاوت‌های اجتماعی:
کاهش تفاوت‌های اجتماعی و جلوگیری از تبعیض در دسترسی به خدمات عمومی، مثل آب، برق، گاز و حمل و نقل عمومی نیز می تواند به پیشگیری از فقر کمک نماید.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....