تاریخ انتشار : یکشنبه 16 مهر 1402 - 11:05
کد خبر : 141539

فضای فیزیکی و عاطفی مدارس زمینه ساز رشد دانش آموزان

فضای فیزیکی و عاطفی مدارس زمینه ساز رشد دانش آموزان

دکتر صفی اله ملکی دکتری جامعه شناسی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : وقتی بحث از فضای مدارس به میان می آید بیشتر اذهان عمومی بسوی فضای فیزیکی می رود اگر چه فضای فیزیکی دیوار و محوطه مدارس بعنوان زیر ساخت بخصوص در دوره ابتدایی باید شاداب و با رنگ‌های جذاب

دکتر صفی اله ملکی دکتری جامعه شناسی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :
وقتی بحث از فضای مدارس به میان می آید بیشتر اذهان عمومی بسوی فضای فیزیکی می رود اگر چه فضای فیزیکی دیوار و محوطه مدارس بعنوان زیر ساخت بخصوص در دوره ابتدایی باید شاداب و با رنگ‌های جذاب و شعارهای امیدبخش و انگیزشی و بر اساس استاندارد مهندسی باشد که در بیشتر موارد متاسفانه اینگونه نیست اما فضای عاطفی که با جنبه های مذهبی. اعتقادی. روانی و اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان سرکار دارد بمراتب مهمترین مسئله تکوین و رشد و تعالی شخصیت و آرامش بخشی برای دانش آموزان برای ارتقای می باشد که لازم است از طرف متولیان تعلیم و تربیت در وزارت آموزش و پرورش از طرف سازمان نوسازی مدارس و معاونان پرورشی و آموزشی همچنین سازمان پژوهش در تالیف کتب درسی مورد توجه ویژه قرار بگیرد از منظر روانشناسی رشد به تناسب رشد جسمی ، عاطفی ،اخلاقی و اجتماعی دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی و سنی آنان از نظر فضای عاطفی و فیزیکی بازنگری و اصلاح و بهبود یابد تا از یک فضا و محیط بسته.خسته کننده و زجر آور در مدارس خارج شود. علاوه بر دانش آموزان اولیای آنان هم نگران وضعیت موجود فرزندان خود در محیط های آموزشی بخصوص در مدارس دولتی هستند. عدم توجه به اقناع و ارضای نیازهای مادی و معنوی. جسمی و روانی دانش آموزان اختلالات روانی و رفتاری زیادی از جمله افسردگی و پرخاشگری، افت کیفیت تحصیلی و تنفر و فرار از مدرسه را بدنبال خواهد داشت
درکشورهای توسعه یافته مثل ژاپن. مالزی و فنلاند و…دانش آموزان با پذیرایی صبحانه. میان وعده غذایی و ناهار با انواع و اقسام میوه جات و شیرینی جات بهداشتی همچنین انواع ورزش های متنوع بوده علاوه بر نیازهای جسمی با برخورد محبت‌ آمیز کادر مدرسه بصورت روزانه مواجه می شوند که قطعا انگیزه، امید و نشاط در دانش آموزان را ایجاد و در نهایت درمیزان یادگیری کارآمد و پیشرفت تحصیلی آنان مفید و موثر خواهد بود. اینگونه راهبردهای موفق در نظام آموزش وپرورش کشورهای توسعه یافته باید بدون نگرش سیاسی و مذهبی الگوی برداری شود و با بومی سازی اسلامی و ایرانی مورد استفاده قرار گیرد
لذا در سیاستگذاری و برنامه ریزی درسی و تحصیلی دانش آموزان باید از روش ترکیبی استفاده شود بطوریکه تمام نیازهای فردی در حوزه های مادی و معنوی. دانش آموزان هردو تامین شود
تا شاهد رشد و شکوفایی استعدادهای درخشان دانش آموزان برای پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی در آینده ایران اسلامی باشیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....