تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 فروردین 1401 - 10:41
کد خبر : 83532

فرصت استثنایی ایران

فرصت استثنایی ایران

جنگ روسیه و اوکراین اگرچه پیامدهای منفی زیادی به دنبال داشته اما به لحاظ تجاری، فرصتی طلایی را برای ایران به وجود آورده است. با توجه به اینکه کارشناسان اقتصادی از سال گذشته اعلام کردند که تحریم‌های غرب علیه روسیه فرصتی مهم برای توسعه روابط تجاری با این کشور است، معاون وزیر صمت با هدف

جنگ روسیه و اوکراین اگرچه پیامدهای منفی زیادی به دنبال داشته اما به لحاظ تجاری، فرصتی طلایی را برای ایران به وجود آورده است. با توجه به اینکه کارشناسان اقتصادی از سال گذشته اعلام کردند که تحریم‌های غرب علیه روسیه فرصتی مهم برای توسعه روابط تجاری با این کشور است، معاون وزیر صمت با هدف گسترش توسعه تجارت بین ایران و روسیه به همراه هیاتی اقتصادی وارد مسکو شد. به دنبال جنگ روسیه و اوکراین، تحریم‌های زیادی علیه روسیه وضع شده است به طوری که در جدیدترین اقدام، آمریکا و گروه ۷ بسته تحریمی جدید را علیه روسیه ارائه داده‌اند. با این حال اما گفته می‌شود که این شرایط فرصتی استثنایی را برای رشد تجارت ایران فراهم کرده است که نباید از آن غافل شد. در واقع هر حادثه‌ای که در جهان رخ دهد، فرصت‌ها و چالش‌هایی را برای دیگر کشورها به همراه خواهد داشت که باید مورد توجه قرار بگیرد.
در این خصوص جمشید نفر عضو کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران معتقد است تحریم‌های غرب علیه روسیه فرصتی مهم برای توسعه روابط تجاری با این کشور است. به عبارتی اجماع جهانی برای تحریم روسیه تهدید برای این کشور است، اما می‌تواند فرصتی برای افزایش صادرات ایران فراهم کند. به گفته نفر، این یک فرصت استثنایی است که می‌تواند با توسعه روابط تجاری برای ایران رشد اقتصادی به همراه داشته باشد و کشور را در شرایط جدید صادرات و واردات قرار دهد.

بررسی موانع گسترش همکاری‌های تجاری

در این راستا علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت، در صدر هیاتی از تجار و بازرگانان بخش‌های دولتی و خصوصی با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و روسیه وارد مسکو شد. گفته می‌شود که قرار است هیات ایرانی در دیدار با مقامات و شرکت‌های روس موانع گسترش همکاری‌های تجاری میان دو کشور را بررسی کنند.
پیش از این پیمان‌پاک رییس سازمان توسعه تجارت نیز در این رابطه گفته بود: تحریم روسیه و کاهش تجارت این کشور، فرصتی برای ایران ایجاد کرده تا مبادلات تجاری خود را افزایش دهد. وی معتقد است که موقعیت فعلی روسیه و تحریم‌های جهانی علیه این کشور، فرصت بزرگی برای ایران فراهم کرده که باید از این فرصت بهترین بهره‌برداری انجام شود.
به گفته معاون وزیر صمت، استفاده از مواد اولیه روسیه، می‌تواند تولید را رونق و صادرات کشور را افزایش دهد. در واقع ما می‌توانیم کالاهایی مانند آرد، روغن و انواع مواد غذایی را بر اساس ورود موقت وارد و پس از فرآوری در بازار کشورهای دیگر به فروش رسانیم.
در این راستا همچنین کارگروهی برای توسعه روابط تجاری با روسیه تشکیل شده است. در این باره پیمان‌پاک می‌گوید: به تمام راهکارهای لازم برای توسعه روابط تجاری با روسیه توجه کرده‌ایم و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است تا با همراهی کارگروهی که تشکیل شده، زیر نظر معاون اول رییس‌جمهوری بهترین بهره‌برداری را از شرایط پیش‌آمده در بازار این کشور داشته باشیم.وی با بیان اینکه شرکت‌های روسی نیز از موقعیت پیش‌آمده استقبال کرده و برای توسعه روابط تجاری با ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند، تاکید کرد: پایه مبادلات تجاری، کسب‌وکارهای خصوصی هستند که در حال حاضر چشم‌انداز روشنی در این زمینه دیده می‌شود.

تامین نیاز استراتژیک از روسیه

به گزارش اقتصاددان به نقل از روزنامه جهان صنعت  ،    همچنین گفته می‌شود که بازار بزرگ روسیه فرصت بسیار مناسبی برای نقش‌آفرینی فعال‌تر تولید‌‌کنندگان ایرانی است و با توجه به افزایش قیمت دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی در بازارهای جهانی، ایران می‌تواند این نیاز استراتژیک را از روسیه پیگیری کند.
البته بحران اوکراین، نگرانی‌های زیادی را در زمینه امنیت غذایی در کشورهای مختلف جهان به وجود آورده است به طوری که حتی فعالان بازار داخلی نیز طی هفته‌های گذشته نسبت به افزایش قیمت هرچه بیشتر نهاده‌های دامی اعلام نگرانی کردند. اما آنطور که مسوولان دولتی می‌گویند، در این زمینه نگرانی خاصی وجود ندارد و می‌تواند نیازهای ایران در این زمینه را از کشورهای دیگر تامین کرد. این در حالی است که با توجه به روابط سیاسی خوب ایران و روسیه، امکان تامین این نیازها از روسیه نیز فراهم است. وزیر جهاد کشاورزی درباره تاثیر جنگ میان روسیه و اوکراین بر امنیت غذایی و قاچاق گندم از ایران به کشورهای همجوار اعلام کرده است: ما در بحث امنیت غذایی و تامین نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی مشکلی نداریم و ذخایر استراتژیک در شرایط مطلوبی قرار دارد.
اما با وجود اینکه گفته می‌شود مشکلات زیادی در این خصوص وجود ندارد، تولیدکنندگان همواره نسبت به کمبود و گرانی نهاده‌های دامی انتقاد می‌کنند. در این راستا لازم است که در نشست‌های پیش رو در روسیه، مساله کمبود نهاده‌های دامی با واردات مواد اولیه از این کشور یک بار برای همیشه حل شود.

شرکت‌ها هزینه این سفر را پرداخت می‌کنند

در این باره احمد خانی‌نوذری، معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه ایران می‌تواند نیاز استراتژیک دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی را از روسیه پیگیری کند، جزئیاتی در مورد سفر هیات تجاری ایران به روسیه ارائه کرده است. به گفته وی، این سفر تجاری با هدف گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور و در راستای توافقات راهبردی است که در جریان سفر رییس‌جمهور کشورمان به روسیه صورت گرفت.
خانی‌نوذری جزئیات این سفر را مذاکره برای تسهیل تجارت و توسعه صادرات کالاهای ایرانی به روسیه به‌ویژه با توجه به تحریم‌های اخیر علیه روسیه از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا خواند و افزود: هیات تجاری اعزامی ایران به روسیه بالغ بر ۷۵ نفر از فعالان بخش خصوصی و دولتی هستند که از این تعداد، با توجه به گستردگی حوزه‌های فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۱ نفر از طرف شرکت‌های تجاری تابعه سازمان تامین اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی در این هیات حضور دارند که مربوط به شرکت‌های دارویی، نفت‌وگاز، پتروشیمی، سیمان، لبنیات، معدن، دامپروری، نهاده‌های دامی و سایر بخش‌ها هستند که از هر شرکت یا هلدینگ،‌ تنها یک نماینده در این هیات تجاری حضور دارد و قرار است پیگیر توافقات و قراردادهای مهم تجاری با روس‌ها باشند.
وی درباره محل تامین هزینه این سفر نیز گفتند: طبیعتا تمامی شرکت‌های خصوصی و دولتی، هر یک هزینه نماینده اعزامی خود به روسیه برای توسعه روابط تجاری با آن کشور را خواهند پرداخت و اساسا وزارت کار، ریالی بابت این سفر برای هیچ یک از سایر اعضای شرکت‌کننده که از بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی هستند پرداخت نخواهد کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....