تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1402 - 10:44
کد خبر : 144166

فرش قرمز زیر پای چینـی‌هـا

فرش قرمز زیر پای چینـی‌هـا

در شرایطی که طی روزهای اخیر، در مساله احیای جاده ابریشم (طرح یک جاده، یک کمربند)، شاهد چرخش چینی‌ها به سمت ایران بودیم، مدیریت شهری پایتخت نیز به جلب نظر چینی‌ها برای کار و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ریلی و عمرانی تهران، روی خوش نشان داد و افزون بر پیگیری خرید حدود هزار واگن مترو از

در شرایطی که طی روزهای اخیر، در مساله احیای جاده ابریشم (طرح یک جاده، یک کمربند)، شاهد چرخش چینی‌ها به سمت ایران بودیم، مدیریت شهری پایتخت نیز به جلب نظر چینی‌ها برای کار و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ریلی و عمرانی تهران، روی خوش نشان داد و افزون بر پیگیری خرید حدود هزار واگن مترو از چین، از این کشور دعوت کرد تا در پروژه‌های عمرانی همچون ساخت هتل و مجموعه‌های تفریحی و احداث شبکه مترو با تهران همکاری کنند.

هفته گذشته، شهردار پکن در دیدار با شهردار تهران اظهار کرده بود: «جمهوری اسلامی ایران موقعیت مهمی در جاده ابریشم دارد و می‌تواند نقش مهمی در مسیر «یک کمر بند، یک جاده» ایفا کند.» طرحی که تا پیش از این گمان می‌رفت، ایران از آن کنار گذاشته شده است. در همین چهارچوب، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه نیز خبرداد که مسوولان ایرانی در حوزه ترانزیت، به زودی در آسیای مرکزی سندی را امضا خواهند کرد تا مسیر چین، آسیای مرکزی، جمهوری اسلامی ایران و اروپا شکل بگیرد.

   شریک استراتژیک و قابل اعتماد تهران

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در شورای توسعه تجارت بین‌الملل ccpit که در چین برگزار شد، اظهار کرد: تهران به عنوان پایتخت ایران با مساحت ۷۳۰ کیلومتر مربع و ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت همچون چین دارای قدمتی چند هزار ساله است.

تشکری هاشمی گفت: در تهران ۴ میلیون خودرو و یک میلیون موتور تردد دارند و روزانه ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار سفر کامل و ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار پاره سفر انجام می‌شود.رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوا و تراکم ترافیک از بزرگ‌ترین مشکلات تهران هستند، افزود: برای حل این مشکلات ۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی مترو و ۱۹۵ کیلومتر شبکه خطوط اتوبوسرانی تندرو (بی آر تی) در تهران ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: برای بهبود کیفیت زندگی مردم تهران، برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده است و چین می‌تواند شریک استراتژیک و قابل اعتماد تهران برای تحقق این اهداف و برنامه‌ها باشد؛ برهمین اساس علاقه‌مندیم تا از تجربیات موفق چین در مبارزه با آلودگی هوا، ترافیک و زیرساخت‌های شهری استفاده کنیم.تشکری هاشمی گفت: اعلام ابتکار کنفرانس کمربند راه توسط آقای شی جین پینگ رییس‌جمهور چین فرصتی ارزشمند برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشورهای منطقه است و امیدواریم ایران در این کریدور نقش موثری داشته باشد و به عنوان و شریکی مهم در دریا و خشکی شناخته شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر با اشاره به همکاری‌‌هایی که تهران و چونگ کینگ می‌توانند داشته باشند، اظهار کرد: توسعه شبکه مترو، توسعه شبکه اتوبوسرانی، برقی‌سازی اتوبوس‌های شهری، تاکسی‌ها، موتور سیکلت‌ها و اسکوتر، تامین واگن، تکمیل شبکه راه‌ها اعم از پل و تونل، تکمیل شبکه آب‌های سطحی، هوشمند‌سازی شهر خصوصا در موضوع حمل و نقل شهری، انبوه‌سازی مسکن، ساخت هتل، ساخت مجموعه‌های تفریحی، همکاری در زمینه پسماند و مسائل محیط زیست، همکاری در موضوع توریسم و انتقال تجارب در زمینه مسائل مختلف شهری از محورهای قابل همکاری هستند.

  استقبال از سرمایه‌گذاران چینی در تهران

وی اضافه کرد: شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی برای اجرای پروژه‌های خود از سرمایه‌گذاران چینی با اولویت استقبال کرده و به همکاری‌های بلندمدت و با رویکرد برد برد فکر می‌کند و در همین رابطه برای سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری سودمند را تضمین می‌کند.تشکری هاشمی ادامه داد: پارلمان شهری تهران حامی و پشتیبان برنامه‌های شهرداری است و از چین دعوت می‌کند تا از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری تهران دیدن کند.براساس این گزارش، مجمع همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران چین (چونگ کینگ) توسط شورای ارتقای تجارت بین‌المللی چونگ کینگ (CCPIT) و مجمع شهرداران آسیایی، به‌طور ویژه به میزبانی «شبکه تجاری چین و ایران» اتاق بازرگانی بین‌المللی چونگ کینگ در ۲۵ مهر ماه برگزار شد.

   انتقال تکنولوژی ساخت بوژی به ایران

دیروز مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز از انتقال تکنولوژی ساخت بوژی به کشور خبر داد و گفت: همچنین قرار بود تحویل واگن‌های مترو ۲۴ ماهه باشد که با رایزنی‌های صورت گرفته به یک سال کاهش یافت.

چمران در یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این روزها اتفاقات بزرگی برای تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی رقم خورده است، افزود: گزارش‌های نهایی پس از بازگشت شهردار تهران به پایتخت ارایه خواهد شد. از سال ۹۶ تأمین واگن برای مترو پیگیری می‌شد و مقرر شده بود ۲۰۰۰ دستگاه واگن بر اساس برنامه ششم توسعه خریداری شود که ۱۰۵۰ دستگاه به تهران اختصاص داشت.

وی افزود: اولین تفاهم‌نامه‌ای که امضا شد مبنی بر خرید ۶۳۰ دستگاه واگن برای تهران بود که از سال ۹۶ این برنامه وجود داشت و رییس‌جمهور چین نیز در سفر خود به ایران قرارداد خرید واگن را یکی از اولویت‌ها خوانده بود؛ اما به دلیل عدم پیش پرداخت عملیاتی نشده بود و در دوره ششم که آغاز شد عزم اعضای شورا و شهرداری جزم شد تا این قرارداد اجرایی شود.رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه یک میلیارد دلار رقم بالایی بود که به سختی محقق شد افزود: جلسات مختلف و تلاش‌های فراوانی صورت گرفت و نهایتا پس از مدت‌ها دو ماه پیش این تلاش‌ها به بار نشست و پیش‌پرداخت از سوی بانک شهر انجام و قرارداد منعقد شد.

نهایتا جمعه گذشته نیز با حضور شهردار تهران و همراهان ساخت واگن‌ها رسما آغاز شد که این موضوع را باید به مردم شهر تهران تبریک گفت. البته تبریک واقعی به مردم زمانی خواهد بود که واگن‌ها وارد خطوط شوند.وی ادامه داد: حمایت‌ها و همکاری‌هایی که در تمام مراحل دولت و رییس‌جمهور از این موضوع داشت قابل تقدیر است. رییس‌جمهور به ما قول دادند تامین واگن‌ها را پیگیری کنند که این پیگیری نهایتا عملیاتی شد.چمران تاکید کرد: ما به اتوبوس‌ها نیز به ویژه اتوبوس‌های برقی نیاز داریم و باید ببینیم تعاملات در این حوزه به کجا می‌انجامد.

در تماس‌های تلفنی گفتیم که ۷۹۱ واگن به ۱۰۵۰ دستگاه برسد تا بخش عمده‌ای از نیاز حمل و نقل را برآورده کنیم. امیدواریم این نیازها جبران شود تا شرمنده مردم نباشیم. مردم در باران، آفتاب و گرما با اتلاف وقت در ایستگاه‌های اتوبوس منتظر می‌مانند و شرمنده‌ایم که ۱۰ سال است به تهران اتوبوس داده نشده است.

در سال اول این کمبود احساس نمی‌شود و حالا که ۱۰ سال گذشته این کمبود قابل لمس شده است.وی با تاکید بر اینکه قراردادهای مختلف منعقد شده و امیدواریم اتوبوس‌ها به موقع تحویل داده شود افزود: امیدواریم جهادی عمل شود تا هر چه سریعتر اتوبوس‌ها تحویل داده شود.به گفته چمران، قرار بود تحویل واگن‌های مترو هم ۲۴ ماهه باشد که با رایزنی‌های صورت گرفته به یک سال کاهش یافت. موضوع دیگر که خبر خوشی است برای ما این بود که تکنولوژی ساخت بوژی به ایران انتقال یافت.رییس شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: شهر را نباید جناح‌های سیاسی اداره کنند. این شهر باید از سوی متخصصین اداره شود. تصمیمات و اقدامات به مرور زمان نتیجه می‌دهد و این نشان‌دهنده این است که برنامه‌ها باید بلندمدت و آینده‌نگر باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....