تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آبان 1402 - 12:12
کد خبر : 144550

فرار سرمایه از بورس با افزایش شایعه‌ها

فرار سرمایه از بورس با افزایش شایعه‌ها

طی سه سال اخیر بارها نوشته‌ایم که «بورس وضعیت خوبی ندارد!» «بی‌اعتمادی نسبت به بورس افزایش یافته است!» «خروج نقدینگی شدت گرفت و شاخص سقوط کرد!» اینها تنها بخشی از توصیف وضعیت تالار شیشه‌ای است که اغلب مسوولان امر این شرایط را قبول ندارند و می‌گویند این بازار وضعیت قابل قبولی دارد، درحالی که هر

طی سه سال اخیر بارها نوشته‌ایم که «بورس وضعیت خوبی ندارد!» «بی‌اعتمادی نسبت به بورس افزایش یافته است!» «خروج نقدینگی شدت گرفت و شاخص سقوط کرد!» اینها تنها بخشی از توصیف وضعیت تالار شیشه‌ای است که اغلب مسوولان امر این شرایط را قبول ندارند و می‌گویند این بازار وضعیت قابل قبولی دارد، درحالی که هر روز شاهد شدت گرفتن خروج نقدینگی از بازار سرمایه هستیم و فعلا مسکنی نتوانسته درد بازار را آرام کند. از سوی دیگر روز گذشته خبر شایعه برکناری رییس سازمان بورس در فضای مجازی منتشر شد.

به‌طور کلی بازار سرمایه روزهای تلخی را سپری می‌کند که به عقیده برخی از کارشناسان این تلخی از نبود نقدینگی سرچشمه می‌گیرد که کمبود نقدینگی در زمان کمبود اعتماد به وجود می‌آید.

سیگنال‌های مثبت زیادی در بازار سرمایه وجود دارد؛ اما بازار ترجیح می‌دهد از اخبار منفی پیروی کند و بی‌تفاوت از اخبار مثبت رد شود. طی زمان مذکور اخبار مثبت تنها به صورت روانی روی تالار شیشه‌ای تاثیر داشته و شاهد تاثیر واقعی اخبار مثبت نبودیم. برای نمونه چند روز پیش هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه شد اما این هزار میلیارد تومان تنها توانست به صورت روانی تاثیر مثبت داشته باشد و در حالت واقعی شاهد خروج نقدینگی از دایره معاملات بودیم.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، آمار منتشر شده توسط فعالین بازار سرمایه بسیار متفاوت است و نشان می‌دهد که بورس رکودی شده و هر وز شاهد خروج نقدینگی از چرخه معاملات هستیم. آمار روزانه حجم معاملات بورس و فرابورس از فروردین ۱۳۹۷ تا مهر ۱۴۰۲، نشان از چند ویژگی در سری زمانی حجم معاملات دارد. بررسی‌ها حاکی از این مساله است که تا اواخر سال‌۱۳۹۷، مجموع حجم معاملات در بورس تهران و فرابورس ایران بسیار اندک بوده و از اواخر بهار این سال، بورس و فرابورس شاهد جهش در حجم معاملات بوده‌اند. بررسی‌ها همچنین بیانگر این نکته است که در تمام این سال‌ها حجم معاملات بسیار پر نوسان بوده و از روند مشخصی پیروی نکرده است. آخرین جهش در حجم معاملات بورس و فرابورس در حدود ۲۰ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ اتفاق‌افتاده و پس از این تاریخ حجم معاملات رو به کاهش گذاشت که این روند کاهشی تا به امروز ادامه داشته است.

روز گذشته در ابتدای معاملات شاخص وضعیت بسیار بدی را تجربه کرد و در حال سقوط بود اما به گفته فعالان بازار سرمایه، در این روز صندوق تثبیت با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اجازه ریزش بورس را نداد!

  شایعه جدید برای بازار!

روز گذشته یک شایعه جدید در بازار سرمایه منتشر شد و براساس این شایعه اعلام شد که به علت قرمزهای پی در پی مجید عشقی، رییس سازمان بورس قرار است برکنار شود. روز چهارشنبه سه آبان ماه ۱۴۰۲ بار دیگر شایعه برکناری مجید عشقی به گوش رسید. این در حالی است که در هفته‌های اخیر بازار سرمایه با ریزش‌های هیجانی همراه بود و شاخص بورس در حوالی مقاومت ۲ میلیون واحد قرار گرفته است. ابوذر سروش از مدیران بانک مرکزی نامی است که این‌بار به عنوان جایگزین عشقی معرفی می‌شود. با این اوصاف باید دید، این‌بار هم شایعه استعفا یا برکناری عشقی تکذیب شده یا بالاخره این مدیر آرام سازمان بورس بعد از حدود ۲ سال قرار است با ریاست سازمان بورس خداحافظی کند!؟

مجید عشقی ۲۱ مهر ماه سال ۱۴۰۰ سکانداری سازمان بورس را از دهقان دهنوی گرفت و در این مدت بارها شایعاتی مبنی بر برکناری او به گوش رسید. خبر استعفای عشقی در ۳۰ آبان ماه سال گذشته را می‌توان یکی از جدی‌ترین این موقعیت‌ها دانست که حتی شنیده شد وزیر اقتصاد با این استعفا موافقت کرده و از محمد رضوانی فر به عنوان رییس جدید سازمان بورس نام برده شد.

در آن زمان به نظر می‌رسید مجموعه‌ای از عوامل از جمله فشار برخی نمایندگان مجلس از جمله رییس کمیسیون اقتصادی، عملکرد کلی سازمان بورس در دوره مدیریت عشقی و بلاتکلیف ماندن موضوعاتی مثل آزادسازی سهام عدالت، تاخیر در ارایه بسته حمایت از بورس و بعد از افزایش گسترده اعتراض‌ها در میان اهالی بازار سرمایه، کاهش فشارها روی وزیر اقتصاد در شرایط فعلی نامطلوب اقتصادی کشور از جمله دلایل برکناری یا استعفای مجید عشقی از مدیران نزدیک به احسان خاندوزی باشد. با این حال در نهایت اخبار تکذیب و مجید عشقی از صندلی ریاست بلند نشد.

مرداد ماه شایعه بعدی برکناری عشقی به گوش رسید و این‌بار از محمد فطانت به عنوان جایگزین او نام برده شد. البته از فطانت در شرایطی نام برده شد که او حتی در ایران هم نبود. و همین مساله خیلی زود به شایعه برکناری عشقی پایان داد.

   بازار از دریچه معاملات

طی معاملات آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، شاخص کل بورس تهران هزار و ۷۳۲ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۲ هزار و ۷۳ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۵۸۲ واحد در رقم ۶۷۶ هزار و ۷۲۷ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با رشد ۶ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۵۷۵ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با صعود ۳۵۰ واحد به سطح ۱۲۰ هزار و ۱۷۴ واحد رسید.

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هفتمین روز متوالی منفی شد و ۲۷۲میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. نماد شستا بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن ۵۶ میلیارد تومان بود. پس از شستا، نمادهای ثفارس، وبملت، خساپا و فولاد بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در میان گروه‌ها نیز، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، شیمیایی‌ها و پالایشی‌ها بیشترین خروج سرمایه حقیقی را ثبت کردند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای نیان، وآیند، سبهان، ساوه و ثرود تعلق داشت.

روز چهارشنبه فولاد، بوعلی، ومعادن، شپنا، فملی و فارس نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل حکشتی، پارس و ثفارس از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای ساوه، شگویا و سپیدار بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای ارفع، هرمز و دماوند بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد شستا بیشترین تراکنش را داشت و سصفها و حکشتی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نیان، کرمان و بمولد بیشترین تراکنش را داشتند.

روز چهارشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به ۷ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۴۹ میلیارد تومان بود که ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۴ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۱۸۶ میلیارد تومان رسید.

پس از شستا، ثفارس بیشترین ارزش معاملات را داشت و حکشتی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبملت و ثشاهد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد ۹۵۳ میلیون و ۸۹ هزار و ۶۰۰ سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد کرمان و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات چهارشنبه، ۴۷ نماد صف خرید داشتند و ۸۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۶۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۳۱ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۶ درصدی به ۴۳۰ میلیارد تومان رسید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....