تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آذر 1402 - 20:32
کد خبر : 149143

ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در چین رکورد زد

ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در چین رکورد زد

به گفته کارشناسان، ظرفیت نصب شده انرژی تجدیدپذیر چین در ماه اکتبر با ثبت رکوردی بالا به ۱٫۴ میلیارد کیلووات رسید که در مقایسه با اکتبر سال گذشته یک رشد ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد و حدودا نیمی از کل انرژی کشور را به خود اختصاص داد که نشان دهنده انتقال سریع چین به سوی

به گفته کارشناسان، ظرفیت نصب شده انرژی تجدیدپذیر چین در ماه اکتبر با ثبت رکوردی بالا به ۱٫۴ میلیارد کیلووات رسید که در مقایسه با اکتبر سال گذشته یک رشد ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد و حدودا نیمی از کل انرژی کشور را به خود اختصاص داد که نشان دهنده انتقال سریع چین به سوی یک ساختار انرژی سبزتر است.

این کارشناسان تاکید کردند در عین حال شرکت‌های انرژی در حال ورود به مرحله‌ای از رقابت تسریع یافته هستند به گونه‌ای که شرکت‌های فناورمحور که سرمایه گذاری‌های پژوهشی خود برای ارتقاء عملکرد تولید و بازده تولیدی را شدت می‌بخشند، سوار بر این موج خواهند شد.

داده‌های «سازمان ملی انرژی چین» در روز پنجشنبه نشان داد که نیروگاه‌های برق‌آبی دارای ظرفیت ترکیبی ۴۲۰ میلیون کیلوواتی (برق‌آبی متعارف ۳۷۰ میلیون کیلووات و برق‌آبی ذخیره پمپی ۵۰٫۰۴ میلیون کیلووات)، برق بادی ۴۰۴ میلیون کیلووات، فتوولتائیک ۵۳۶ میلیون کیلووات و برق زیست‌توده ۴۴ میلیون کیلووات بوده است.

بر اساس داده‌های این سازمان، پیش بینی می‌شود تا پایان سال، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر در چین از ۱٫۴۵ میلیارد کیلووات فراتر رفته و ظرفیت‌های برق بادی و فتوولتائیک جمعا از یک میلیارد کیلووات عبور کند.

«جوئو جی» مدیرعامل و رئیس سازمان غیرانتفاعی «بنیاد انرژی» گفت که چین ظرفیت تولید جهانی و سهم بازار را در حوزه‌های مختلف انرژی‌های جدید، مانند فتوولتائیک، انرژی باد دریایی، باتری‌ها، خودروهای برقی و انتقال جریان مستقیم با ولتاژ فوق‌العاده بالا رهبری می‌کند.

«جیانگ یالی» تحلیلگر خورشیدی در موسسه تحقیقات انرژی موسوم به «بلومبرگ‌ان‌ای‌اف» می‌گوید: چین مسئول بیش از ۷۵ درصد زنجیره تامین جهانی فتوولتائیک است و حجم صادرات این محصولات چین مطابق با رشد جهانی افزایش چشمگیری داشته است.

جیانگ تاکید کرد: چین متاثر از اهداف کربن‌زدایی و تقاضای بازار صعودی دارای یک زنجیره تامین کامل چرخه عمر در تولید تاسیسات فتوولتائیک است که از اثر مقیاس آشکار بهره می‌برد. در عین حال فناوری تولید انرژی فتوولتائیک به سرعت در حال توسعه است به گونه‌ای که به شکل قابل توجهی هزینه‌ها را کاهش داده و به این کشور نقشی پیشرو در زنجیره تامین جهانی فتوولتائیک بخشیده است.

جوئو جی نیز گفت بیشتر توانمندی‌های فنی مرتبط با انرژی‌های جدید چین با هزینه‌های نسبتا پایین به یک سطح رقابتی بین‌المللی رسیده‌اند.

وی افزود شرکت‌ها به شکلی مستمر سرمایه گذاری‌های خود برای پیشبرفت فناوری توسعه بازار را افزایش داده‌اند.

رئیس سازمان غیرانتفاعی «بنیاد انرژی» همچنین تاکید کرد که توسعه سریع چین در صنعت انرژی جدید از جانب یک بخش تولیدی قدرتمند حمایت می‌شود. با این وجود در حال حاضر صنایعی مثل باتری‌ها و دیگر بخش‌های تولید تجهیزات کم‌کربن در حال تجربه مشکلات کوتاه مدت مازاد ظرفیت هستند.

کارشناسنان برای رقابت‌پذیر ماندن به شرکت‌ها توصیه می‌کنند بهتر است سرمایه گذاری‌های پژوهشی را افزایش داده و بر بهبود کیفیت و بازده تولید تمرکز کنند.

«جو گونگ‌شان» رئیس شرکت بزرگ فتوولتائیک موسوم به «هلدینگ گلدن کونکورد» گفت: در حالی که صنعت انرژی جدید برای تداوم رشد بالا در سال جاری میلادی آماده است اما با مجموعه چالش‌هایی نیز روبروست. قیمت‌ها در زنجیره‌های فتوولتائیک و صنعت ذخیره انرژی مداما در حال کاهش هستند که نشان دهنده دوره‌های مازاد ظرفیت موقت است.

جو ادامه داد: با این وجود ظرفیت مازاد یک مرحله طبیعی در اقتصادهای بازار محسوب می‌شود. مواجهه با رقابت در عین آمادگی برای حذف احتمالی یک بُعد جدایی ناپذیر از تکامل صنعت است.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها باید تلاش‌های پژوهشی خود را تقویت بخشند، افزود با آماده شدن صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر برای یک تغییر اساسی، شرکت‌های متکی به محصولات تخصصی و توسعه با کیفیت بالا که توسط نوآوری‌های فناورانه هدایت می‌شوند، پیشتاز خواهند بود.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....