تاریخ انتشار : جمعه 29 مرداد 1400 - 22:56
کد خبر : 57933

ضرورت اصلاح اساسنامه سازمان صنایع کوچک

ضرورت اصلاح اساسنامه سازمان صنایع کوچک

اصلاح اساسنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران : فرصتها و مزایا ا️قتصاددان: حمیدرضا خانپور ، رئیس هئیت مدیره و مدیر عامل شهرکهای صنعتی استان قزوین در گفتگوی تلفنی با رادیو گفتگو پیرامون کیفیت و چگونگی ” اصلاح اساسنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی” و تصویب اساسنامه جدید توسط هیات محترم

اصلاح اساسنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران : فرصتها و مزایا

ا️قتصاددان: حمیدرضا خانپور ، رئیس هئیت مدیره و مدیر عامل شهرکهای صنعتی استان قزوین در گفتگوی تلفنی با رادیو گفتگو پیرامون کیفیت و چگونگی ” اصلاح اساسنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی” و تصویب اساسنامه جدید توسط هیات محترم وزیران به ریاست جناب آقای رئیسی در نخستین روزهای شروع دولت سیزدهم ، اعلام داشت: این اصلاح اساسنامه گرچه دیر هنگام ولی یک ضرورت بود، آنهم در بازه زمانی شرایط کرونا و بحرانهای متواتر حاصل از در تولید و صنعت بود.

قانون و اساسنامه سازمان صنایع کوچک مربوط به سال ۱۳۶۲ و ۶۳ بوده و با توجه به شرایط اقتصادی – صنعتی و متغیرهای چون اصل خصوصی سازی و مشارکت ذینفعان ، تعاملات در دو سطح واردات و صادرات با بازارهای سرمایه و کالا و عومل دیگر ، بازتعریف در اساسنامه ضرورتی انکار ناپذیر بوده است. از سوئی در راستای عملیاتی نمودن رونق تولید و سیاستهای معطوف به اشتغال و تولید دولت مستقر و تاکید ریاست محترم جمهور بر ارتقای تولید در شرکتهای تولیدی و صنعتی در دوران بحرانهای مالی و اپیدمی کرونا که باعث تقلیل فضای تولید شرکتهای کوچک و متوسط شده ، اصلاح اساسنامه به سمت و سوی جدیدی در راستای حمایت ساختاری بنگاههای صنعتی ، سوق پیدا نموده است.

با بذل توجه به صنایع کوچک باید عرض نمود که مجامع اقتصادی و صنعتی بین المللی ، صنایع کوچک را ستون فقرات اقتصاد دانسته و این در حالی است که با بیش از ۲۴ میلیون شرکت کوچک و متوسط ، نیمی از تولید ناخالص ملی اتحادیه اروپا توسط این شرکتها بدست می آید ، بنابراین اتحادیه اروپا علاوه بر رفع موانع تولید برای انها ، بر دو عنصر اساسی قطع بوروکراسی و تمرکز بر بازارهای سرمایه و ارائه تسهیلات به آنها تمرکز شدیدی نموده است.

در حال حاضر و در بحران پاندمی کرونا متغیرهایی همچون تخصیص بودجه و بسته های تشویقی مانند فراهم کردن زیرساخت های مناسب، قیمت گذاری پائین زمین ، کاهش بازه زمانی فرآیند مجوز و… شرط لازم برای حیات صنایع کوچک است و عامل بقاء و ماندگاری ، تاب آوری شرکتها با استفاده از تلفیق دو محیط داخلی و خارجی و به روز نمودن اقتصاد ، بازار و فرهنگ دیجیتال شرکت هاست.

به طور کلی در این اصلاحیه منج موضوع ، برجسته است که البته این موضوعات و یا عدم بکارگیری آنها می تواند باعث ارتقاء و یا تقلیل صنایع کوچک باشد.

به موجب اصلاح اساسنامه مذکور پنج مفهوم کلیدی یعنی ۱-مطالعه ، بررسی و برنامه ریزی همه جانبه جهت احداث شهرکهای صنعتی ، تولیدی ۲-توسعه صنایع کوچک ۳-مشارکت بخش خصوص – عمومی ۴-افزایش سرمایه سازمان ۵ -اصلاح حامل های انرژی موارد مهمی هستند که می توانند راهبرد بقاء و رشد و توسعه شهرکهای صنعتی و شرکتهای مستقر را تضمین نمایند.

در خصوص برنامه ریزی همه جانبه ، طبیعتاً این موضوع ، ارتباط مستقیمی با حکمرانی صنعتی – اقتصادی و مباحث مربوط به جغرافیای صنعتی و اقتصادی استانها ، اکولوژی و زیست بوم استانهاست و جهت اجرای هر سیاستی نیاز به مطالعات آمایشی مطلوب ، ضرورتی اساسی است .

در ارتباط با توسعه صنایع کوچک ، در حال حاضر باید به سیاست حفظ وضع موجود و استقرار و بقاء آنان توجه داشت ، سپس به فکر توسعه بود ، چرا که بخشی از صنایع در حال حاضر ، تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند . بنابراین حیات و بقاء آنها ، راهبرد اصلی را باید تشکیل دهد.

در خصوص مشارکت بخش خصوص – عمومی نیز باید عنوان نمود ، این تعامل بین دو بخش ، نکته مهمی است چرا که استفاده از ظرفیت بخش خصوصی باید همه جانبه استفاده نمود . هم برای بقاء شرکتها و هم جهت اشتغالزائی توسط بخش خصوصی و توسعه شهرکهای صنعتی غیر دولتی

اما در خصوص افزایش سرمایه سازمان باید گفت به موجب اصلاح اساسنامه، مبلغ سرمایه سازمان تقریباً به دو برابر می رسد که این حاوی پیام مهمی برای آینده سرمایه گذاری سازمان است . گرچه باید با توان بخش خصوصی ، تسهیل گری و سرمایه گذاری در حجم وسیع ، سرمایه سازمان را تا بیست هزار میلیارد تومان نیز افزایش داد .
اصلاح حامل های انرژی نیز مورد کلیدی مستتر در اصلاح اساسنامه است .این موضوع یکی از چالش های اساسی و همیشگی صنایع کوچک بوده که می تواند دستور کار مناسبی برای ارتقای شهرکهای صنعتی باشد ، ولی نیاز به دستور العمل های اجرائی و هماهنگی بین بخشی در میان نهادهای تصمیم ساز را دارد.

با توجه به نکاتی که عرض گردید ، اقدامات حمایتی ساختاری توسط حکمرانی صنعتی ، رکنی ضروری است که می توان آنها را در طول مفاهیم جدید اصلاح اساسنامه و چند مقوله کلی ذیل ، تقسیم نمود:

-پشتیبانی از دیجیتالیزه کردن فرآیندها از جمله دورکاری ( tele working) و فروش الکترونیکی ( E-Sales)
– حمایت از نوآوری و توسعه فناوری، به جهت حمایت از رقابت گسترده تر تمرکز می کند.
– پشتیبانی از افزایش مهارت و ارتقای مهارت شاغلین در محیط واقعی کار
– پشتیبانی از شرکت های نوپا، دانش بنیان و استارتاپ ها
– پشتیبانی از یافتن بازارهای جایگزین جدید
در پایان ضمن تشکر از توجه ویژه صدا و سیما و رادیو گفتگو در هفته حمایت از صنایع کوچک به جهت این مصاحبه ، باید عنوان نمود استراتژی بقاء ، بازتولید و ارتقاء بنگاههای خرد و متوسط در بحرانهای ادواری و مشخصاً اپیدمی کرونا ، نیاز به تعامل دو سویه محیط داخلی شرکتها و حمایتهای ساختاری بازار سرمایه و فاینانس دارد که امیدوارم با اصلاح اساسنامه و ورود تفکرات پیشرو و انقلابی در دولت مستقر ، پیشران راهبردها و سیاستهای جدید حمایتی گردد و برنامه ریزی منسجم برای فراهم آوردن تزریق واکسن
کرونا برای کلیه کارگران و مدیران ارجمند واحدهای تولیدی و صنعتی در دستور کار قرار گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....