تاریخ انتشار : یکشنبه 7 فروردین 1401 - 18:49
کد خبر : 82418

شکست سنگین مقتدی و حامیانش در پارلمان عراق

شکست سنگین مقتدی و حامیانش در پارلمان عراق

مقتدی صدر برای آن که دامادش سید جعفر صدر را به نخست وزیری برساند، حاضر شد بر ریاست جمهوری چهره حامی رفراندوم تجزیه عراق و نزدیک به اسرائیل اجماع کند. اقتصاددان: جلسه امروز پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور به حد نصاب نرسید. در این جلسه ائتلاف صدر، بارزانی و حلبوسی نهایت تلاش خود را

مقتدی صدر برای آن که دامادش سید جعفر صدر را به نخست وزیری برساند، حاضر شد بر ریاست جمهوری چهره حامی رفراندوم تجزیه عراق و نزدیک به اسرائیل اجماع کند.

اقتصاددان: جلسه امروز پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور به حد نصاب نرسید. در این جلسه ائتلاف صدر، بارزانی و حلبوسی نهایت تلاش خود را به کار بردند تا ۲۲۰ نماینده (معادل دو سوم) را در پارلمان گرد آورده و ریبر احمد شخصیت نزدیک به اسرائیل را رئیس جمهور عراق کنند.

️جالب اینجاست که هر نماینده مستقلی که وارد پارلمان میشد علنا ۲ میلیون دلار از طرف بارزانی دریافت می کرد تا به هر شکل ممکن ریبر احمد را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کند ( در عراق دادن رشوه برای چنین اموری کاملا عادی است).

در مورد ریبر احمد این نکته را باید ذکر کرد که ۱۰ سال مسئولیت های مهم امنیتی در کردستان عراق داشته و رابطه ای بسیار نزدیک با اسرائیل برقرار ‌کرده و برگزار کننده کنفرانس عادی سازی رابطه با تل آویو بوده است.

نکته جالب تر اینجاست که مقتدی صدر برای آن که دامادش سید جعفر صدر را به نخست وزیری برساند، حاضر شد بر ریاست جمهوری چهره حامی رفراندوم تجزیه عراق و نزدیک به اسرائیل اجماع کند.

اما تمام تلاش های مقتدی، بارزانی و حلبوسی که با حمایت های سیاسی و مالی آمریکا، انگلیس، سعودی، امارات و … انجام میشد با تلاش های چهارچوب هماهنگی با شکست مواجه شده و آبستراکسیون نوری مالکی و حامیانش نتیجه داشت و جلسه پارلمان از حد نصاب افتاد.

این در حالی است که کشورهای خارجی بیشترین تلاش را در جهت انتخاب ریبر احمد به ریاست جمهوری انجام داده بودند و کار را تمام شده می دانستند.

اهمیت موفقیت آمیز این آبستراکسیون برای رئیس چهارچوب هماهنگی و حامیانش تا حدی بود که در خانه نوری مالکی شیرینی پخش شد.

پیام اتفاق امروز این بود که کشورهای غربی و عربی نمی توانند با پول خرج کردن و حمایت از مقتدی صدر، دولتی غرب گرا را روی کار آورند و بدون در نظر گرفتن چایگاه چهارچوب هماهنگی و چهره های مقاومت عراق، رئیس جمهور و نخست وزیر در این کشور تعیین نخواهد شد.

اما سناریوهای آینده چیست؟

مقتدی ۲ راه پیش روی خود می بیند؛ ابتدا ائتلاف با چهارچوب هماهنگی و تشکیل فراکسیون اکثریت شیعه و در نتیجه انتخاب نخست وزیر و اجماع بر گزینه ریاست جمهوری در درون این جریان.

و دوم آن که جریان صدر به اپوزیسیون تبدیل گردد و بپذیرد که چهارچوب هماهنگی فراکسیون اکثریت است؛ چیزی که در جلسه اول پارلمان رسما اعلام شد اما مقتدی، بارزانی و حلبوسی با دور زدن قانون قصد داشتند بدون تعیین ائتلاف اکثریت شیعه و تطمیع نمایندگان مستقل و جدای از گرفتن نظر سایرین، ریاست جمهوری و نخست وزیری را انتخاب نمایند که تیر آنها امروز به سنگ خورد.
شنیده شده به زودی حلبوسی رئیس مجلس عراق به ایران می آید که بدون تردید در راستای رایزنی با جمهوری اسلامی بر سر خروج از بن بست خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....