تاریخ انتشار : سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 - 19:21
کد خبر : 124463

شناخت و زیست نخبگان

شناخت و زیست نخبگان

در هجدهمین جلسه از سلسله جلسات سازمان مردم نهاد نخبگان ایران با موضوع: شناخت و زیست نخبگان برگزار شد: مدیر جلسه: جناب آقای دکتر مهرداد کرمپور جلسه را با این سوال از جناب آقای دکتر مهدی نجات نیا آغاز نمود که راه حل جلوگیری از خروج نخبگان؛ در وهله اول شناخت نخبگان و پذیرش آنها

در هجدهمین جلسه از سلسله جلسات سازمان مردم نهاد نخبگان ایران با موضوع: شناخت و زیست نخبگان برگزار شد:
مدیر جلسه: جناب آقای دکتر مهرداد کرمپور جلسه را با این سوال از جناب آقای دکتر مهدی نجات نیا آغاز نمود که راه حل جلوگیری از خروج نخبگان؛ در وهله اول شناخت نخبگان و پذیرش آنها از سوی جامعه ممکن است.
اقتصاددان :  برای جلوگیری از خروج نخبگان بایستی حقوق نخبگان رعایت گردد و در گام بعدی دیگر نخبگان را زیر چتر حمایتی قرار گیرد و به لحاظ اقتصادی مورد حمایت قرار گیرند. قانون‌گذاران بایستی حمایت از نخبگان را در راس هر برنامه قرار دهند. ایشان در خصوص خروج نخبگان از کشور اظهار نمودند که دولت بایستی دستورالعمل هایی در جهت رفع موانع سر راه نخبگان را بردارد. یکی از دلایل خروج نخبگان عدم امنیت اشتغال و اقتصاد در زمینه ساخت ابتکارات، ایده پردازی و نوآوری نخبگان است. گروهی از جامعه نخبگان در شرایط فعلی مشکل معیشت دارند و رفاه گروهی دیگر در خطر است.

با پرسش مدیر جلسه جناب آقای دکتر مهرداد کرمپور از کارشناس جلسه جناب آقای پروفسور مرتضی پدریان جونی در خصوص راه‌های شناخت نخبگان:
ایشان در پاسخ موضوع رو با این سه مولفه آغاز نمودند:
۱.افراد کاریزما
۲. افراد برگزیده
۳. افراد نخبه
ایشان در صحبت‌های خود گفتند که جایگاه فعلی مدیران کشور از مولفه افراد برگزیده است. این افراد از آن دسته افرادی هستند که شخصیتی چسبیده دارند تا اینکه چکیده‌ی یک مجموعه باشند.
ایشان گفتند متاسفانه جامعه ما مملو از نخبگانی هستند که نمی توانند افرادی توانمندتر از خودشان را ببینند و در صدد ضربه زدن، سنگ‌اندازی جلوی پای نخبگان و روشنفکران جامعه هستند.
ایشان در مورد خروج نخبگان اظهار داشتند که زمانی می توان جلوی خروج نخبگان را از کشور بگیرم که پخمگان در جایگاه مدیریت کشور نباشند.
مدیرجلسه: با پرسش از جناب آقای پروفسور مجیدبیک محمد لویی این طور آغاز نمودند:
حمایت از نخبگان وچگونگی و راهکارهای جذب حداکثری نخبگان خارج و داخل کشور سوال پرسیده شد؟
و در پاسخ ایشان نسبت به شآن ومقام ومنزلت نخبگان کشور مواردی از قبیل حمایت صد درصدی دولت چه ازنظر انگیزش معنوی وانگیزش مادی وتامین هزینه های زندگی نخبگان در حد متعارف ونداشتن دغدغه مخارج زندگی با تورم کنونی که باعث درگیر شدن نخبگان به مسئله معیشت میگردد وعدم استفاده بهینه از وجود نخبگان در زمینه های اجتماعی،سیاسی،اقتصادی،علمی، احکام دینی،فرهنگی،ورزشی،صنعتی، پزشکی وسایر مواردی که مد نظر عوامل دولتمردان میباشد حداقل در زمینه های مشاوره بعنوان تصمیم ساز در تمامی وزارتخانه ها وادارات کل و سازمانها بعنوان افراد موثرجهت حضور در اطاق فکر دستگاههای دولتی ازطرف یک مقام عالی رتبه کشوری دعوت نمایند و احکامی در مدت دولت وقت جهت رسمیت یافتن حضور نخبگان در اطاق فکر وزارتخانه ها و یا ادارات کل وسازمانها بر حسب ضرورت صادرگردیده تا مواردی که بعنوان یک لایحه از طریق دولت به مجلس ویا بعنوان بخشنامه به سایر نهادها وسازمان ها ارائه گردیده و بعنوان یک قانون لازم الاجرا تصویب وبه دولت جهت اجرای موازین قانونی ابلاغ میگردد،حتما لایحه‌های ارایه شده به مجلس پس ازتایید نخبگان در اطاق فکر دستگاه‌های دولتی این امر مهم سرانجام بپذیرد. تا مردم شریف ایران مطلع باشند که هر قانونی که در مجلس ایران تصویب میشود یک هجمه طوفان فکری ازنخبگان درپس قانون تصویب شده وجود دارد.
دررابطه با جذب نخبگان خارجی ویا بعضا نخبگان داخلی که عزم مهاجرت به سایر کشورها را دارند، و به نوعی یاس وناامیدی از آینده حضور و اقامتشان در کشور ایران در اذهان وجود دارد، خواهشمندیم که عوامل دولتمردان وعده های توخالی و دور از واقعیت را در هیچ یک از تریبون های رسانه ها اعم از مجازی و واقعی اعلام نفرمایند وسخنانی که ایراد میفرمایند روی اصول و قاعده ومنطقی با رعایت قوانین کشور باشد. تا خدای ناکرده هیچ گونه شک وشبهه‌ای جهت تنویر افکار عمومی وبخصوص جوامع نخبگان ایجاد نگردد.
با پرسش سوال از دیگر کارشناس محترم جلسه جناب آقای پروفسور بهنام ملکی در خصوص وضعیت فعلی نخبگان پرسید:
ایشان با اشاره به وضعیت نخبگان اضافه نمودند که متاسفانه جایگاه عدالت اجتماعی با مافیای اجتماعی عوض شده است و هیچ‌گونه اراده‌ای برای برخورد با مدیران ناکارآمد وجود ندارد؛ ایشان با اشاره به مدت زمانی که بنده معاونت بنیاد ملی نخبگان کشور را داشته‌ام از هیچ خدمتی فرو گذاری نکرده‌ام. حتی در زمان معاونت بنده در سال ۸۴ الی ۸۵ به شخصه مبلغ صدو پنجاه‌میلیارد ریال از شخص رییس جمهور برای حمایت از نخبگان در خواست کرده بودم که ایشان هم به حساب بنیاد ملی نخبگان واریز نمودند در آن زمان بنده از معاونت بنیاد‌ کناره گیری کردم و نمیدانم تکلیف آن پول چه شد.

بنده به شخصه بیش از صدها نخبه ارزشمند کشوری را زیر پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار دادم. ایشان اضافه نمودند که بزرگترین معضل کشور دروغ است، اگر دروغ در جامعه نباشد می توان به توسعه و پیشرفت جامعه امیدوار بود.
در آخر ایشان اشاره‌ای به حذف امضاهای طلایی کردند و گفتند که معضل اقتصادی جامعه ما عدم حذف امضاهای طلایی است که اگر این میسر گردد می توان به آینده کشور امیدوار بود.

مدیر جلسه در خصوص وضعیت زیست نخبگان و کارآفرینی از جناب آقای دکتر سید حسن قدیری سوال پرسیدند:
ایشان در پاسخ به سوال مدیر جلسه: اشاره نمود که نخبگان جامعه در هر حوزه میتوانند با کسب مهارت گام اولیه را برای توسعه کسب و کار خود بردارند ، علاقمندانی که به حوزه کارآفرینی علاقمندند با تلاش و زحمت و کسب مهارت لازم با توجه به نیازهای جامعه کسب درآمد کنند.
ایشان با اشاره به اینکه وضعیت کسب وکارها با توجه به شرایط فعلی اقتصادی ضعیف است ، این مسئله زحمت کارآفرینان را صدچندان کردند.
در آخر همه کارشناسان محترم به این موضوع اشاره نمودند که راه‌حل خروج از شرایط فعلی و حرکت در مسیر بهبود شرایط، اول از همه بایستی نهضت صداقت در کشور ایجاد گردد و بعد عدالت اجتماعی ایجاد گردد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....