تاریخ انتشار : دوشنبه 22 فروردین 1401 - 19:53
کد خبر : 84078

شمارش معکوس برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا؟

شمارش معکوس برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا؟

پس از ماه‌ها وعده درباره آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی، بالاخره به نظر این اتفاق در حال تحقق است. اما نکته مهم آن است که وزیر امور خارجه بارها آزادسازی منابع مسدود را شرطی برای پذیرش گفت‌وگوی رودررو با واشنگتن مطرح کرده بود. با این حال نکته جالب توجه آن است قیمت

پس از ماه‌ها وعده درباره آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی، بالاخره به نظر این اتفاق در حال تحقق است. اما نکته مهم آن است که وزیر امور خارجه بارها آزادسازی منابع مسدود را شرطی برای پذیرش گفت‌وگوی رودررو با واشنگتن مطرح کرده بود.

با این حال نکته جالب توجه آن است قیمت دلار در تهران امروز تنها ۱۰۰ تومان کاهش را تجربه کرد و همچنان بالای مرز ۲۸ هزار تومان که دیروز به آن صعود کرده بود رسید.

Loading...

 

وزیر امور خارجه عمان به تهران می‌آید

به نظر می‌رسد این دلارها قرار است از کانال عمان به دست ایران برسند. پایگاه خبری «العربی الجدید» امروز نوشت که «بدر بن‌حمد البوسعیدی» فردا (سه‌شنبه) در صدر هیاتی وارد تهران خواهد شد.

ایرنا در این خصوص می‌نویسد: منابع خبری در ارتباط با این خبر جزییات بیشتری نداده‌اند، اما برخی گزارشات رسانه‌ای حاکی از آن است که این سفر بدر بن حمد البوسعیدی به آزاد شدن بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران مربوط می‌شود.

 

حرف وزارت خارجه دو تا شد

اما خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده از مطرح شدن تا تایید بی‌حاشیه نبود. نخست چهارشنبه گذشته برخی فعالان رسانه‌ای داخلی آن را مطرح کردند. دیروز با تایید ایرنا، خبرگزاری دولت این موضوع جدی‌تر شد.

اما نکته عجیب تکذیب این خبر و اظهار بی‌اطلاعی از سوی سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در کنفرانس خبری صبح امروز بود. او گفته بود «من بی‌اطلاع هستم. دستگاه دیپلماسی اطلاعی ندارد و فردا سفری در دستورکار قرار ندارد».

اما ساعتی بعد ایرنا و تسنیم به نقل از خود خطیب‌زاده این خبر را صحیح دانستند و نوشتند «این خبر درست است و تا پایان هفته بخشی از منابع ایران آزاد می‌شود و هیأتی عالی‌رتبه در این زمینه به تهران سفر می‌کند». گویی که سخنگوی وزارت خارجه ابتدا در جریان این موضوع نبوده و در عرض یک ساعت خبری که ابتدا تکذیب کرده بود را تایید کرد.

 

آزادسازی دلارها شرط امیرعبداللهیان برای مذاکره مستقیم بود

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  امیرعبداللهیان روز یکشنبه گفته بود: بارها که آنها (آمریکا) بر مذاکره اصرار کردند، ما به آنها گفتیم اگر واقعا حسن نیت دارید قبل از هرگونه توافقی یکی دو مورد از موضوعات عملی و ملموس را ارائه کنید، مثلا بخشی از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران نزد بانک‌های خارجی آزاد شود.

نکته مورد سوال آن است که چرا با وجود مطرح بودن احتمال آزادسازی این منابع البته به صورت غیررسمی از هفته گذشته، دیروز وزیر امور خارجه همچنان خواستار حسن نیت نشان دادن آمریکا شد.

وزیر امور خارجه همچنین با بیان این‌که ما از طرف آمریکایی مطالبه وام و پول نکردیم، پول ملت خودمان آزاد شود، خاطرنشان کرد: یا اگر واقعا پیام‌های مکرری که آقای بایدن ارسال می‌کند که برای لغو تحریم‌ها و توافق در وین و بازگشت به برجام حسن نیت دارد؛ اگر این صحت دارد، به جای این‌که در ماه‌های گذشته سه تا چهار بار برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را تحریم کنند، بیایند یک مورد از تحریم‌ها را با یک فرمان اجرایی به نشانه حسن نیت لغو کنند.

او نخستین بار این شرط را در مهر ۱۴۰۰ مطرح کرد زمانی که گفت «من در آنجا (نیویورک) بودم و آمریکایی‌ها تلاش کردند خیلی از کانال‌ها را باز کنند و به یک شکلی تماسی با من بگیرند و پیام‌هایی را منتقل کنند. به یکی از کسانی که حامل پیام بود گفتم اگر نیت واقعی دارند بخشی از اموال ما مثلاً ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مربوط به خود ما را در بانک‌های خارج از کشور را آزاد یا با کشور برگردانند».

دو هفته پیش نیز وزیر امور خارجه تکرار کرد: «اگر بایدن حسن نیت دارد روی زمین و در عمل نشان دهد مثلا ۱۰ میلیارد دلار از اموال ما نزد بانک‌های خارجی را که گروگان گرفته‌اند آزاد کنند».

 

مذاکره مستقیم می‌شود؟

همانطور که اشاره شد امیرعبداللهیان بارها آزادسازی پول‌های بلوکه شده در خارج از کشور را سیگنالی از حسن نیت آمریکا و شرطی برای مذاکره رودررو مطرح کرده بود. اما وزارت امور خارجه در هفته‌های گذشته بارها گفته بود دیگر نیاز به مذاکره بیشتر نیست و اگر قرار بر بازگشت به وین باشد، برای نهایی کردن توافق خواهد بود، نه مذاکره بیشتر.

بنابراین مشخص نیست که آیا حل اختلافات باقی‌مانده واقعا نیازمند رایزنی بیشتر و چه بسا مستقیم هست یا نه. اما با توجه به اینکه تاکنون گره‌های موجود حل نشده‌اند، شاید نیاز به جمع شدن تهران و واشنگتن دور یک میز باشد.

یکی از مسائل اصلی باقی مانده موضوع رفع تحریم‌های سپاه و خروج آن از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکاست. اما طبق گفته امروز خطیب‌زاده موضوعات باقی مانده تنها یک مسأله نیست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....