تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 - 12:27
کد خبر : 129546

سیستم قیمت‌گذاری فصلی نفت لغو می‌شود

سیستم قیمت‌گذاری فصلی نفت لغو می‌شود

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۳۰ خرداد ۱۳۵۳؛ سیستم قیمت‌گذاری فصلی نفت لغو می‌شود

منابع صلاحیت‌دار در کیتو پایتخت «اکوادور» که اخیرا محل اجتماع وزیران نفت کشورهای عضو اوپک بوده است، فاش کردند که دولت عربستان سعودی در نظر دارد به میزان ۱۰۰ درصد عملیات شرکت نفت عربستان و آمریکا (آرامکو) را استحصال کند.

احمد زکی یمانی، وزیر نفت عربستان سعودی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت را مطمئن کرده است که دولت متبوع وی بعد از رساندن سهم‌الشرکه خود در آرامکو به میزان ۱۰۰ درصد تمام نفتی را که تولید خواهد کرد به بهای تقریبا ۱۰٫۷۰ دلار در بشکه خواهد فروخت. این نرخ معادل ۹۳ درصد قیمت اعلام شده جاری نفت خام خواهد بود که در حال حاضر هر بشکه ۱۱٫۶۵ دلار است.

دکتر جمشید آموزگار که برای شرکت در کنفرانس وزیران نفت اوپک به کیتو رفته است، پیش بینی کرد که در آینده نزدیک عمل سیستم قیمت های اعلام‌شده نفت خام پایان خواهد یافت چون عمده‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت تدریجا عملیات شرکت‌های نفتی را تحویل خواهند گرفت و بنابراین نقش شرکت‌های نفتی به نقش عاملین خرید و حمل و تصفیه و توزیع نفت خواهد یافت.

دکتر آموزگار گفت که قیمت اعلام‌شده نفت دیگر بی‌معنی و از مد افتاده خواهد شد و جای آن را به طور ساده قیمت بازاری نفت خواهد گرفت و در چارچوب آن دولت‌های ممالک صادرکننده نفت خود را به شرکت‌های نفتی خواهد فروخت.

دکتر آموزگار اضافه کرد که اساس قیمت بازاری نفت را قیمت‌های جاری نفت خام تشکیل خواهد داد، اما ممکن است این قیمت با علاوه کردن نرخ‌های حمل و نقل برای سه مرکز بزرگ مصرف نفت یعنی آمریکا، ژاپن و اروپای غربی تشکیل شود تا یک سیستم قیمت‌گذاری متحدالشکل به وجود آید.

۳۰ خرداد ۱۳۸۳؛ ایران همکاری با آژانس انرژی اتمی را ادامه می‌دهد

جمهوری اسلامی ایران همکاری خود را با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به‌صورت وسیع ادامه می‌دهد، اما نسبت به تعلیق دیگر تعهدی نخواهد داشت و در روزهای آینده در این باره تصمیم خواهد گرفت.

دکتر حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: جمهوری اسلامی ایران به معاهده «ان.پی.تی» احترام می‌گذارد و تصمیم به خروج از آن ندارد و حاضر به ادامه همکاری با آژانس است.

وی افزود: ایران پروتکل الحاقی را که اجرایی کرده، ادامه می‌دهد و آژانس می‌تواند در چارچوب پادمان و پروتکل به کار خود در ایران ادامه دهد.

وی ادامه داد: حتی اگر آژانس در زمینه بازرسی مشکلی داشته باشد، ‌می تواند با ما مطرح کند و ما آن را حل خواهیم کرد.

روسیه در همکاری با ایران تسلیم فشار خارجی نمی‌شود

الکساندر رومیانتسف، رئیس سازمان انرژی اتمی فدرال روسیه امکان تسلیم کشورش در مقابل فشارهای خارجی برای قطع عمکاری هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران را رد کرد.

رومیانتسف در پاسخ به سوالی در مورد امکان تسلیم شدن روسیه در مقابل فشارهای خارجی در زمینه همکاری هسته‌ای با ایران گفت: ما تحت فشار خارجی برای کاهش همکاری با ایران هستیم، ولی هیچ‌گونه اعتنایی به این فشارها نداریم.

وی افزود: همکاران آمریکایی ما انتقاد می‌کنند که چرا روسیه همکاری خود با ایران را افزایش می‌دهد و پاسخ ما این است که این همکاری‌ها براساس قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد.

این مقام روس گفت: آمریکایی‌ها اخیرا این نکته را درک کرده و نسبت به ساخت نیروگاه اتمی در یک کشور همسایه اعتراضی ندارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....