تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آبان 1400 - 21:21
کد خبر : 64770

سیاست‌گذار بورس در بیراهه

سیاست‌گذار بورس در بیراهه

شب گذشته یکی از مدیران ارشد شرکت فرابورس در بخش گفت‌وگوی ویژه خبری در اخبار سراسری ساعت ۲۱ به این موضوع اشاره داشت، کسانی که از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند بازدهی خوبی را کسب کرده‌اند. رسالت مدیر فرابورس چیست؟ در وهله اول باید این نکته را اشاره داشت که نهاد ناظر و به

شب گذشته یکی از مدیران ارشد شرکت فرابورس در بخش گفت‌وگوی ویژه خبری در اخبار سراسری ساعت ۲۱ به این موضوع اشاره داشت، کسانی که از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند بازدهی خوبی را کسب کرده‌اند.

رسالت مدیر فرابورس چیست؟

در وهله اول باید این نکته را اشاره داشت که نهاد ناظر و به طور ویژه شرکت فرابورس وظیفه‌ای تحت عنوان اینکه عملکرد و بازدهی بازار و حتی بخشی از آن خوب، بد، قوی یا ضعیف بوده ندارند و صرفا در نقش ناظر و تنظیم‌گر باید ایفای نقش کنند. وظیفه این نهاد تبیین سیاست‌ها و تعیین چارچوب صحیح بر نحوه عملکرد، شفافیت شرکت‌ها و عملکردشان و گزارش‌دهی صحیح شرکت‌ها است و رسالت اصلی این نهاد کمک به نقدشوندگی سهام است اما با بررسی‌های انجام شده متوجه خواهیم شد که تعداد کثیری از نمادهای فرابورسی در این بازه زمانی قفل در صف فروش بوده‌اند. اما خود این لفظ که سرمایه‌گذاران در این مدت بازدهی مناسبی کسب کرده‌اند جدای از اینکه در ادبیات ناظر بازار ترمولوژی غلطی محسوب می‌شود، از اساس نیز چندان درست به نظر نمی‌رسد.

ادعای خلاف واقع مدیر فرابورس

بررسی عملکرد شاخص فرابورس در این بازه تاریخی، که این مدیر فرابورس به آن اشاره داشت، گویای آن است که صرفا ۵.۳۷ درصد بازدهی ثبت کرده است. این در حالی است که میزان تورم از بهمن ماه سال گذشته تا به امروز در سطوحی بسیار بالاتر از بازدهی کسب شده توسط شاخص کل بورس و فرابورس قرار دارد. فلذا نمی‌توان از بازدهی مناسب برای بازدهی شاخص فرابورس یاد کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، موضوع دیگری که باید به آن اشاره داشت این است که میانگین بازدهی نمادهای فرابورس در بازه زمانی یاد شده به طور متوسط منفی ۶.۷۵ درصد بوده است. براساس داده‌های رهاورد از ۲۸۴ نماد حاضر در بازار فرابورس ۲۱۳ نماد بازدهی منفی داشته‌اند. این موضوع مهر تایید دیگری بر آن است ادعای مدیر ارشد فرابورس صحت ندارد. لازم به ذکر است که شیوه‌ای که بازدهی نمادها در آن محاسبه شده‌اند اینگونه است که اگر نمادی در این بازه افزایش سرمایه از محل آورده یا هر محل دیگری داشته است، سهامدار در آن شرکت کرده و فرضا ۱۰۰ تومان مبلغ اسمی سهام را به شرکت پرداخت نموده و حق تقدم خود را به سهام تبدیل کرده است. یا اگر نماد در مجمع سالیانه خود سود تقسیم کرده است، سهامدار این سود را پس از بازگشایی نماد در خود این شرکت سرمایه‌گذاری کرده و سهام شرکت را خریده است.

با تمام این تفاسیر می‌توان گفت که اظهار نظر این مدیر از جهات مختلف موضوعیت ندارد و در چنین مقطع زمانی که بازار سرمایه گارد نزولی دارد، جز اینکه می‌تواند سبب افزایش بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به ارکان مدیریتی بازار شود چه دستاورد دیگری می‌تواند به همراه داشته باشد؟

طی ماه‌های اخیر فرابورس در برخی اقدامات توسعه‌ای نسبت به بورس پیشرو بوده است. با این حال زمانی که وقتی هدف مدیری به جلب توجه و رضایت مقامات بالاسری و فریب عموم مردم تنزل پیدا می‌کند بسیاری از این دستاوردها از دید اهالی بازار و کارشناسان دور خواهد ماند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....