تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 خرداد 1400 - 14:39
کد خبر : 48405

ساختار حکومتی چین رمز غلبه بر فقر در این کشور است

ساختار حکومتی چین رمز غلبه بر فقر در این کشور است

دکتر حسن عابدینی؛ قایم مقام خبرگزاری صداوسیما و کارشناس سیاسی رشد اقتصادی و غلبه بر فقر در چین را محصول اصلاحات تدریجی و آرام در ساختار حکومتی عنوان کرد و گفت: کسانی که پس از مائو در این کشور به ریاست جمهوری یا رهبری حزب مرکزی کمونیست رسیدند، افرادی توسعه خواه بودند که گرچه به

دکتر حسن عابدینی؛ قایم مقام خبرگزاری صداوسیما و کارشناس سیاسی رشد اقتصادی و غلبه بر فقر در چین را محصول اصلاحات تدریجی و آرام در ساختار حکومتی عنوان کرد و گفت: کسانی که پس از مائو در این کشور به ریاست جمهوری یا رهبری حزب مرکزی کمونیست رسیدند، افرادی توسعه خواه بودند که گرچه به ظاهر میراث داران اندیشه های سوسیالیستی مائو بودند اما ما شاهد تغییر نگرش ها و سیاست ها در رفتار حاکمیتی رهبران چین پس از عصر او هستیم. به همین دلیل می بینیم آنان زمینه را برای اصلاحات در درون حزب مرکزی کمونیست چین فراهم کرده اند و از همین رو تمام رهبران پسامائو در جمهوری خلق چین همت خود را بر روی افزایش تولید ناخالص ملی؛ مبارزه با فساد و ناکارآمدی ساختاری حکومت و افزایش صادرات کالاهای چینی به دیگر نقاط جهان متمرکز کردند.
وی افزود: در زمینه مدیریت و سیاست داخلی نیز اقتدارگرایی البته وجه بارز بافت اجتماعی و سیاسی چین است که نمونه آن را میتوان در همین روش مدیریت و مهار بیماری کرونا دید. بنابراین اگر بخواهم خلاصه کنم باید بگویم در جمهوری خلق چین گرچه الگوی اصلی ساختار حکومتی الهام گرفته از تفکر کمونیستی شوروی سابق داشته اما با آرمان های مائو تفاوت های آشکاری دارد.
مدیر اسبق دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در شرق آسیا بار دیگر موضوع اصلاحات ساختاری در چین را یادآور شد و افزود: در کشورهای جنوب غرب آسیا این اصلاحات به دلیل آنکه به صورت آرام و پیوسته بود، تداوم پیدا کرد. این را می توان یک نوع انعطاف پذیری در راه اصلاحات ساختاری دانست.
قائم مقام خبرگزاری صداوسیما در پایان دوران کنونی را عصر انتقال قدرت از غرب به شرق خواند و تصریح کرد: اکنون چین در عرصه اقتصاد توانسته یک جهش بزرگ داشته باشد که دلیلش را میتوان توجه به کاهش واردات؛ افزایش صادرات؛ نیروی کار ارزان و در مجوع توجه به ظرفیت های داخلی دانست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....