تاریخ انتشار : یکشنبه 19 تیر 1401 - 18:52
کد خبر : 93889

زمان بازگشت حجاج اعلام شد

زمان بازگشت حجاج اعلام شد

سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اعلام کرد: عملیات بازگشت حجاج از روز پنجشنبه در مدت ۱۶ روز با شش فروند هواپیما انجام خواهد شد. کاپیتان شمس الدین فرزادی پور سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با اعلام اینکه عملیات بازگشت حجاج از روز پنجشنبه هفته جاری در مدت ۱۶ روز با شش

سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اعلام کرد: عملیات بازگشت حجاج از روز پنجشنبه در مدت ۱۶ روز با شش فروند هواپیما انجام خواهد شد.

کاپیتان شمس الدین فرزادی پور سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با اعلام اینکه عملیات بازگشت حجاج از روز پنجشنبه هفته جاری در مدت ۱۶ روز با شش فروند هواپیما انجام خواهد شد، افزود: در عملیات بازگشت حجاج در ابتدای عملیات روزانه چهار تا پنج پرواز عملیات بازگرداندن زائران از عربستان را برعهده دارند و در روزهای انتهایی عملیات، پروازها به روزی ۱۲ تا ۱۶ پرواز خواهد رسید.

به گفته سرپرست ایران ایر، همچنین پنج پرواز نیز توسط شرکت هواپیمایی معراج انجام می‌شود و این شرکت در ماموریت اعزام حجاج کمک‌ رسانی می‌کند.

مراحل از ثبت نام تا اعزام به حج

اعزام حجاج طبق برنامه قبلی از ۲۳ خرداد شروع شد و آخرین کاروان ۲۹ ذی‌الحجه برابر با هفت مرداد از حج برمی‌گردد. طبق گفته مسئولان حج و زیارت، امسال حجاج‌ در ۲۸۰ کاروان با ظرفیت ۸۵، ۱۱۵، ۱۳۵ و ۱۶۰ نفر به مدت ۲۵ تا ۳۰ روز به سرزمین وحی مشرف می‌شوند و روند انتقال زائران بیت‌الله الحرام از ۱۹ ایستگاه پروازی انجام شد.

زائران برای اعزام امسال چقدر پرداخت می‌کنند؟

پس از اینکه عربستان امسال از پذیرش یک میلیون زائر خبر داد و سهمیه ایران بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت، سازمان حج و زیارت سعی کرد بر اساس وعده سال ۹۹، هزینه اضافه بر زائران تحمیل نشود و افراد فقط مابه‌التفاوت هزینه‌های ریالی حج تمتع را بپردازند. بر همین اساس، سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت از پرداخت بخشی از هزینه‌های حج از سوی افرادی که در حج سال ۹۹ هزینه‌ها را واریز کرده بودند، خبر داد و به این ترتیب زائران بسته به استان اعزامی و نوع کاروان از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تا حدود چهار میلیون تومان غیر از هزینه واریزشده در سال ۹۹ پرداخت کردند. با این اقدام، هزینه حج تمتع از سوی سازمان حج و زیارت به طور میانگین ۳۷ میلیون تومان اعلام شد و روند اجرایی حج تمتع سرعت گرفت. اما اواخر هفته گذشته عربستان به‌یکباره هزینه حج تمتع و همچنین مالیات بر ارزش افزوده برای سفر حج را ۱۵ درصد افزایش داد که باعث گران‌ترشدن حج شد. با این حساب بر اساس گزارش فارس زائران حج تمتع امسال باید علاوه بر مبالغ قبلی که واریز کرده بودند، از حدود شش میلیون و ۸۰۰ تا ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دیگر پرداخت کنند که گفته می‌شود این تفاوت قیمت‌ها بسته به نوع کاروان است. به این ترتیب اگر متوسط هزینه اضافه شده حج امسال را هشت میلیون تومان در نظر بگیریم، هزینه حج تمتع امسال از ۳۷ میلیون به ۴۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

سهمیه ایران از حج امسال چقدر است؟

دولت سعودی دو سال به دلیل کرونا زائر خارجی نپذیرفت و برای امسال هم گفته شده قرار است یک میلیون نفر به حج مشرف شوند که ۸۵ درصد آن، زائران خارجی خواهند بود یعنی ۸۵۰ هزار نفر زائر خارجی در حج امسال حضور دارند. به گفته اکبر رضایی، معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت، تعداد زائران ایرانی حاضر در حج امسال بر اساس تازه‌ترین اعلام رسمی وزارت حج و عمره عربستان، ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر خواهد بود؛ البته مسئولان حج و زیارت ایران خواستار افزایش سهمیه پنج‌هزار نفری شده‌اند تا به این ترتیب سهمیه ایران در حج امسال ۴۴ هزار و ۶۳۵ نفر شود اما با توجه به گزارش‌ها به نظر می‌رسد با آن موافقت نشده است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....