تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مهر 1402 - 20:17
کد خبر : 143668

رکود معاملات در سایه آسیب به اعتماد سهامداران

رکود معاملات در سایه آسیب به اعتماد سهامداران

گزارش عملکردی بازار سرمایه در شهریورماه، امروز منتشر شد و آمار و ارقام نشان‌دهنده کاهش ارزش معاملات با وجود بهبود شرایط بازار در این ماه است. کارشناسان هشدار آسیب به اعتماد عمومی نسبت به بورس را به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه بازار داده بودند و حال نمود این آسیب به وضوح در روند ارزش معاملات قابل مشاهده

گزارش عملکردی بازار سرمایه در شهریورماه، امروز منتشر شد و آمار و ارقام نشان‌دهنده کاهش ارزش معاملات با وجود بهبود شرایط بازار در این ماه است. کارشناسان هشدار آسیب به اعتماد عمومی نسبت به بورس را به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه بازار داده بودند و حال نمود این آسیب به وضوح در روند ارزش معاملات قابل مشاهده است.

 گزارش ماهانه بازار سرمایه در شهریورماه، روز جاری منتشر شد. آغاز شهریورماه امسال، برای اهالی بازار سرمایه، یادآور بازگشت موقت شاخص از روند نزولی تندوتیز خود است. بازار سهام یک ماه و نیم ابتدایی سال را تحت تاثیر روند صعودی که از سال گذشته استارت خورده بود، با شتاب زیادی در جهت مثبت گام برداشت. با این حال افزایش نرخ پتروشیمی‌ها که بعد‌ها اصلاح شد، روند اصلاحی عمیق بازار را رقم زد.

با اصلاح نرخ خوراک و همچنین تصویب ثابت بودن این نرخ در سال‌های سند برنامه هفتم توسعه، بازار نقطه برگشتی را در ابتدای شهریورماه به ثبت رساند. شاخص کل بورس در ابتدای شهریور، در ارتفاع یک میلیون و ۹۳۸ هزار واحدی قرار داشت. رشد دو هفته ابتدایی این ماه، عمده سهم افزایش ۹٫۴۴ درصدی این ماه را رقم زد. شایان ذکر است، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای روز ۳۱ شهریور ماه در ارتفاع یک میلیون و دو میلیون و ۱۲۱ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ،  از سوی دیگر شاخص هم‌وزن نیز که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط است، شرایط مشابهی را تجربه کرد. این نماگر، از محدوده ۶۶۳ هزار واحدی در ابتدای شهریورماه تا ارتفاع ۷۲۱ هزار واحدی در آخرین روز معاملاتی شهریور پیش رفت و رشدی ۸٫۸۳ درصدی را تجربه کرد.

photo 2023 10 18 14 08 00

کلیت مثبت بازار در شهریورماه برای شاخص کل فرابورس نیز صادق است. البته باید اشاره داشت که سهام فرابورسی سهم کمتری از رشد بازار داشتند. نماگر اصلی فرابورس رشدی ۵٫۷۷ درصدی را تجربه کرد که به مراتب نسبت به شاخص کل و شاخص هم‌وزن رشد پایین‌تری ارزیابی می‌شود.

رشد بورس‌ها در شهریورماه

ارزش بازار بورس تهران در شهریورماه گذشته رشدی ۸٫۸۳ درصدی را تجربه کرد. ارزش بازار در آخرین روز از مردادماه هفت میلیون و ۱۵ هزار و ۵۸۵ میلیاد تومان بود. طی شهریورماه امسال این میزان به رقم هفت میلیون و ۶۳۵ هزار و ۳۶۲ میلیارد تومان افزایش یافت. در مجموع ارزش بازار سرمایه شامل بورس تهران، فرابورس ایران، بورس انرژی و بورس کالا بیش از هفت میلیون میلیارد تومان معادل ۷٫۵۶ درصد نسبت به مردادماه افزایش یافت.

photo 2023 10 18 14 39 00

کاهش ارزش معاملات؛ نمود بی‌اعتمادی اهالی بازار

با آغاز شهریور اما چرخشی در روند نماگر‌های تالار شیشه‌ای رقم خورد. این روند گرچه موقت بود اما باعث شد تا برخی از سهامدارن به سمت بازار بازگردند. با این حال اعتماد از دست رفته سهامداران که کارشناسان اخطار آن را داده بودند، باعث شد تا ارزش معاملات حتی کاهش محسوسی را به ثبت رساند. اطلاعات منتشر شده توسط سازمان بورس نیز تاییدکننده همین موضوع است. بر این اساس، ارزش معاملات در شهریورماه حدود ۱۲ هزار  ۹۳۱ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با ماه قبل ۱۹.۹ درصد کاهش یافته است.

photo 2023 10 18 14 39 50 1

نگاهی به نمودار ارزش معاملات در قالب ماهانه، به وضوح کاهش متوالی ارزش معاملات (غیر از افزایش اندک این شاخص مردادماه نسبت به تیر) از اردیبهشت سال جاری را نشان می‌دهد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....