تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 - 11:08
کد خبر : 69427

رونق بازارها با پایان دور جدید مذاکرات برجامی؟

رونق بازارها با پایان دور جدید مذاکرات برجامی؟

بازار سهام روز چهارشنبه باز هم با رخوت کامل بود. به طوری که شاخص کل با افت ۱۷ هزار واحدی (معادل ۱.۳ درصد) و شاخص هم‌وزن با هم افت ۱.۳ درصدی همراه شدند. روز کاری قبلی ارزش معاملات خرد باز هم کم بود و به ۳۱۷۰ میلیارد تومان رسید که رکورد کمترین ارزش معاملات طی

بازار سهام روز چهارشنبه باز هم با رخوت کامل بود. به طوری که شاخص کل با افت ۱۷ هزار واحدی (معادل ۱.۳ درصد) و شاخص هم‌وزن با هم افت ۱.۳ درصدی همراه شدند.

روز کاری قبلی ارزش معاملات خرد باز هم کم بود و به ۳۱۷۰ میلیارد تومان رسید که رکورد کمترین ارزش معاملات طی ۶ ماه اخیر بود. در بین صنایع شیمیایی‌ها، بانک‌ها و فلزات و در بین نمادها وگردش، دارا یکم و سمگا بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

حقیقی‌ها در سمت فروش فعال‌تر بودند و خروج پول ۴۲۰ میلیارد تومانی را رقم زدند. بیشترین ورود پول حقیقی به صنعت بانک‌ها و نمادهای وگردش و شفن بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در صنایع شیمیایی و فلزات و نمادهای فسبزوار و سمگا داشتند.

براساس اعلام رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، قیمت گذاری خودرو به شرح زیر می باشد: خودروهای لوکس (قیمت گذاری کمیته خودرو) براساس تصمیمات هیأت مدیره خودروسازان اعلام می شود./خودروهای اقتصادی بر اساس قیمت تمام شده فروخته خواهند شد.(احتمالا پیش فروش های تا موعد تحویل اسفند ماه براساس تورم بخشی تحویل شوند و فروش های نقدی ۴۵ روزه بر اساس قیمت جدید)/مسیر بایستی با هماهنگی های انجام شده برای حذف رانت و قرعه کشی هموار و سیستم توزیع یارانه پنهان خودرو حذف گردد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: بر این اساس انتظاری که برای افزایش حقوق ها وجود دارد این است که متوسط ۱۰ درصد به حقوق ها اضافه شود.

رئیس سازمان بورس: عرضه‌های اولیه جذابی داریم که به تدریج وارد بورس می‌شوند. شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها بزودی انجام می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: ۹ هزار ردیف تو در توی بودجه، کار نظارت را حتی برای نمایندگان دشوار کرده است. دیگر از لایحه قطور بودجه خبری نخواهد بود؛ بودجه ۱۴۰۱ با حداقل ردیف به مجلس خواهد رفت.

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی در سال گذشته، ۹ میلیارد دلار صادرات داشته، اما تحریم‌ها و حذف حمایت‌های تشویقی دولت، سرعت رشد آن را کند کرده است.

استاندار تهران: برای تامین آب شرب تهران مشکلی وجود ندارد، اینکه گفته شده تهران تنها برای ۹۰ روز آب شرب دارد صحیح نیست، لذا شهروندان نگران نباشند.

حسینی عضو شورای ملی زعفران: خشکسالی میزان تولید زعفران در سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ را بین ۲۰ تا ۷۰ درصد کاهش داده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،  رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه استعفای لطفی علوان وزیر دارایی و خزانه‌داری را در پی سقوط ارز ملی پذیرفت و دستور داد نورالدین نباتی جانشین او شود.

در بازار جهانی نفت برنت به زیر ۷۰ دلار، مس به ۹۴۲۰ دلار، روی به ۳۱۶۰ دلار و آلومینیوم به ۲۶۲۰ دلار رسیدند.

قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی آخر هفته گذشته با رشد بیش از ۲ درصدی تا ۲۹۷۸۰ تومان افزایش یافت.

دور هفتم مذاکرات وین جمعه پایان یافت و قرار شد از اوایل هفته بعد مجددا مذاکرات آغاز شود.

رئیس جمهور فرانسه مدعی شد دور کنونی مذاکرات وین درباره توافق هسته ای با ایران موفقیت آمیز نبوده است.

بلینکن، وزیر خارجه آمریکا: آنچه در دو روز گذشته شاهد آن بودیم این است که به نظر نمی‌رسد ایران درباره آن چیزی که برای بازگشت به تعهدات ضروری است، جدی باشد و به همین دلیل ما به این دور از گفت‌وگوها در وین پایان دادیم./ایران نخواهد توانست وضعیت فعلی را که عبارت است از تقویت برنامه هسته‌ای در حین کش‌دار کردن مذاکرات ادامه دهد.

ایران ۲ سند را به عنوان متن پیشنهادی خود را در وین تحویل داد. باقری اعلام کرد در ۲ سند ارائه شده، رفع تحریم‌ها گام‌به‌گام نیست. ضمن آنکه سند سومی هم هست که هنوز ارائه نشده است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی در پاسخ به این سوال لورا روزن، خبرنگار آمریکایی که آیا پیشنهادات ایران نسبت به بحث در گروه‌های کاری در اوایل این هفته عقب‌تر بود یا خیر، مدعی شد که آنها «تقریباً به نقطه اول بازگشته‌اند».

باقری: می‌گفتند که این پیشنهادات با دیدگاه‌های ما انطباق ندارد، ما نیز گفتیم که این طبیعی است و قرار نیست که ما در مذاکرات مطالبی را بگوییم که مطابق با دیدگاه‌های شما باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ایران با پیشنهادات سازنده به وین نرفت.

آکسیوس به نقل از مذاکره کنندگان غربی: ایران خواسته‌های افراطی برای رفع تحریم‌ها داشته است. هیئت ایرانی خواستار کاهش تعهدات هسته‌ای این کشور شده‌اند.

خبرنگار وال‌استریت ژورنال به نقل از یکی دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی: برخی از پیشنهادات ایران با برجام مغایر و برخی دیگر فراتر از مفاد برجام است./ ایران تقریباً تمام توافقاتی را که ماه‌ها در مذاکراتی سخت به دست آمده را زیر پا گذاشت./ این دیپلمات‌های ارشد اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که احیای توافق هسته‌ای دیگر امکان‌پذیر نیست.

الیجا مگنیر روزنامه نگار عرب: اروپا و انگلیس درباره پیشنهادات ایران بسیار ناراحت هستند.

سخنگوی وزارت خارجه‌: مذاکرات وین از اقامتگاه نخست‌وزیر اسرائیل دستور نخواهند گرفت.

گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران و همچنین با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به طور جداگانه دیدار کرد.

مخبر،معاون اول رئیس جمهور: برای رفع تحریم‌ها در ارکان نظام عزم جدی وجود دارد.

امیرعبداللهیان: درباره اراده غربی‌ها خوشبین نیستیم.

رسانه انگلیسی میدل‌ایست‌آی روایتی از واکنش تند تیم مذاکره‌کننده ایران به قرائت بیانیه مقام آمریکایی در مذاکرات وین ارائه کرده است.

وزیر خارجه کشورمان با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگوی تلفنی داشتند.

پوتین و بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا، در روزهای آینده در فرمت نشست مجازی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. برجام و ایران در دستور کار مذاکرات دو کشور قرار دارد.

سازمان ملل: تلاش‌ها برای نجات برجام دوبرابر شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....