طبق آمارهای ارائه شده از سوی سایت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی در هفته اخیر در اکثر مواقع بالای ۱۵۰ بود که وضعیت ناسالم برای همه افراد را نشان می‌‌‌داد؛ تا جایی که علاوه بر تعطیلی مدارس، بسیاری از کارمندان دارای بیماری‌‌‌های خاص نیز مجبور به دورکاری شدند.

اما اینکه شاخص آلودگی هوا برای عموم تهرانی‌‌‌ها بر چه اساسی ارزیابی می‌شود،  در کانال تلگرامی خود (@den_ir) طی دو نظرسنجی به آن پاسخ داده است. در نظرسنجی نخست ۷۵درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که شاخص آلودگی هوای تهران آن تصویری را نشان نمی‌‌‌دهد که آنها در این روزها در سطح شهر به‌‌‌لحاظ «افق دید» و «حجم غبار» می‌‌‌بینند. به بیان دیگر، از نگاه تهرانی‌‌‌ها، آلوگی‌‌‌هوا در شاخص رسمی منعکس نمی‌شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  باتوجه به این موضوع، اینکه معیار تشخیص شاخص آلودگی برای تهرانی‌‌‌ها منابعی جدا از مرکز رسمی باشد، چندان عجیب نخواهد بود. در نظرسنجی دوم این سوال مطرح شد که در این هفته پرآلوده، اولین جایی که برای «اطلاع از هوای آلوده» به آن مراجعه کردید، کجا بود؟ پاسخی که ارائه شد این است: نگاه به برج میلاد و خواندن خبرها در شبکه‌‌‌های اجتماعی تراز تشخیص آلودگی هوا. تنها ۱۶درصد از پاسخ‌‌‌دهندگان به شاخص رسمی که همان سایت کنترل کیفیت هوای تهران است، رجوع کرده‌‌‌اند.