تاریخ انتشار : سه شنبه 28 تیر 1401 - 20:19
کد خبر : 94957

رد پای انتظارات تورمی ایرانیان در بازار مسکن ترکیه

رد پای انتظارات تورمی ایرانیان در بازار مسکن ترکیه

گزارش مسکن مرکز آمار ترکیه منتشر شد. در خردادماه تعداد خرید خانه توسط خارجی‌ها در ترکیه با رشد ۴۴ درصدی نسبت به اردیبهشت به رکورد جدید ۸۷۰۷ واحد مسکونی رسیده است. در ماه گذشته روس‌ها باز هم در صدر خریداران خارجی املاک ترکی قرار گرفته‌اند. روس‌ها در ماه گذشته در ترکیه ۱۸۸۷ خانه خریداری کرده‌اند که رکورد

گزارش مسکن مرکز آمار ترکیه منتشر شد. در خردادماه تعداد خرید خانه توسط خارجی‌ها در ترکیه با رشد ۴۴ درصدی نسبت به اردیبهشت به رکورد جدید ۸۷۰۷ واحد مسکونی رسیده است. در ماه گذشته روس‌ها باز هم در صدر خریداران خارجی املاک ترکی قرار گرفته‌اند. روس‌ها در ماه گذشته در ترکیه ۱۸۸۷ خانه خریداری کرده‌اند که رکورد بیشترین خرید خارجی‌ها در یک ماه است. رتبه دوم هم دوباره به ایرانیان اختصاص یافته که با رشد ۳۴ درصدی خریدهایشان در ترکیه، نزدیک به ۱۰۰۰ خانه در این کشور خریده‌اند.

اما نکته جالب توجه رشد بیش از ۱۰۰ درصدی خانه‌های خریداری شده توسط چینی‌هاست. چینی‌ها در ماه گذشته ۳۷۷ خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند که باعث شده تا در جایگاه چهارمین خریدارهای خارجی خانه در ترکیه قرار بگیرند. چینی‌ها تا ۳ ماه پیش نقش چندانی در بازار مسکن ترکیه نداشتند اما طی ماه‌های اخیر با رشد پرشتاب تعداد خریدهایشان در این بازار، در حال تبدیل شدن به یکی از بازیگرهای خارجی اصلی در بازار مسکن ترکیه هستند.

سهم ۶ درصدی خارجی‌ها از بازار مسکن ترکیه

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  طبق گزارش مرکز آمار ترکیه، در ماه گذشته مجموعا حدود ۱۵۰ هزار خانه در ترکیه معامله شده است که نسبت به ژوئن سال گذشته حاکی از رشد حدودا ۱۲ درصدی تعداد معاملات املاک در این کشور است. به نظر می‌رسد در بازار مسکن کشور همسایه هم شاهد داغ‌تر شدن معاملات در پی افزایش بی ثباتی‌های اقتصادی هستیم.

تصویر مربوط به رد پای انتظارات تورمی ایرانیان در بازار مسکن ترکیه

در این میان خارجی‌ها ۸۷۰۷ خانه خریداری کرده‌اند که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب رشدهای ۴۴ و ۸۰ درصدی داشته است که نشان می‌دهد در خردادماه اقبال خارجی‌ها هم به بازار مسکن ترکیه بیشتر شده است. در بین کشورهای مختلف روس‌ها دوباره در صدر خریداران خارجی املاک ترکی قرار گرفته‌اند. روس‌ها در ماه گذشته ۱۸۸۷ خانه در ترکیه خریداری کردند که رکورد بیشترین خرید ماهانه شهروندان یک کشور در بازار مسکن ترکیه محسوب می‌شود. از هنگام شروع جنگ روسیه و اوکراین شاهد مهاجرت بسیاری از روس‌ها به کشورهای دیگر هستیم. در این میان ترکیه از مقاصد اصلی سرمایه‌های روس‌ها بوده است. به طوری که سهم روس‌ها از بازار مسکن خارجی‌ها در ترکیه از حدود ۱۱ درصد در اولین ماه سال میلادی به ۲۳ درصد در ماه گذشته رسیده است. روس‌ها در ماه گذشته اصلی‌ترین عامل شکسته شدن رکورد خریدهای خارجی در بازار مسکن ترکیه بوده‌اند.

اثر انتظارات تورمی ایرانیان در ترکیه

در جایگاه دوم ایرانیان قرار گرفته‌اند که در ماه گذشته ۹۸۷ خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند. تعداد خانه‌های خریداری شده توسط ایرانیان نسبت به اردیبهشت‌ماه رشد ۳۴ درصدی داشته و نسبت به خرداد پارسال رشد ۴۴ درصدی. در همین حال می توان خاطر نشان کرد که در ماه گذشته معاملات مسکن در تهران با رشد ۳۳ درصدی نسبت به اردیبهشت‌ماه به حدود ۱۴ هزار واحد رسید. این عدد ۲.۷ برابر خانه‌هایی است که در خرداد سال گذشته و هنگام فروکش کردن انتظارات تورمی در پایتخت معامله شده است. همچنین رشد قیمت مسکن تهران در خردادماه به ۸.۴ درصد رسید که یک رکورد ۲۰ ماهه محسوب می‌شود.

حال به نظر می‌رسد این افزایش انتظارات تورمی ایرانیان در ماه گذشته به بازار مسکن ترکیه هم سرایت کرده است و ایرانیان با قدرت بیشتری در سمت خرید خانه‌های ترکیه‌ای فعال شده‌اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....