تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آذر 1399 - 12:48
کد خبر : 28342

دود نبود صنایع تبدیلی در چشم کشاورزان

دود نبود صنایع تبدیلی در چشم کشاورزان

 قصه پر غصه کشاورزان در کشور تمامی ندارد و این دومینوی نارضایتی کشاورزان به بادمجان کاران رودانی در استان هرمزگان رسید، به طوری که پنج روز پیش جمعی از کشاورزان زیان دیده شهرستان رودان در اعتراض به قیمت خرید بادمجان از کشاورزان، بادمجانهای خود خود را در خیابان‌های شهر خالی می‌کنند و چند دقیقه بعد

 قصه پر غصه کشاورزان در کشور تمامی ندارد و این دومینوی نارضایتی کشاورزان به بادمجان کاران رودانی در استان هرمزگان رسید، به طوری که پنج روز پیش جمعی از کشاورزان زیان دیده شهرستان رودان در اعتراض به قیمت خرید بادمجان از کشاورزان، بادمجانهای خود خود را در خیابان‌های شهر خالی می‌کنند و چند دقیقه بعد شبکه های اجتماعی به این موضوع واکنش های فراوانی نشان داد.

در اقتصاددان به نقل از اسکناس ،  تعاون روستایی هرمزگان در اظهارنظری اعلام کرده بود: بادمجان دلمه‌ای ۵۰۰ و بادمجان قلمی ۸۰۰ تومان در مزرعه از کشاورزان خریداری می‌شود. این در حالی از سوی تعاون روستایی اعلام می‌شود که قیمت تمام شده تولید بادمجان برای کشاورزان بیش ازاین ها است. ضیاءالدین صامتی مدیرجهاد کشاورزی شهرستان رودان دراین رابطه گفت: کشاورزان می‌دانند اگر دیرهنگام به میدان تره بار مراجعه کنند، مشتری برای خرید محصول وجود ندارد و کشاورز مجبور می‌شود آن را به دلالان و واسطه‌ها آن هم به قیمت ارزان بفروشد. صامتی افزود: فیلمی که از رهاکردن بادمجان برکف خیابان و یا رودخانه در فضای مجازی منتشر شد، طبق بررسی مشخص شد این اقدام از سوی یک یا ۲ تن از کشاورزان صورت گرفته و بقیه کشاورزان هیچ محصول مازادی ندارند. وی بیان داشت: حتی اواخر هفته گذشته همراه مسؤولان اداره تعاون روستایی رودان، نماینده فرماندار و تعدادی از کشاورزان به مرکز تره‌بار این شهرستان مراجعه کرده که مشخص شد تمام محصولات به فروش رفته است و آن‌طور که شاهدان به ما گفتند یکی از کشاورزان ۲ وانت محصول را برای فروش به میدان آورده بود اما چون هم محصول کیفیت مناسب نداشته و هم آخر وقت مراجعه کرده موفق به فروش نشده و از روی عصبانیت این کار را انجام داده است.

مدیرجهاد کشاورزی رودان اضافه کرد: بادمجان‌های این کشاورز به دلیل کیفیت نامناسب و دیر رسیدن به میدان تره بار در خیابان رها کرده که در هفته گذشته نیز شاهد نابودسازی این محصول توسط کشاورزان بودیم و نظیر این حادثه سال گذشته نیز بارها در این استان اتفاق افتاده است.  علی اصغر خلیلی سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: بخشی از محصولات کشاورزی استان نیاز داخل کشور و مابقی نیز به سایر کشورها صادر می‌شد که درحال حاضر به علت شیوع کرونا کشورعراق، واردات ۲۹ قلم کالا به کشورش را ممنوع کرده و در این شرایط صادرات محصولات صیفی با مشکل مواجه شده است. علی اصغر خلیلی درخصوص فیلم منتشر شده بادمجان‌های رها شده کشاورزان که مورداستفاده خوراک دام قرار گرفته، تصریح کرد: سال گذشته با افزایش قیمت محصول بادمجان در بازار، بسیاری از کشاورزان ترغیب به کشت این محصول شدند وجهاد کشاورزی الگوی کشت را مشخص کرده و تنها باید رعایت این الگو توسط تشکل‌های بخش کشاورزی بین کشاورزان به صورت تشویقی فرهنگ‌سازی شود. وی همچنین افزود: درپی شیوع ویروس کرونا و به تبع آن اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر پیشگیرانه از سوی جامعه بین الملل و کشورهای همسایه با اختلال در روند صادرات محصولات کشاورزی کشور به دلیل بسته شدن مرزها از یکسو ونیز وقوع بارندگی‌های شدید غرب کشور (که باعث بروز اختلال در تردد کامیون‌های حمل بار گردید) از سوی دیگر، منجر به انباشت محصول در سطح بازار و در نتیجه افت قیمت محصولات کشاورزی شده است. این مسؤول با بیان اینکه دربحث صادرات، درنظر گرفتن بازارهای هدف و رقبای محصولات در کشورهای هدف نیز بسیار ضروری است ادامه داد: تقویت و ایجاد واحدهای فرآوری محصولات از دیگر موضوع‌های مهمی است که در شرایط فعلی که محصولات روی دست کشاورزان مانده می‌تواند به کمک شأن بیاید.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....