تاریخ انتشار : جمعه 11 تیر 1400 - 23:03
کد خبر : 52216

در شرکت های تابعه شستا چه خبر است؟

در شرکت های تابعه شستا چه خبر است؟

ابوالفضل بابادی شوراب در دولت تدبیر و امید، خصوصا در هلدینگ های اقتصادی تابعه وزارتخانه های آن که محل توزیع ثروت در نهادهای اقتصادی دولتی کشور است، رویدادهای عجیب و حواشی بسیاری ایجاد شده، که به هیچ طریقی با منطق واقعی بازار و اقتصاد همخوانی ندارد و در بهترین و خوشبینانه ترین حالت، می توان

ابوالفضل بابادی شوراب

در دولت تدبیر و امید، خصوصا در هلدینگ های اقتصادی تابعه وزارتخانه های آن که محل توزیع ثروت در نهادهای اقتصادی دولتی کشور است، رویدادهای عجیب و حواشی بسیاری ایجاد شده، که به هیچ طریقی با منطق واقعی بازار و اقتصاد همخوانی ندارد و در بهترین و خوشبینانه ترین حالت، می توان آنها را قصور، کوتاهی و عدم شایسته سالاری مدیریتی تعریف کرد.

در این بین، این گزارش بصورت مستند به بررسی حواشی و اتفاقات دو شرکت تابعه هلدینگ شستا یعنی شرکت شیمی بافت و پتروشیمی غدیر می پردازد. البته مدیریت هلدینگ شستا برای تنویر افکار عمومی بهترست پاسخگو باشد:

ذکر این نکته ضروری است که آقای سید محسن شمس مدیر عامل سابق شرکت شیمی بافت، در حال حاضر به عنوان سرپرست پتروشیمی غدیر فعالیت می کند.

در اینجا بخشی از اتفاقات باورنکردنی در شیمی بافت و مدیریت آقای سید محسن شمس مدیرعامل سابق آن، اشاره می کنیم:

۱.خرید سهام صدر تامین بدون مجوز هیأت مدیره؛ شرکت شیمی بافت بدون مجوز هیأت مدیره اقدام به خرید ۱۱۰ میلیارد تومان سهام تاصیکو کرده که تا تاریخ ۳۱/۶/۱۳۹۹ ارزش آن ۳,۲۶ میلیارد تومان کاهش یافته و به ۲,۸۴ میلیارد تومان رسیده است.

۲۰۲۱۰۷۰۲ ۲۲۳۸۲۴ 1 اقتصاددان نوشته

قیمت تعدیل شده سهام تاصیکو در تاریخ ۳۱/۰۶/۱۳۹۹ مبلغ ۵۰۰،۱۲ ریال و در تاریخ ۳۰/۳/۱۴۰۰ حدودا مبلغ ۹۰۳۰ ریال می باشد که نشان از حدود ۷,۲۷ %کاهش دارد. لذا می توان محاسبه کرد که ارزش سهام تاصیکو
خریداری شده توسط شیمی بافت تا ۳۰/۳/۱۴۰۰ به حدودا مبلغ ۸,۶۰ میلیارد تومان رسیده و زیان حاصل از این خرید به مبلغ ۴۹ میلیارد تومان افزایش یافته باشد.

همچنین این موضوع موجب نوشتن یادداشت در صورت های مالی شش ماهه منتهی به ۳۱/۶/۹۹ توسط آقای امیر محسن گرجی در بخش اسامی اعضای هیأت مدیره شده است.

۲۰۲۱۰۷۰۲ ۲۲۴۱۴۵ اقتصاددان نوشته

۲.ارزان فروشی صادراتی محصول رافینت ۲

جدول زیر روند نرخ محصول رافینت ۲ را نشان می دهد:

۲۰۲۱۰۷۰۲ ۲۲۵۲۰۳ اقتصاددان نوشته

با توجه به جدول فوق، نرخ صادراتی رافینت ۲ در سال های ۹۷ و ۹۸ ارزان تر از نرخ داخلی بوده لیکن به یک مرتبه در شش ماهه سال ۹۹ این روند تغییر می کند. این موضوع نشان می دهد که در سنوات گذشته نیز پتانسیل صادرات رافینت ۲ با نرخ های بالاتر نیز وجود داشته لیکن با نرخ های کمتر فروخته شده است. برای بررسی بیشتر، روند نرخ محصول رافینت را در شرکت پتروشیمی نوری نیز مقایسه می کنیم. با اینکه رافینت پتروشیمی نوری دقیقا مشابه رافینت تولیدی در شیمی بافت نمی باشد لیکن روند تغییر نرخ می بایست از یک منطق پیروی کند.

جدول زیر روند نرخ فروش محصول رافینت و رافینت ۳ را در پتروشیمی نوری از سال ۹۷ الی ۹۹ نشان می دهد.
با توجه به جداول فوق، مشاهده می شود تفاوت نرخ محصول رافینت صادراتی همواره بیشتر از رافینت داخلی بوده است. این روند در سایر محصولات نیز به همین شکل می باشد.

۲۰۲۱۰۷۰۲ ۲۲۵۲۲۳ اقتصاددان نوشته

۲۰۲۱۰۷۰۲ ۲۲۵۲۴۶ اقتصاددان نوشته

جدول زیر روند نرخ محصول MTBE را برای شرکت شیمی بافت نشان می دهد.

۲۰۲۱۰۷۰۲ ۲۲۵۳۱۶ اقتصاددان نوشته

در جدول فوق نیز مشاهده می شود که نرخ محصول صادراتی همواره بیشتر از نرخ محصول داخلی می باشد. لذا در شرکت شیمی بافت که محصول رافینت ۲ را در سال های ۹۷ و ۹۸ با نرخی کمتر از نرخ فروش داخلی،
صادرات کرده است، با احتمال زیاد ارزان فروشی اتفاق افتاده است

آثار مالی موارد فوق:

۱ -خرید سهام تاصیکو: زیان محقق نشده ۴۹ میلیارد تومانی به شرکت

۲ -ارزان فروشی رافینت ۲ :مطابق جدول زیر در صورتی که فرض شود رافینت ۲ صادرات شده با نرخ داخلی به فروش برسد، برای سال ۹۷ مبلغ ۲۷ میلیارد تومان و برای سال ۹۸ مبلغ ۲۳ میلیارد تومان و مجموع دو سال۵۰ میلیارد تومان عدم نفع شرکت شده است. (این محاسبات تنها برای سال های ۹۷ و ۹۸ انجام شده و برای بررسی بیشتر بهتر است سنوات قبل نیز مورد بررسی قرارگیرد)

۲۰۲۱۰۷۰۲ ۲۲۵۳۵۰ اقتصاددان نوشته

جمع زیان موارد ۱ و ۲ مبلغ ۹۹ میلیارد تومان زیان و عدم نفع برای شرکت می باشد.

حواشی پتروشیمی غدیر:

در شرکت پتروشیمی غدیر در خصوص خرید محصول اتیلن دی کلراید شائبه هایی موجود است که به دلیل افشای ناقص و مغایرت دار اطلاعات در سایت کدال امکان تحلیل و استخراج آن موجود نمی باشد.

جدول زیر روند خرید اتیلن دی کلراید را توسط شرکت پتروشیمی غدیر نشان می دهد.

۲۰۲۱۰۷۰۲ ۲۲۵۴۱۲ اقتصاددان نوشته

با توجه به جدول فوق، طبق گزارشات منتشر شده در سایت کدال، شاهد مغایرت هایی در اطلاعات ارائه شده در خصوص خرید و واردات EDC می باشیم. به عنوان مثال تا ۹ ماهه ۹,۱۱ هزار تن واردات گزارش شده لیکن در
۱۲ ماهه این مقدار به صفر رسیده و تماما به خرید از داخل تبدیل می شود. یا مقدار واردات در شش ماهه کمتر از مقدار واردات در سه ماهه می باشد. موارد فوق الذکر تحلیل روند خرید داخلی و وارداتی پتروشیمی غدیر را با چالش مواجه می کند.

جدول زیر نرخ دلاری خرید اتیلن دی کلراید را در مقایسه با نرخ جهانی آن نشان می دهد.

۲۰۲۱۰۷۰۲ ۲۲۵۴۳۶ اقتصاددان نوشته

با توجه به جدول فوق، نرخ خرید و قیمت جهانی اتیلن دی کلراید در سال ۹۸ به میزان ۱ %با میانگین نرخ جهانی اختلاف داشته است. نرخ خرید غدیر EDC در سال ۹۹ در سه ماهه اول ۲۱۵ دلار و در شش ماهه ۱۲ دلار به ازای هر تن نسبت به میانگین نرخ جهانی بیشتر بوده است لیکن در نه ماهه یک مرتبه جهت اختلاف تغییر کرده و نرخ خرید پتروشیمی غدیر از میانگین نرخ جهانی ۱۳۱ دلار کمتر می شود که با توجه به منطق تجارت بسیار غیر
طبیعی میباشد.

لذا با توجه به موارد فوق امکان استخراج قیمت واقعی واردات اتیلن دی کلراید و مقایسه آن با نرخ های جهانی وجود ندارد و اینگونه گزارشگری و افشای اطلاعات در کدال احتمال وقوع مسائلی پشت پرده پیرامون این موضوع را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

پرسش اساسی:

آقای سید محسن شمس چه ارتباطات و نفوذی در ارکان دولت تدبیر و امید دارد که با وجود عملکرد فاجعه آمیزش بعنوان مدیرعامل سابق شیمی بافت که در بالا ذکر شد، به سرعت حکم سرپرستی شرکت پتروشیمی غدیر برای او زده می شود و اصولا جابجایی او از شیمی بافت و انتقال به پتروشیمی غدیر در چه راستایی بوده؟

پی نوشت: در صورت صلاحدید برای ارتباط با نگارنده و ارائه پیشنهادات و نظرات خود در ارتباط با این یادداشت با شماره ۰۹۱۶۱۱۴۷۴۸۸ تماس برقرار فرمائید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....