تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 خرداد 1402 - 21:37
کد خبر : 128243

در روزهای آینده چه خبر است؟

در روزهای آینده چه خبر است؟

اقتصاددان :   روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» نوشت که ارزیابی‌های مقام‌های اطلاعاتی این رژیم حاکی از آن است که ایران و آمریکا به توافق بر سر احیای برجام «بسیار نزدیک» شده‌اند. به نوشته این روزنامه، طی روزهای گذشته «پیشرفت‌های چشمگیری» در مذاکرات هسته‌ای انجام شده است؛ این پیشرفت‌ها فراتر از حد انتظار بوده و دستیابی به توافق

اقتصاددان :   روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» نوشت که ارزیابی‌های مقام‌های اطلاعاتی این رژیم حاکی از آن است که ایران و آمریکا به توافق بر سر احیای برجام «بسیار نزدیک» شده‌اند.

به نوشته این روزنامه، طی روزهای گذشته «پیشرفت‌های چشمگیری» در مذاکرات هسته‌ای انجام شده است؛ این پیشرفت‌ها فراتر از حد انتظار بوده و دستیابی به توافق طی هفته‌های آینده محتمل است.

بر اساس این گزارش، توافق شامل محدود کردن سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران در ازای کاهش تحریم‌های آمریکا خواهد بود؛ به‌طوری که در گام اول حدود ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق، کره جنوبی و صندوق بین‌المللی پول آزاد خواهد شد.

به نوشته هاآرتص، دولت اسرائیل مخالف توافق هسته‌ای بوده و آن را تضمینی بر نظارت کافی بین‌المللی و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نمی‌داند.

با این‌حال، برخی مقام‌های صهیونیست گفته‌اند که با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر ایران و توسعه توانایی‌های آن برای ساخت بمب هسته‌ای، سناریوی احیای برجام را ترجیح می‌دانند.

منابع می گویند که مذاکرات مستقیم رابرت مالی و سفیر ایران در سازمان ملل در خاک آمریکا انجام شده است، اما باید دید آیا مقامات ارشد از این پیشنهادها حمایت می کنند یا خیر.
دو منبع آگاه به میدل ایست آی گفتند که ایران و ایالات متحده در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت هستند که برخی از معافیت های تحریمی را در قبال کاهش فعالیت های غنی سازی اورانیوم ایران فراهم میکند
به گفته یک مقام ایرانی و یکی از افراد نزدیک به مذاکرات، این مذاکرات مستقیماً در خاک آمریکا انجام شده است و پیشرفت قابل توجهی در روند دیپلماتیک است.به گفته آنها، با این حال، طرف آمریکایی هنوز تمایلی برای پیوستن به برجام ندارد.
در راس هیئت ایرانی، امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل که اخیراً منصوب شده بود، نقشی محوری در مراحل اولیه مذاکرات سازش ایران و عربستان سعودی در بغداد داشت.از طرف آمریکایی، رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، چندین ملاقات حضوری با ایروانی داشته است.
این منابع گفتند که مذاکرات پیشرفت چشمگیری داشته است و دو طرف بر سر یک توافق موقت به توافق رسیده اند و قرار است آن را به مافوق مربوطه خود برسند.
بر اساس مفاد این توافق، ایران متعهد به توقف فعالیت های غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصد و فراتر از آن خواهد شد و به همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) برای نظارت و راستی آزمایی برنامه هسته ای خود ادامه خواهد داد.
منابع گفتند در ازای آن، تهران مجاز خواهد بود تا یک میلیون بشکه نفت در روز صادر کند و به درآمد خود و سایر منابع مسدود شده در خارج از کشور دسترسی پیدا کند.این بودجه باید منحصراً برای خرید طیف وسیعی از اقلام ضروری از جمله غذا و دارو استفاده شود.
ایروانی جزییات این توافق را برای تصویب به مقامات ارشد تصمیم گیر در تهران ابلاغ کرده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا مقام معظم رهبری و شورای امنیت ملی موافقت خود را اعلام خواهند کرد یا خیر.
به گفته این منابع، مالی به ایرانی‌ها گفته است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قصد بازگشت به برجام را به شکل اولیه‌اش ندارد؛ به گفته این منابع، مالی همچنین هشدار داد که اگر ایران غنی سازی ۹۰ درصدی اورانیوم را آغاز کند، پنتاگون کنترل موضوع هسته ای ایران را از وزارت امور خارجه خواهد گرفت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....