این در حالی است که تولیدکنندگان محتوا در ایران علاوه بر فیلتر با سد تحریم‌ها هم مواجه هستند که باعث می‌شود نتوانند از تمام پتانسیل‌های موجود در این زمینه بهره ببرند. مرکز ملی فضای مجازی اما به تازگی به موضوع اقتصاد محتوا ورود کرده و در قدم اول اقدام به تصویب «سند سیاست‌ها و الزامات تعرفه‌گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» کرده است که بر اساس آن تولیدکنندگان محتوا می‌توانند از درآمد حجم ترافیک مصرفی برای بازدید از محتوا، سهم داشته باشند. اما همچنان ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد؛ بسیاری از کارشناسان معتقدند حتی اگر کاربرانی که بیشترشان به اجبار در پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های بومی حضور دارند، به راستی فعال باشند، این فعالیت اغلب برای انجام تکالیف درسی یا وظایف کاری است که به‌خاطر الزامات دولت، در پلتفرم‌های بومی صورت می‌گیرد. بنابراین کنش اجتماعی و ارتباطات اجتماعی کاربران هنوز هم در شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی صورت می‌گیرد و محتوای تولیدشده در پلتفرم‌های بومی بازدید زیادی نخواهد داشت که منجر به کسب درآمد شود.

ابهام درباره ترافیک مصرفی پیام‌رسان‌های بومی

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، با اینکه دبیر شورای عالی فضای مجازی نحوه شراکت مردم در درآمد حاصل از فروش ترافیک تولیدات محتوایی را اعلام کرد؛ اما برای بسیاری از تولیدکنندگان محتوا حالا پرسش‌های زیادی درباره چند و چون این سند و درآمدزایی از این طریق وجود دارد که هنوز به پاسخ نرسیده‌اند. در نود و هشتمین جلسه شورای‌عالی فضای مجازی که سه‌شنبه ۳بهمن ماه جاری برگزار شد، سند سیاست‌ها و الزامات تعرفه‌گذاری ترافیک شبکه و سهیم شدن درآمد محتوا که پیش از این در جلسات کارشناسی متعدد و با حضور اعضای حقیقی، حقوقی و خبرگان این حوزه در بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفته بود، به بحث گذاشته شد و نهایتا به تصویب اعضای شورای‌عالی فضای مجازی رسید. در این جلسه اعلام شد که به موجب این سند تولیدکنندگان محتوا از قبیل کاربران فعال در سکوها و شبکه‌های اجتماعی، تولیدکنندگان محتواهای تخصصی و حرفه‌ای و همچنین رسانه‌های اجتماعی کوچک و محلی در درآمد حاصل از فروش ترافیک سهیم خواهند شد. محمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، در این جلسه با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی با عنوان «سند سیاست‌ها و الزامات تعرفه‌گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» گفت: اختصاص سهم و ایجاد درآمد از تولید محتوا برای مردم از دغدغه‌های ریاست محترم جمهور بوده که با حمایت اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی فضای مجازی در قالب طرحی دو فوریتی در صحن این شورا مطرح و نهایتا به تصویب اعضا رسید که تشریفات ابلاغ آن طی خواهد شد.»

آقامیری تاکید کرد: «ارتقای حوزه اقتصادی تولید محتوا تاکنون برای ارائه‌دهندگان شبکه آورده مالی داشت که با تصویب این سند، مردم نیز در آن سهیم شده و در واقع تولیدکنندگان محتوا شریک درآمد حاصل از بازدیدشان در فضای مجازی خواهند بود. به‌طور مثال فردی که استاد دانشگاه یا آشپز است، با بارگذاری محتوای خودش، در میزان درآمد حاصل از ترافیک مصرفی که سایر کاربران با بازدید از آن محتوا صرف می‌کنند، شریک خواهد شد.»