تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 بهمن 1400 - 19:26
کد خبر : 78163

خوش‌بینی متال بولتن به چهار بازار

خوش‌بینی متال بولتن به چهار بازار

متال بولتن در تازه‌ترین ماهنامه خود به بررسی بازار کامودیتی پرداخته است. خوش‌بینی محسوسی به ویژه بعد از بحران گاز اروپا و تنش‌های اوکراین به فلزات پایه یعنی آلومینیوم، مس، روی و سرب وجود دارد. حال آنکه قیمت فولاد و مواد خام آن را نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر ارزیابی می‌کند.   امید آلومینیوم به

متال بولتن در تازه‌ترین ماهنامه خود به بررسی بازار کامودیتی پرداخته است. خوش‌بینی محسوسی به ویژه بعد از بحران گاز اروپا و تنش‌های اوکراین به فلزات پایه یعنی آلومینیوم، مس، روی و سرب وجود دارد. حال آنکه قیمت فولاد و مواد خام آن را نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر ارزیابی می‌کند.

 

امید آلومینیوم به قیمت بالای گاز و تنش‌های ژئوپلیتیک

بزرگترین نگرانی درباره عرضه آلومینیوم به تنش‌های میان روسیه و ناتو بر سر مساله اوکراین برمی‌گردد. روسیه صادرات گاز به اروپا را در فصل چهارم ۲۰۲۱ حدود ۲۵ درصد کاهش داد و باعث جهش قیمت گاز در این منطقه شد. موضوعی که بسیاری از تولیدکنندگان آلومینیوم را به تعطیلی کشاند. بنابراین، حمله احتمالی به اوکراین یا تحریم روسیه می‌تواند رکورد ۱۵ ساله قیمت آلومینیوم را بالاتر ببرد. همچنین، موجودی انبارهای بورس لندن در کف ۱۵ ساله و همچنان رو به کاهش است. تا زمانی که قیمت انرژی بالاست و تنش‌های ژئوپلیتیک وجود دارد، روند آلومینیوم افزایشی پیش‌بینی می‌شود.

روند قیمتی فلز آلومینیوم به ازای هر تن
beb77b9a e833 4159 b29b 5dd96915e79b WedFeb162022 اقتصاددان نوشته

 

هر افت قیمت، فرصتی برای خرید مس

با وجود آنکه مس نسبت به سایر فلزات عملکرد ضعیف‌تری از ابتدای سال ۲۰۲۲ داشته و مدتی است که حول ۱۰ هزار دلار نوسان عجیبی را تجربه نمی‌کند، اما انتظار داریم بعد از پایان سال جدید چینی‌ها این جاماندگی مس جبران شود. بنابراین، هر عقب‌نشینی قیمتی در کوتاه‌مدت فرصتی برای خرید با نگاه بلندمدت است. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران در حال تغییر موقعیت خود از خرید دارایی‌های مالی به سمت خرید دارایی‌های فیزیکی هستند. علت این امر آن است که فدرال رزرو در حال انقباض سیاست‌های پولی در آمریکاست، حال آنکه بانک خلق چین در حال انبساط سیاست‌هاست. در چنین فضایی، کامودیتی‌ها و به ویژه آنهایی که در چین روایت‌های مثبتی نسبت به آن وجود دارد به خوبی حمایت می‌شوند. این دلیل افزایش چشم‌گیر موقعیت‌های خرید (long) در بازار آتی مس در ماه ژانویه بود.

روند قیمتی فلز مس به ازای هر تن
bfe286ad b135 421c a4ae 45820ab48b1c WedFeb162022 اقتصاددان نوشته

 

بحران انرژی اروپا حامی روی می‌شود

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، قیمت روی از نظر تکنیکال توانسته موقعیت خوبی را پیدا کند و بالای ۳۶۰۰ دلار مستحکم شده که می‌تواند یک رشد دیگر را برای این فلز به همراه بیاورد. البته بعید است به اوج قیمتی ۴۰۰۰ دلار ماه اکتبر برسد. ظرفیت تولید روی در اروپا به دلیل جهش قیمت انرژی کاهش یافت و پریمیوم‌ها به اوج تاریخی رسیده و حتی انتظار بالاتر رفتن نیز وجود دارد. هرچند تولیدات باعث شده بازار وارد کسری عرضه شود، اما چون هم‌زمان تقاضا برای کنسانتره نیز کاهش یافته ما انتظار داریم در پایان سال اندکی مازاد عرضه ایجاد شود. با در نظر گرفتن عوامل بنیادی تا زمانی که کمبود انرژی در اروپا بخشی از خطوط تولید را کنار گذاشته است، هم قیمت فلز روی و هم هزینه حق‌العمل‌کاری (TC) بالا خواهد ماند.

روند قیمتی فلز روی به ازای هر تن
115adc43 9a29 4c39 ad86 1c1f00afc7b5 WedFeb162022 اقتصاددان نوشته

 

کف قدرتمند در بازار سرب

هر زمان که سرب ضعف قیمتی نشان داده، عده‌ای آن را فرصت خرید ارزیابی کرده و همین امر یک خط حمایتی رو به بالا را برای این فلز ایجاد کرده که اکنون در محدوده ۲۲۰۰ دلار است. نشانه‌هایی وجود دارد که روند افزایشی صادرات سرب چین در حال کند شدن است و همچنین، موجودی انبار بورس لندن رو به کاهش و به حدود ۵۲ هزار تن رسیده است. بنابراین، بازار سرب در حال حرکت به سمت کمبود عرضه است که می‌تواند از قیمت‌ها حمایت کند.

روند قیمتی فلز سرب به ازای هر تن
906acdf0 596e 43e2 ad6f 39a44a60cd75 WedFeb162022 اقتصاددان نوشته

 

قیمت فولاد در فصل دوم ۲۰۲۲ به اوج می‌رسد

سال گذشته با نوسانات سنگین قیمت فولاد همراه بود. انتظار ما این است که شروع امسال نیز قیمت‌ها افزایشی باشد اما در فصل دوم ۲۰۲۲ روند کاهشی آغاز خواهد شد. المپیک زمستانی (۴ تا ۲۰ فوریه) با محدودیت‌های تولید در شمال چین همراه می‌شود و باعث بالا ماندن قیمت‌ها خواهد شد. اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تقاضای مصرفی در ادامه سال متعادل می‌شود و با توجه به تضعیف قیمت مواد خام، قیمت فولاد در مسیر اصلاحی قرار می‌گیرد.

اگرچه نگاه خرسی (کاهش قیمت‌ها) به بازار فولاد در ۲۰۲۲ داریم، اما عملکرد بازار فولاد چین بستگی به میزان حمایت دولت از اقتصاد این کشور و به ویژه بخش مسکن دارد. اواخر ژانویه، چین نرخ وام مسکن را بعد از حدود دو سال کاهش داد. سیاست‌های تشویقی دولت طی ماه‌های اخیر خیلی ملایم بوده و نمی‌تواند محرکی جدی برای بازار فولاد باشد، اما در صورتی که پکن تصمیم به تشدید این سیاست‌ها بگیرد و بخش زیرساخت‌ها را تقویت کند، طبیعتا بازار فولاد ما را غافل‌گیر خواهد کرد.

شاخص قیمت فولاد و محصولات فولادی متال بولتن
e68ed0bb b2f1 4f50 974f 9ee690b6aad8 WedFeb162022 اقتصاددان نوشته

 

خداحافظی سنگ آهن و زغال سنگ با کف قیمت‌های تاریخی

سال ۲۰۲۱ را به عنوان دوره جهش و رکوردشکنی مواد خام تولید فولاد می‌توان نام‌گذاری کرد. هرچند انتظار داریم قیمت‌ها در سال جدید کمتر باشند، اما بعید است که به کف‌های قیمتی سال‌های اخیر برگردیم. چین از ماه دسامبر تولید فولاد را افزایش داده که خبر خوبی برای زغال سنگ و سنگ آهن است. بازگشت تولیدات پس از تعطیلات سال جدید چین هم می‌تواند از قیمت‌ها حمایت کند. با این حال، آینده قیمت‌ها به ویژه در حوزه سنگ آهن به سیاست‌های دولت چین وابسته است. از طرفی سیاست‌های کمک به ساخت‌وساز برای تقویت رشد اقتصادی می‌تواند تقاضای فولاد و در نتیجه مواد خام مورد نیاز آن را بالا نگه دارد. از سمت دیگر، نگرانی‌هایی نسبت به مداخله‌های دولت چین برای کنترل قیمت‌ها وجود دارد.

952651f8 efd6 46e8 8460 f09d84951002 TueFeb152022 اقتصاددان نوشته

شوک ۱۳ درصدی چین به قیمت سنگ آهن

بورسان: مقامات چین برای سرکوب رالی بزرگ سنگ آهن که از اواسط نوامبر آغاز شده بود آماده شده‌اند. چندین شرکت سنگ آهن در جلسه‌ای با قانون‌گذاران پکن با هشدار جدی درباره احتکار مواجه شدند و روزنامه رسمی چاینا دیلی افزایش قیمت‌ها را به «جنگ چریکی» توسط دلالان در چین و خارج منتسب کرد.
شاخص قیمت فولاد و مواد خام متال بولتن
d394cc00 bad4 407e 8d8c 3dd568ace8f6 WedFeb162022 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....