تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 22:33
کد خبر : 55202

خوزستان قطب کشاورزی کشور

خوزستان قطب کشاورزی کشور

بی مدیریتی عامل اجرایی نشدن طرح امنیت غذایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به استان خوزستان شده است، به طوری که این استان جنوبی کشور با ۵ میلیون نفر جمعیت قطب کشاورزی کشور را در دست می گیرد؛ اما این روزها این قطب کشاورزی کشور با دارا بودن چندین رودخانه آب شیرین

بی مدیریتی عامل اجرایی نشدن طرح امنیت غذایی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به استان خوزستان شده است، به طوری که این استان جنوبی کشور با ۵ میلیون نفر جمعیت قطب کشاورزی کشور را در دست می گیرد؛ اما این روزها این قطب کشاورزی کشور با دارا بودن چندین رودخانه آب شیرین با کمبود آب کشاورزی مواجه شده است.

 درباره اهمیت کشاورزی در خوزستان می‌توان همین را گفت که ۱۳درصد تولیدات کشاورزی کشور در خوزستان تولید می شود. از لحاظ تولید محصولات زراعی این عدد ۱۸ درصد، در زمینه ماهی و شیلات این میزان ۱۰ درصد کل کشور است. همچنین ۳۳ درصد صادرات خرمای کشور، در خوزستان تولید می‌شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ، به قدری موضوع کشاورزی و دامپروری در این استان اهمیت دارد که رهبر انقلاب یک دهه پیش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را مطرح کردند، این طرح ۵۵۰ هکتاری کشاورزی معروف به طرح مقام معظم رهبری یکی از طرح های راهبردی کشور است که نقش مهمی در تامین امنیت غذایی دارد؛ اما متاسفانه این طرح از سوی دولتمردان به اجرا نرسیده و این روزها حوزه کشاورزی کلان کشور و خوزستانی ها که معیشت شان را با کشاورزی می گذرانند با مشکل مواجه کرده است.

در این گزارش نگاهی انداخته ایم به اجرا نشدن این طرح که در ادامه می خوانید:

مزیت های اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

استان خوزستان توانایی آن را دارد که بتواند علوفه مورد نیاز تمامی دامداری های کشور را تامین کند و همچنین این قابلیت وجود دارد که دانه مورد نیاز مرغداری های کشور در این استان تولید شود، که متاسفانه بی مدیریتی موجب شده است که کشور برای کوچک ترین نیاز خود به واردات وابسته باشد

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در این باره به خبرنگار پرسون گفت: در سال ابتدای دهه ۹۰ بود که رهبر انقلاب به این موضوع اشاره کردند که متاسفانه دولت ها به این دستور رهبری توجه نکردند و سد سازی در کتوند صورت گرفت و همین سد سازی موجب از بین بردن نخلستان های این استان به خاطر شرایط آب شور شد.

وی افزود: اگر قرار باشد که در کشور اتفاق خوبی رخ دهد باید مدیر متخصص و مخلص و انقلابی سرکار آید تا شاهد آبادانی هرچه بیشتر کشور در حوزه های گوناگون باشیم.

این مقام صنفی ادامه داد: ۵۵۰ هزار هکتاری که رهبر انقلاب مد نظر داشتند که به اجرا در آید کشت محصولات کشاورزی مورد نظر بود که به عنوان محصولات استراتژیک کشور محسوب می شود و از آبیاری کمتری برخوردار شود.

نورانی ادامه داد: استان خوزستان توانایی آن را دارد که بتواند علوفه مورد نیاز تمامی دامداری های کشور را تامین کند و همچنین این قابلیت وجود دارد که دانه مورد نیاز مرغداری های کشور در این استان تولید شود، که متاسفانه بی مدیریتی موجب شده است که کشور برای کوچک ترین نیاز خود به واردات وابسته باشد.

او یاد آور شد: تولید موفق آن تولیدی است که صفر تا صد را در داخل به وجود آورد، اینکه ما دانه و آذوقه دام و طیور را از آن سوی مرز تهیه کنیم و در داخل بخواهیم گوشت، تخم مرغ، لبنیات و… را فراهم کنیم کار غیر حرفه ای است چرا که باید اول مواد اولیه فراهم باشد تا تولید داخلی رونق گیرد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در صورتی که توجه ویژه ای به کشاورزی در استان خوزستان صورت می گرفت این آشفته بازار در تولید دام و طیور و محصولات غذایی دیگر شامل لبنیات و تخم مرغ به وجود نمی آمد و سیاست های وارداتی و خروج ارز به دنبال نمی آمد، بنابراین با یک مدیریت صحیح می توان بسیاری از مشکلات کشور را برطرف کرد.

نورانی یادآور شد: اگر طرح ۵۵۰ هکتاری که رهبر انقلاب در سال گذشته مطرح کرد به درستی به اجرا می رسید این روزها غیور مردان خوزستان با مشکلات گوناگون مواجه نبودند و هم اینکه ارز کشور در این شرایطی که در یک جنگ اقتصادی قرار داریم از بین نمی رفت و این ارز برای کالاهای اساسی و استراتژیک باید مورد استفاده قرار می گرفت.

تامین غذای ۳۰ میلیون ایرانی در سال ۱۴۱۰ از طریق کشاورزی خوزستان

این طرح ویژگی های منحصر بفردی دارد. از جمله وجوه تمایز این طرح می‌توان به بزرگترین طرح کشاورزی تاریخ کشور بودن، گستردگی بالا از نظر سطح زیر کشت، تعداد خانوار تحت پوشش و همچنین حجم اعتبار تخصیصی(۱۸ برابر تمام اعتبارات حوزه کشاورزی در ۵۰ سال گذشته) اشاره کرد. این طرح در صورت نهایی شدن می‌تواند ۸ و نیم میلیون تن محصول به تولیدات کشاورزی کشور اضافه کند.

خسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در رابطه با سند چشم انداز تولیدات کشاورزی استان خوزستان اظهار داشت: در استان و در بخش تولیدات به سمت تولید محصول استراتژیک جهت‌گیری شده است. کشاورزی خوزستان با تلاش کشاورزان توانسته است برنج ۱۳ میلیون نفر، شکر ۳۱ میلیون نفر و گندم ۱۲ میلیون نفر از جمعیت کشور را تامین کند.

وی با اشاره به چشم انداز۱۴۱۰ جهادکشاورزی خوزستان در تولید امنیت غذایی اظهار داشت: مطابق چشم‌انداز سازمان، در ۱۴۱۰ کشاورزی خوزستان غذای ۳۰ میلیون ایرانی را تامین می‌کند.

چنگلوایی درباره طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اهدایی مقام معظم رهبری گفت: این طرح در واقع بخشی از طرح ۸۰۰ هزار هکتاری مصوب شده در زمان سفر مقام معظم رهبری به خوزستان در سال ۱۳۷۵ است.

وی بیان داشت: این طرح ویژگی های منحصر بفردی دارد. از جمله وجوه تمایز این طرح می‌توان به بزرگترین طرح کشاورزی تاریخ کشور بودن، گستردگی بالا از نظر سطح زیر کشت، تعداد خانوار تحت پوشش و همچنین حجم اعتبار تخصیصی(۱۸ برابر تمام اعتبارات حوزه کشاورزی در ۵۰ سال گذشته) اشاره کرد. این طرح در صورت نهایی شدن می‌تواند ۸ و نیم میلیون تن محصول به تولیدات کشاورزی کشور اضافه کند.

این مقام مسئول درباره مسکوت ماندن این طرح در سال‌های اول طرح افزود: متاسفانه به دلیل عدم تامین اعتبار مالی این طرح تا سال ۱۳۹۲ رشدی نداشت. در زمستان ۱۳۹۲ و در نخستین سفر ریاست جمهوری به خوزستان با اذن مقام معظم رهبری مبلغ یک و نیم میلیون دلار از صندوق توسعه به این طرح تخصیص داده شد.

آغاز فاز دوم طرح ۵۵۰ هکتاری در سال جاری

علاوه بر افزایش تولید محصولات کشاورزی برای ۸۰ هزار نفر نیز شغل مستقیم ایجاد شد، همچنین با اجرای این طرح شاهد صرفه‌جویی ۷۷۰ میلیون متر مکعب آب در استان‌های مذکور بودیم.

دو ماه پیش بود که محمدجواد صالحی‌نژاد مدیرعامل موسسه جهاد نصر در یک نشست خبری از آغاز فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان‌های ایلام و خوزستان در سال جاری خبر داد.

او درباره اقدامات انجام شده برای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اظهار کرد: طرح ۵۵۰ هکتاری احیای دسشت خوزستان و ایلام در دو فازتعریف شد که فاز یک آن با موفقیت در سطح ۲۹۵ هزار هکتار و با تخصیص اعتبار یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: فاز اول طرح درسال ۹۲ تامین اعتبار شد که از مجموع اعتبار تخصیص یافته ۱٫۴ میلیارد د لار آن به وزارت جهاد کشاورزی و ۱۰۰ میلیون دلار آن به وزارت نیرو داده شد.

صالحی‌نژاد از دستاوردهای فازیک طرح را افزایش سه و نیم میلیون تنی سالانه تولید محصولات کشاورزی در استان ایلام و خوزستان عنوان کرد و افزود: علاوه بر افزایش تولید محصولات کشاورزی برای ۸۰ هزار نفر نیز شغل مستقیم ایجاد شد، همچنین با اجرای این طرح شاهد صرفه‌جویی ۷۷۰ میلیون متر مکعب آب در استان‌های مذکور بودیم.

وی اضافه کرد: از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح تولید ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین برای اجرای پروژه‌های آبیاری در داخل کشور است که پیشتر از خارج کشور تامین می‌شد.

به گفته صالحی‌نژاذد در سال ۹۸ کشاورزان تنها در کشت تابستانه برنج در استان خوزستان ۵۰۰ هزار تن از این محصول را تولید کردند که درآمد حاصل از آن پنج هزار میلیارد تومان بود.

وی درباره اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری گفت: برای اجرای فاز دوم طرح وزارت نیرو مکلف شد در کوتاه‌ترین زمان تخصیص آب را انجام دهد و ما نیز موظف شدیم طرح‌های مربوط به انتقال آن را مورد مطالعه قرار دهیم.

صالحی نژاد تصریح کرد: مجموع سطح فاز دوم ۲۵۵ هزار هکتار است که برای ۲۳۱ هزار هکتار آن بحث تامین آب حل شده است.

وی با بیانا ینکه ۱۵۰ میلیارد تومان برای مطالعات فاز ۲ اختصاص داده شده است افزود: برای ۱۴۰ هزار هکتار آن مطالعه آماده شده است که برای ادامه آن ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر در قانون بودجه لحاظ شده که ۱۴۲ میلیارد تومان آن ابلاغ شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: ۴۵۰۰ میلیارد تومان برای عملیات اجرایی آن در نظر گرفته شده که ۱۷۰۰ میلیارد برای وزارت نیرو و مابقی برای جهاد نصر است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر از آغاز فازدوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در سال جاری خبر د اد و گفت: پیش بینی می‌شود فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری طی ۴ تا ۵ سال آینده به طور کامل عملیاتی شود.

صالحی نژاد پروژه دومی که همه اکنون در حال اجرا در جهاد نصر است اجرای شبکه زهکشی غرب و شمال غرب کشور در ۱۰ استان عنوان کرد و افزود: این پروژه از سال ۹۳ آغاز شده و هم اکنون در حال اجرا است.

کشاوری حرف اول و آخر در اقتصلد

تولید مواد غذایی در هر کشور قدرتمند شدن آن کشور را به ارمغان می آورد، به طور نمونه کشور کوچکی مانند هلند در دل اروپا با توسعه و به روز رسانی صنعت کشاورزی خود توانسته تامین کننده محصولات کشاورزی قاره اروپا شود و حرفی برای گفتن در اقتصاد جهانی داشته باشد.

در این بین نیز کشورهای دیگری هستند که بستر توسعه کشاورزی دارند تا بتوانند مواد غذایی خودشان را تامین کنند اما همتی برای این کار نه از سوی حاکمیت شان و نه از سوی افراد جامعه وجود ندارد، از جمله کشورهای افریقایی که در صورت به چرخه در آوردن کشاورزی شان موجب تحول اقتصادی در کشورشان خواهند شد.

کشورمان نیز در چند سال اخیر به وجود تحریم ها توانسته موتور توسعه کشاورزی را در کشور روشن کند و اقدامات ارزشمندی در این حوزه به وجود آمده است؛ اما بازهم جای کار بیشتری در این خصوص را می طلبد؛ به طوری که رهبر انقلاب در یک دهه اخیر تاکید کردند که طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان خوزستان به اجرا در آید اما تاکنون بخش اندکی از این طرح به اجرا در آمده و در صورت اجرای کامل این طرح تحول بزرگی در اقتصاد کشور به وجود خواهد آمد، بنابراین کشاورزی حرف اول و آخر را در اقتصاد می زند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....