تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 فروردین 1402 - 20:04
کد خبر : 122213

حساب ارزی چیست؟ نحوه افتتاح حساب ارزی

حساب ارزی چیست؟ نحوه افتتاح حساب ارزی

سرمایه‌گذاری در ارزهای خارجی مانند دلار و یورو برای بسیاری از مردم جذاب است اما ریسک بالای نگهداری این نوع از دارایی، دغدغه‌ای غیر قابل انکار است که مستلزم راه حلی امن می‌باشد. حساب‌های ارزی از اوایل دهه ۱۳۹۰ در ایران راه‌اندازی شدند تا علاوه بر نگهداری از ارز سرمایه‌گذاران، مقداری سود هم به آن‌ها

سرمایه‌گذاری در ارزهای خارجی مانند دلار و یورو برای بسیاری از مردم جذاب است اما ریسک بالای نگهداری این نوع از دارایی، دغدغه‌ای غیر قابل انکار است که مستلزم راه حلی امن می‌باشد. حساب‌های ارزی از اوایل دهه ۱۳۹۰ در ایران راه‌اندازی شدند تا علاوه بر نگهداری از ارز سرمایه‌گذاران، مقداری سود هم به آن‌ها پرداخت کنند. شرایط و نحوه افتتاح حساب ارزی شباهت زیادی به حساب‌های معمولی دارد؛ اما سود آن‌ کم‌تر از حساب‌‌های ریالی است. در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم با انواع حساب‌های ارزی، شرایط افتتاح حساب ارزی، معایب و مزایای آن آشنا شویم.

حساب ارزی چیست و به چند دسته تقسیم می‌شود؟

حساب ارزی، سپرده ارزی یا حساب بدون مرز، حسابی است که به سپرده‌گذاران اجازه می‌دهد سرمایه خود را به واحد پول یک کشور خارجی تبدیل کنند و آن را در بانک یا مؤسسات دیگر نگه دارند. برخی از بانک‌ها به سپرده‌گذاران خود اجازه می‌دهند علاوه بر پول نقد، سایر دارایی‌ها را هم به ارزهای دیگر تبدیل کنند.

حساب‌های ارزی انواع مختلفی دارند. بسته به نوع ارز این حساب‌ها به حساب سپرده دلار، حساب سپرده درهم، حساب سپرده یورو و حساب سپرده پوند تبدیل می‌شوند و برای تجارت بین‌المللی اهمیت ویژه‌ای دارند. با این حال، بانک‌ها حساب‌های ارزی را به ۳ حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز، حساب قرض‌الحسنه جاری و حساب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار تقسیم‌ کرده‌اند که در جدول زیر تفاوت‌ آن‌ها را ذکر کرده‌ایم.

ویژگی‌ها/نوع حساب حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز ارزی حساب قرض‌الحسنه جاری ارزی حساب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار (۱ ماهه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۱ ساله)
کم‌ترین سرمایه لازم ۱۰۰ دلار (یا معادل آن) ۵ هزار تا ۱۰ هزار دلار (یا معادل آن) ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار (یا معادل آن)
مزایا دریافت دسته چک یا حواله ارزیشرکت در قرعه‌کشی برای داخل کشور شرکت در قرعه‌کشیدریافت دسته چک یا حواله ارزی برای داخل کشور انتقال ارز یا صدور حواله‌های ارزی برای خارج از کشورامکان پرداخت وجوه نقد به اشخاص ثالث در خارج از کشورامکان تبدیل سرمایه به ریال یا هر واحد پول دیگری

چگونه حساب ارزی باز کنم؟

برای افتتاح حساب ارزی کافی به شعب ارزی بانک موردنظر خود مراجعه کنید و مدارک و حداقل سرمایه موردنیاز را ارائه نمایید. توجه داشته باشید که برای دریافت سود، مثل حساب‌های عادی باید حساب سپرده کوتاه‌مدت یا قرض‌الحسنه باز کنید. اکثر بانک‌ها سود حساب‌های ارزی را به‌صورت ماهیانه پرداخت می‌کنند؛ اما نوع پرداخت سود آن‌ها می‌تواند به‌صورت ریالی یا ارزی باشد. برای مثال، سود سپرده درهم بانک صادرات و سپرده ارزی دلار آمریکا بانک سپه که به‌ترتیب ۲ و ۱.۲۵ درصد است، به‌صورت ماهیانه و ریالی پرداخت می‌شود.

سود حساب ارزی

نکته‌ای که باید در نظر باشید این است که شورای پول و اعتبار روی نحوه افتتاح حساب ارزی، شرایط، قوانین و سود آن‌ها نظارت نمی‌کند. در نتیجه هر بانکی ممکن است شرایط خاص خود را در این زمینه داشته باشد. در هر حال، سود انواع مختلف حساب‌های ارزی معمولاً به‌صورت زیر است:

نوع حساب/دوره ۱ ماهه ۲ ماهه ۳ ماهه ۴ ماهه ۶ ماهه ۱ ساله
حواله داخلی و خارجی یورو ۱ درصد ۱.۱ درصد ۱.۲ درصد ۲.۲۵ درصد ۲.۵ درصد ۳ درصد
دلار آمریکا حواله داخلی و خارجی ۱.۵ درصد ۱.۶ درصد ۱.۷ درصد ۲.۴ درصد ۲.۸ درصد ۴ درصد
درهم امارات حواله داخلی و اسکناس ۰.۵ درصد ۰.۶ درصد ۰.۷ درصد ۱.۴ درصد ۱.۶ درصد ۲ درصد
پوند انگلیس حواله داخلی و خارج و اسکناس ۰.۵۹ درصد ۰.۶۳ درصد ۰.۶۶ درصد ۰.۷۴ درصد ۰.۷۹ درصد ۰.۸۳ درصد

بهترین بانک برای حساب ارزی

انتخاب بهترین بانک برای افتتاح حساب ارزی بسته شرایط افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. با توجه به اینکه قوانین بانک‌های مختلف در این زمینه با هم فرق دارد، سپرده‌گذاران باید شرایط آن‌ها را به‌دقت بررسی کنند تا بهترین بانک موردنظر خود را پیدا کنند.

با این حال، به‌طور کلی بانک‌های تجارت، پاسارگاد، پارسیان، سپه، سرمایه و بانک ملی بانک‌های خوبی برای افتتاح حساب‌ ارزی محسوب می‌شود. سود سپرده بانک پارسیان سالانه ۴ درصد و سود سپرده بانک تجارت سالانه حدود ۳ است. بانک پاسارگاد هم برای حساب‌های ارزی ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۱ ساله به‌ترتیب ۱ درصد، ۳ درصد و ۵.۵ درصد سود می‌دهد.

بانک سپه امنیت بالایی دارد اما تنها ۰.۲۵ درصد سود پرداخت می‌کند و در صورت کمبود ارز، تسویه‌ها را به‌صورت ریالی انجام می‌دهد. سایر بانک‌های مذکور هم سودهای متفاوتی دارند که با مراجعه به شعب مختلف یا وب‌سایت آن‌ها می‌توانید اطلاعات موردنظر خود را به دست آورید.

شرایط و مدارک لازم برای افتتاح حساب ارزی

برای افتتاح حساب ارزی اشخاص حقیقی باید مدارک هویتی، یعنی اصل شناسنامه و کارت ملی خود را به همراه داشته باشند. آن‌ها می‌بایست فرم قرارداد افتتاح حساب را هم کامل کنند و با شرایط بانک موردنظر خود مؤافقت نمایند. بعضی از بانک‌ها از مشتریان خود می‌خواهند که ۲ قطعه عکس و یک معرف معتبر هم داشته باشند. متقاضیان این حساب‌ها نباید سوء سابقه بانکی داشته باشند و اتباع خارجی هم باید گذرنامه معتبر خود را ارائه کنند.

اشخاص حقوقی هم باید مدارک هویتی صاحبان امضای شرکت، مدارک ثبتی یا هویتی شرکت یا مؤسسه خود را ارائه نمایند. آن‌ها باید تعهدنامه تسلیم آخرین مدارک و اطلاعات شرکت، فرم قرارداد افتتاح حساب ارزی، مدارک هویتی و نامه رسمی نماینده شرکت و حداقل سرمایه لازم را هم به بانک بدهند. اشخاص حقوقی که در خارج کشور هستند، باید مدارک ثبتی ترجمه‌شده و تأییدشده وزارت امور خارجه را هم داشته باشند.

مزایا و معایب حساب ارزی

مطمئناً قبل از افتتاح حساب ارزی باید زوایای مختلف آن‌ها را بررسی کنید. به همین خاطر است در آخرین بخش از این مقاله قصد داریم مزایا و معایب مختلف حساب‌های ارزی را بررسی نماییم.

مزایای حساب ارزی

از بین مزایای حساب ارزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده در امور تجاری خارجی
نگهداری از چند ارز مختلف
امنیت بالا و کاهش ریسک نگهداری
جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه به‌دلیل تورم
تضمین اصل پول و سود سپرده
معایب حساب‌ ارزی
از بین معایب حساب ارزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کارمزد بالای برخی از بانک‌ها

نرخ سود سپرده کم‌تر در مقایسه با سپرده‌های بانکی
تأثیر نوسانات قیمت ارز و بازارهای جهانی
امکان تغییر قوانین بانکی و ایجاد محدودیت‌های جدید برای برداشت از حساب ارزی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....