تاریخ انتشار : یکشنبه 15 فروردین 1400 - 21:54
کد خبر : 41485

جزئیات حقوق کارمندان در ۱۴۰۰ !

جزئیات حقوق کارمندان در ۱۴۰۰ !

حداقل حقوق پایه در سال ۱۴۰۰ ،۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان مشخص شده است این عدد با احتساب مواردی مانند حق مسکن، بن کارگری و پایه سنوات به رقم ۳ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان می رسد . به بیان دیگر حداقل دریافتی یک کارگر تازه استخدام شده در سال ۱۴۰۰ماهیانه ۳ میلیون و ۷۰۵ هزار

حداقل حقوق پایه در سال ۱۴۰۰ ،۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان مشخص شده است این عدد با احتساب مواردی مانند حق مسکن، بن کارگری و پایه سنوات به رقم ۳ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان می رسد .
به بیان دیگر حداقل دریافتی یک کارگر تازه استخدام شده در سال ۱۴۰۰ماهیانه ۳ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان است .چنانچه فرد دارای یک فرزند و یکسال سابقه کار باشد، حداقل حقوق دریافتی ماهیانه او به ۴ میلیون و ۱۱۱ هزار تومان می رسد .

تصویب حداقل حقوق در شورای عالی کار

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،   بنا بر آخرین جلسه شورای عالی کار که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت توافق کردند حداقل حقوق کارگران برای سال آینده با ۳۹ درصد افزایش نسبت به سال ۹۹ به رقم ۲۶ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۳۵ ریال برای مزد ماهانه برسد.
 به گفته نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، بن کارگری از ۴۰۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان، حق مسکن از ۳۰۰ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان و حق اولاد متناسب با رقم سال قبل با ۳۹ درصد افزایش اضافه می‌شود و مجموع دریافتی حقوق یک کارگر ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۷۰۷ تومان در ماه خواهد بود.
بر این مبنا قرار شد تا مزد سایر سطوح  با ۲۶ درصد افزایش و یک رقم ثابت که به صورت روزانه ۸۲ هزار و ۷۸۵ ریال یا ماهانه ۲ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۵۵ ریال اضافه شود.
فرامرز توفیقی و آیت اسدی دو نماینده کارگران در شورای عالی کار هم افزایش ۳۹ درصدی حداقل حقوق کارگران برای سال آینده در جلسه شورای عالی کار تأیید کردند.

جزئیات مصوبه شورای عالی کار

نماینده کارگران در شورای عالی کار در بیان جزئیات مصوبه جلسه امروز شورای عالی کار گفت: حداقل حقوق کارگران با ۳۹ درصد افزایش و پایه سنوات با ۴۰ درصد افزایش روبه‌رو شد.
به گفته آیت اسدی، در دویست و نود و هفتمین جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت و حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از بحث‌های فراوان در نهایت تصویب شد که حداقل حقوق کارگران برای سال آینده با ۳۹ درصد افزایش به ۲۶ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۳۵ ریال افزایش یابد.
همچنین مزد سایر سطوح کارگران از قرار ۲۶ درصد افزایش پایه به علاوه یک رقم ثابت که روزانه ۸۲ هزار و ۷۸۵ ریال یا ماهانه ۲ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۵۵ ریال خواهد بود.
حقوق1400

حق اولاد برای هر فرزند چقدر است؟

 پایه سنوات از ۱۰۰ هزار تومان به ۱۴۰ هزار تومان افزایش می‌یابد که ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت؛ چون بعد متوسط خانوار طبق گزارش مرکز آمار ۳٫۳ نفر است، لذا حق اولاد برای ۱٫۳ فرزند ۳ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۱۴۱ ریال یا برای هر فرزند ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۳ ریال و در مجموع دریافتی یک کارگر برای سال آینده ماهانه حداقل ۴۱ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۷۷ ریال خواهد بود.
این درحالیست که حداقل حقوق پایه در سال گذشته یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بوده است که در سال آینده نسبت به امسال ۳۹ درصد رشد خواهد داشت .همچنین حداقل حقوق دریافتی بدون فرزند و بدون سابقه کار نیز در سال آینده بایستی نسبت به سال ۹۹ حدود ۴۱ درصد رشد داشته باشد .

افزایش حقوق سایر سطوح

سایر سطوح مزدی عبارت است از کسانی که بالاتر از سطح حداقل دستمزد حقوق دریافت می کنند .به طور مثال کسانی که در سال جاری پایه حقوق دریافتی شان بالاتر از یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان در ماه بوده است،جزء سایر سطوح مزدی محسوب می شوند .در سال آینده پایه حقوق کسانی که در سایر سطوح دستمزدی قرار دارند ۲۶ درصد افزایش خواهد داشت .
تعداد کارگران بیمه شده اصلی در کشور طبق آمار سازمان تأمین اجتماعی ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هستند و حداقل مزد سال ۹۹ یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بود و نرخ تورم یک ساله منتهی به آخر بهمن سال جاری ۳۴٫۵ درصد بود اما در جلسه شورای عالی کار برای رعایت حال کارگران حداقل حقوق با توجه به سبد معیشت خانوار و تورم اتفاق افتاده با ۳۹ درصد افزایش روبه‌رو شد.

دستمزد کارمندان دولت در سال ۱۴۰۰

با تصویب مصوبه مجلس، حقوق بگیران دولت در سال ۱۴۰۰ بین یک میلیون تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش حقوق ماهیانه خواهند داشت و در مقابل از حقوق های ۴ میلیون تومان به بالا مالیات اخذ می شود.
پله اول مالیاتی ۱۰۰ هزار تومان است و پله آخر ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان در ماه. به همین دلیل کارمندان دولتی که در سال آینده بالای ۲۰ میلیون تومان حقوق می گیرند خالص دریافتی آنها به دلیل پرداخت مالیات بیشتر از امسال کمتر است.
مجلس مصوب کرد پاداش پایان‌خدمت کارکنان به ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی‌سال و تا سقف چهار میلیارد و هفتصد و بیست میلیون (۴.۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال خواهد بود. یعنی کارکنان دولت در صورت آنکه بخواهند در سال آینده بازنشسته شوند با فرض سی سال سابقه خدمت بیشتر از ۴۷۲ میلیون تومان نمی توانند پاداش دریافت کنند.

تورم بالا و نارضایتی اقشار کم درآمد

از سویی هم تورم در سال های اخیر باعث شده تا قدرت خرید اکثر مردم جامعه به شدت کاهش پیدا کرده است و چنانچه دستمزد ها افزایش نیابد کارگران با مشکل جدی در گذران زندگی خود مواجه خواهند شد .حتی برخی گروه های کارگری اعتقاد دارند همین افزایش حقوق برای ۱۴۰۰ نیز کفاف هزینه های کارگران را نمی دهد .
ظاهرا موضوع تعیین حداقل دستمزد به تناقضی در اقتصاد ایران بدل شده است .از جهتی افزایش آن با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی به کارفرما و از سویی دیگر عدم افزایش آن با توجه به تورم های بالای کنونی به کارگران فشار وارد می کند .زمان آن فرا رسیده است تا نظام حکمرانی تصمیم جدی در خصوص سیاستگذاری ها و ریل گذاری در مسائل کشور  در حوزه های اقتصادی و غیر اقتصادی بگیرد تا وضعیت کشور در محیط داخلی و چه در محیط خارجی از وضعیت مردد کنونی به وضعیت با ثبات برسد .

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....